Gå til innhold

NAV-ansatte på Syden-tur

Anbefalte innlegg

Skrevet

Så det er der de er ja, fader ta dem, jeg har ennå ikke fått pengene jeg skulle hatt for 14-dager siden, og det er den eneste inntekten jeg har.

Er rimelig muggen siden det for tiden er den eneste inntekten jeg har, er dritlei av pannekaker og grøt til middag, jeg vil ha penger, kjøtt og fisk!

Jeg tror forøvrig jeg skal søke jobb i NAV, jeg vil også på kurs sånne steder!

*s*

• Svar 66
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• Lotte :o)

17

• tzatziki1365380058

9

• mrxx

6

• fyrlykt

6

Mest aktive i denne tråden

Skrevet

Jeg synes de er helt greit. Antagelig blir det billigere at de reiser dit enn å reise på et hotell i Norge. Hvis det er noe utsette på dette så må det være at pengene ikke blir brukt i Norge. Men de som klager på det reiser glatt til andre verdensdeler på ferie uten å ofre det en eneste tanke.

Så er det de som blir misunnelig og vil klage på det og så vil det selvsagt være de som ikke har fått den hjelpen de trenger, som mener de heller burde ha vært på jobb og hjulpet dem. Det siste har jeg forståelse for, men samtidig så kan det være at de blir bedre etter at de kommer hjem også.

Her var ikke poenget hvor folk drar på _ferie_. Det var at jeg ikke synes det er greit å svi av offentlige midler på en tur til utlandet. Det gir feil signaler overfor veldig mange arbeidsledige i vanskelige situasjoner nå i 2009...

Gjest Elextra
Skrevet

Hvis de uansett skulle bruke pengene på kurs o.l. har jeg ingen problemer med dette, selv om jeg selvfølgelig forstår signaleffekten.

Av samme grunn endte enn nær venn på Kielfergen på arbeidsseminar i stedet for Rivieraen. De ønsket heller Rivieraen (naturlig nok) og kostnaden ville faktisk blitt lavere, men de fikk beskjed fra oven om at det ville gi feil signaler.

tzatziki1365380058
Skrevet

[quote name=Lotte :o)' timestamp='1240302362' post='4135764]

Det er en viss forskjell på offentlig og privat sektor, ja. Så jeg er uenig med deg :-)

Ansatte i offentlig sektor firer på det meste i forhold til folk som jobber privat, det er bare å se på lønna. Så jeg ser ikke hva som er så ille med å bruke pengene på noe som gir en ekstre opptur for de ansatte, i stedet for å sende dem til et traurig, regnfyllt, overpriset norsk hotell.... Det er ikke de offentlige ansattes ansvar å støtte norsk hotelldrift. De har ansvar for å gjøre jobben sin, men mer enn det kan heller ikke de pålegges.

Og når det gjelder NAV-ansatte, så unnder jeg dem det i disse dager.

Dersom du generelt er mot kurs, seminarer osv i offentlig sektor så er det jo en annen ting. Jeg hadde skjønt det bedre, selv om jeg ikke ville vært enig.

Skrevet

Ansatte i offentlig sektor firer på det meste i forhold til folk som jobber privat, det er bare å se på lønna. Så jeg ser ikke hva som er så ille med å bruke pengene på noe som gir en ekstre opptur for de ansatte, i stedet for å sende dem til et traurig, regnfyllt, overpriset norsk hotell.... Det er ikke de offentlige ansattes ansvar å støtte norsk hotelldrift. De har ansvar for å gjøre jobben sin, men mer enn det kan heller ikke de pålegges.

Og når det gjelder NAV-ansatte, så unnder jeg dem det i disse dager.

Dersom du generelt er mot kurs, seminarer osv i offentlig sektor så er det jo en annen ting. Jeg hadde skjønt det bedre, selv om jeg ikke ville vært enig.

Det er ikke mer synd på NAV-ansatte, enn andre folk i dette landet her.

tzatziki1365380058
Skrevet

[quote name=Lotte :o)' timestamp='1240350667' post='4136306]

Det er ikke mer synd på NAV-ansatte, enn andre folk i dette landet her.

Jo, det er det faktisk. Det er mye verre å jobbe i en organisasjon med dårlig rykte enn en organisasjon med godt rykte - det gjør mye med folks psyke. Og Nav har ekstremt dårlig rykte for tida.

Men sett at du har rett -at det ikke er mer synd på Nav-ansatte enn andre; Det er da hauger og lass av folk som får utenlandsturer i jobbsammenheng. I tillegg til mye høyere lønn. Hvorfor er det verre at Nav-folk får det enn andre?

Skal man bære et moralsk ansvar fordi man jobber i offentlig sektor - er det å anse som et kall, liksom? Med andre ord må man finne seg i dårlig lønn OG 0 velferdsgoder fordi man jobber offentlig? Det er jeg helt uenig i.

Arbeidsgivere betaler for folks arbeidskraft. Om det er i offentlig eller privat sektor, er da revnende likegyldig. Naturligvis skal man ikke sløse med penger i offentlig sektor, men det å kurse staben sin ansees vanligvis ikke som sløsing. Om det skjer her eller der er da akkurat det samme, så lenge alternativene er noenlunde like i pris.

Nils Håvard Dahl, psykiater
Skrevet

Som lege ser jeg problemene i NAV daglig fra sidelinjen.

Analysen viser at det største problemet er kompetansesvikt. Folk er satt inn i nye oppgaver som de ikke behersker.

1. For å bringe NAV på fote, få systemet til å fungere og dermed gi brukerne den hjelp de trenger, er kompetanseutvikling veien å gå. Som annen utdanning er det en investering. Akkurat de få dagene produserer de mindre, men på sikt øker tjenesteproduksjonen. Eterutdanning i form av kurs er dermed et riktig trekk.

2. Som alle andre må også NAV sørge for å få mest igjen for pengene. Kurs i utlandet er ofte mye billigere enn i Norge. Igjen et godt valg.

3. Om de ansatte i tillegg har det hyggelig og trives i disse dagene, vil det bringe dem et kjærkomment psykisk overskudd som vil komme alle brukerne til gode.

Kort sagt et utmerket tiltak.

At misunnelsen og småligheten fortsatt er et sterkt, norsk personlighetstrekk, viser dette oppslaget i VG.

Skrevet

[quote name=Lotte :o)' timestamp='1240348972' post='4136280]

Her var ikke poenget hvor folk drar på _ferie_. Det var at jeg ikke synes det er greit å svi av offentlige midler på en tur til utlandet. Det gir feil signaler overfor veldig mange arbeidsledige i vanskelige situasjoner nå i 2009...

Jeg ser den at det er litt feil signaler, men folk bør være så edruelig og se hva dette virkelig koster og at dette ikke er noe dyrere enn å være her til lands, faktisk tror jeg at det er billigere.

Jeg tror dette handler mer om at en offentlig etat får seg en tur enn hvilke signaler det gir. Det er mye misunnelse blant folk.

Forøvrig har det noe med om de selv reiser til utlandet de som eventuelt klager på at NAV reiser utlands og at pengene heller skulle ha blitt brukt her til lands.

Skrevet

[quote name=Lotte :o)' timestamp='1240348972' post='4136280]

Andelen arbeidsledige vil ikke påvirkes av at de ansatte i NAV hever sin kompetanse. Skal arbeidslivet slutte å utvikle seg fordi flere er arbeidsledig?

Skrevet

Så det er der de er ja, fader ta dem, jeg har ennå ikke fått pengene jeg skulle hatt for 14-dager siden, og det er den eneste inntekten jeg har.

Er rimelig muggen siden det for tiden er den eneste inntekten jeg har, er dritlei av pannekaker og grøt til middag, jeg vil ha penger, kjøtt og fisk!

Det er jo opp til enhver om de vil øke sin kompetane og søke jobb i NAV. Alt må vel være bedre enn å være trygdemottaker?

Skrevet

Som lege ser jeg problemene i NAV daglig fra sidelinjen.

Analysen viser at det største problemet er kompetansesvikt. Folk er satt inn i nye oppgaver som de ikke behersker.

1. For å bringe NAV på fote, få systemet til å fungere og dermed gi brukerne den hjelp de trenger, er kompetanseutvikling veien å gå. Som annen utdanning er det en investering. Akkurat de få dagene produserer de mindre, men på sikt øker tjenesteproduksjonen. Eterutdanning i form av kurs er dermed et riktig trekk.

2. Som alle andre må også NAV sørge for å få mest igjen for pengene. Kurs i utlandet er ofte mye billigere enn i Norge. Igjen et godt valg.

3. Om de ansatte i tillegg har det hyggelig og trives i disse dagene, vil det bringe dem et kjærkomment psykisk overskudd som vil komme alle brukerne til gode.

Kort sagt et utmerket tiltak.

At misunnelsen og småligheten fortsatt er et sterkt, norsk personlighetstrekk, viser dette oppslaget i VG.

''Om de ansatte i tillegg har det hyggelig og trives i disse dagene, vil det bringe dem et kjærkomment psykisk overskudd som vil komme alle brukerne til gode.''

Alle brukerne? Hele etaten skulle vel ikke på tur?

Skrevet

Jo, det er det faktisk. Det er mye verre å jobbe i en organisasjon med dårlig rykte enn en organisasjon med godt rykte - det gjør mye med folks psyke. Og Nav har ekstremt dårlig rykte for tida.

Men sett at du har rett -at det ikke er mer synd på Nav-ansatte enn andre; Det er da hauger og lass av folk som får utenlandsturer i jobbsammenheng. I tillegg til mye høyere lønn. Hvorfor er det verre at Nav-folk får det enn andre?

Skal man bære et moralsk ansvar fordi man jobber i offentlig sektor - er det å anse som et kall, liksom? Med andre ord må man finne seg i dårlig lønn OG 0 velferdsgoder fordi man jobber offentlig? Det er jeg helt uenig i.

Arbeidsgivere betaler for folks arbeidskraft. Om det er i offentlig eller privat sektor, er da revnende likegyldig. Naturligvis skal man ikke sløse med penger i offentlig sektor, men det å kurse staben sin ansees vanligvis ikke som sløsing. Om det skjer her eller der er da akkurat det samme, så lenge alternativene er noenlunde like i pris.

De har selv valgt å jobbe. Hver sin mening, hver sin lyst.

Skrevet

Jeg ser den at det er litt feil signaler, men folk bør være så edruelig og se hva dette virkelig koster og at dette ikke er noe dyrere enn å være her til lands, faktisk tror jeg at det er billigere.

Jeg tror dette handler mer om at en offentlig etat får seg en tur enn hvilke signaler det gir. Det er mye misunnelse blant folk.

Forøvrig har det noe med om de selv reiser til utlandet de som eventuelt klager på at NAV reiser utlands og at pengene heller skulle ha blitt brukt her til lands.

Jeg tror ikke dette grunner i misunnelse. Folk irriterer seg over at staten subsidierer "kompetanseheving" på Sardinia.

Nils Håvard Dahl, psykiater
Skrevet

[quote name=Lotte :o)' timestamp='1240414505' post='4136722]

''Om de ansatte i tillegg har det hyggelig og trives i disse dagene, vil det bringe dem et kjærkomment psykisk overskudd som vil komme alle brukerne til gode.''

Alle brukerne? Hele etaten skulle vel ikke på tur?

Beklager min upresishet som du korrekt påpeker. Det skal selvsagt være:

"Om de ansatte i tillegg har det hyggelig og trives i disse dagene, vil det bringe dem et kjærkomment psykisk overskudd som vil komme de brukerne, som disse medarbeiderne skal betjene, til gode.

Skrevet

Jeg synes det er helt topp og det burde vært slik på alle arbeidsplasser,det skulle vel alle ønske seg. Folk må kunne unne andre gode ting uten å dø av missunnelse!

Skrevet

[quote name=Lotte :o)' timestamp='1240414786' post='4136727]

Jeg tror ikke dette grunner i misunnelse. Folk irriterer seg over at staten subsidierer "kompetanseheving" på Sardinia.

Hvorfor skulle de gjøre det egentlig? Hvis folk får det ned på det nivået det hører til, så er det ikke mye å kritisere.

Skrevet

Jeg tror knapt jeg kan komme på et sted jeg har mindre lyst til å jobbe enn på NAV. Tenk så mye kjeft de får hver eneste dag, og alt som står i avisene har negativ vinkling. Det må være hardt i lengden:(

tzatziki1365380058
Skrevet

[quote name=Lotte :o)' timestamp='1240414606' post='4136724]

De har selv valgt å jobbe. Hver sin mening, hver sin lyst.

De har selv valgt å jobbe? Og hva har det med saken å gjøre? Når de er så dumme at de jobber i offentlig sektor, skal de ikke få noen velferdsgoder, altså? Eller kompetansetiltak, eller tiltak som øker trivsel og motivasjon for jobben?

Hvorfor skal offentlig ansatte behandles som dritt? De gjør faktisk også en samfunnsinnsats - til orientering. Jeg har jobbet både privat og offentlig, og verken stress, press, arbeidsinnsats, arbeidsmengde eller holdning er dårligere i offentlig enn i privat sektor. I alle fall min erfaring!

Mrs. Wallace
Skrevet

De har selv valgt å jobbe? Og hva har det med saken å gjøre? Når de er så dumme at de jobber i offentlig sektor, skal de ikke få noen velferdsgoder, altså? Eller kompetansetiltak, eller tiltak som øker trivsel og motivasjon for jobben?

Hvorfor skal offentlig ansatte behandles som dritt? De gjør faktisk også en samfunnsinnsats - til orientering. Jeg har jobbet både privat og offentlig, og verken stress, press, arbeidsinnsats, arbeidsmengde eller holdning er dårligere i offentlig enn i privat sektor. I alle fall min erfaring!

Hjertens enig, tzatziki. :o)

Gjest Surpomp!
Skrevet

Det er jo opp til enhver om de vil øke sin kompetane og søke jobb i NAV. Alt må vel være bedre enn å være trygdemottaker?

Akkurat ja, alt er bedre enn å være trygdemottaker!

Nå har jeg vel ikke sagt noe om min kompetanse og grunnen til at jeg for tiden går på trygd da, så man skal være litt forsiktig med å skrive ting som viser til at det kan være frivillig!

Men når ting har blitt slik at man er på trygd er det kjekt at pengene kommer til rett tid, for man trenger de mer enn noensinne til lån, husleie og mat!

Det er ikke kompetansen min det skorter på, men helsa : )

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...