Gå til innhold

NAV-ansatte på Syden-tur

Anbefalte innlegg

tzatziki1365380058
Skrevet

[quote name=Lotte :o)' timestamp='1240414786' post='4136727]

Jeg tror ikke dette grunner i misunnelse. Folk irriterer seg over at staten subsidierer "kompetanseheving" på Sardinia.

Staten er arbeidsgiver på linje med andre arbeidsgivere, og skal drive kompetanseheving, velferdstiltak, teambuilding på lik linje som andre arbeidsgivere.

Staten har flere roller. Det går ikke an å se på penger til offentlig velferd og penger Staten bruker som arbeidsgiver som fra samme pott.

• Svar 66
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• Lotte :o)

17

• tzatziki1365380058

9

• mrxx

6

• fyrlykt

6

Mest aktive i denne tråden

Skrevet

Jeg synes det er helt topp og det burde vært slik på alle arbeidsplasser,det skulle vel alle ønske seg. Folk må kunne unne andre gode ting uten å dø av missunnelse!

Jeg ser ikke på dette som er gode i den forstand, hehe! Mulig noen andre er "misunnelige"... - jeg mener at det sender feil signaler. :-)

Skrevet

Staten er arbeidsgiver på linje med andre arbeidsgivere, og skal drive kompetanseheving, velferdstiltak, teambuilding på lik linje som andre arbeidsgivere.

Staten har flere roller. Det går ikke an å se på penger til offentlig velferd og penger Staten bruker som arbeidsgiver som fra samme pott.

Hvorfor tror du denne saken ble slått opp, da? :-)

Skrevet

Hvorfor skulle de gjøre det egentlig? Hvis folk får det ned på det nivået det hører til, så er det ikke mye å kritisere.

Nei, hvorfor ble denne saken slått opp, tror du? Det er nok fordi at alle ikke er enige.

Skrevet

[quote name=Lotte :o)' timestamp='1240421198' post='4136805]

Jeg ser ikke på dette som er gode i den forstand, hehe! Mulig noen andre er "misunnelige"... - jeg mener at det sender feil signaler. :-)

Ok ; )

Jeg mener det er positivt, og når man gir noe positivt får man positivt tilbake. Hadde alle fått slike goder,hadde de fleste gjort en bedre jobb.

Tror

tzatziki1365380058
Skrevet

[quote name=Lotte :o)' timestamp='1240421280' post='4136806]

Hvorfor tror du denne saken ble slått opp, da? :-)

Fordi nordmenn er notorisk misunnelige, og det vet journalistene - de synes naturligvis de har en strålende "sak".

Fordi folk ikke skjønner at Staten har mange roller, hvorav arbeidsgiver-rollen er en. Og det er faktisk helt vanlig med turer, seminarer, samlinger for arbeidstakerne sine.

Fordi "utenlands" naturligvis blir til en sensajson, enda det sikkert var billigere enn mange alternativ i Norge.

Fordi det råder en holdning blant misunnelige nordmenn om at offentlige ansatte er late, snyltere som bruker "våre penger" til slaraffentilværelse både her og der - hvilket igjen betyr at journalisten har en "god" sak.

Og sikkert mange flere årsaker...

Skrevet

De har selv valgt å jobbe? Og hva har det med saken å gjøre? Når de er så dumme at de jobber i offentlig sektor, skal de ikke få noen velferdsgoder, altså? Eller kompetansetiltak, eller tiltak som øker trivsel og motivasjon for jobben?

Hvorfor skal offentlig ansatte behandles som dritt? De gjør faktisk også en samfunnsinnsats - til orientering. Jeg har jobbet både privat og offentlig, og verken stress, press, arbeidsinnsats, arbeidsmengde eller holdning er dårligere i offentlig enn i privat sektor. I alle fall min erfaring!

Du drar den vel langt nå. Hissig..? "behandles som dritt"..??! etc - du bør avslutte men du er saklig. Det er ingen som behandles som dritt om de ikke drar til denne plassen? Det gjelder da også noen få sjeler, ikke hele etaten.

Jeg sier at: de har valgt å jobbe der selv = ingen tvang dem dit. Hvorfor er det mer synd på NAV-ansatte enn andre? Dypt uenig. Mange andre har "verre" arbeidsplasser, eller _ingen_ arbeidsplass.

Skrevet

Beklager min upresishet som du korrekt påpeker. Det skal selvsagt være:

"Om de ansatte i tillegg har det hyggelig og trives i disse dagene, vil det bringe dem et kjærkomment psykisk overskudd som vil komme de brukerne, som disse medarbeiderne skal betjene, til gode.

Jeg skjønner hvor du vil hen, men dette øker ikke overskuddet til NAV i Alta, f.eks. Kun er knippe ansatte.

Skrevet

Fordi nordmenn er notorisk misunnelige, og det vet journalistene - de synes naturligvis de har en strålende "sak".

Fordi folk ikke skjønner at Staten har mange roller, hvorav arbeidsgiver-rollen er en. Og det er faktisk helt vanlig med turer, seminarer, samlinger for arbeidstakerne sine.

Fordi "utenlands" naturligvis blir til en sensajson, enda det sikkert var billigere enn mange alternativ i Norge.

Fordi det råder en holdning blant misunnelige nordmenn om at offentlige ansatte er late, snyltere som bruker "våre penger" til slaraffentilværelse både her og der - hvilket igjen betyr at journalisten har en "god" sak.

Og sikkert mange flere årsaker...

Dette er et tiltak på utur, synes jeg.

Gjest ViViola
Skrevet

[quote name=Lotte :o)' timestamp='1240421985' post='4136823]

Hadde det vært bedre om de holdt seg i Norge med et opphold til 7000,- pr. hode?

Nils Håvard Dahl, psykiater
Skrevet

[quote name=Lotte :o)' timestamp='1240421933' post='4136821]

Jeg skjønner hvor du vil hen, men dette øker ikke overskuddet til NAV i Alta, f.eks. Kun er knippe ansatte.

Det er vel ingen store arbeidsgivere som sender hele arbeidsstokken på det samme kurset samtidig?

Jeg håper virkelig at de ansatte i NAV både i Alta og andre steder regelmessig tilbys kurs for å øke sin kompetanse. Uten kompetanseutvikling hos de ansatte vil tjenestene gradvis bli dårligere.

tzatziki1365380058
Skrevet

[quote name=Lotte :o)' timestamp='1240421751' post='4136818]

Du drar den vel langt nå. Hissig..? "behandles som dritt"..??! etc - du bør avslutte men du er saklig. Det er ingen som behandles som dritt om de ikke drar til denne plassen? Det gjelder da også noen få sjeler, ikke hele etaten.

Jeg sier at: de har valgt å jobbe der selv = ingen tvang dem dit. Hvorfor er det mer synd på NAV-ansatte enn andre? Dypt uenig. Mange andre har "verre" arbeidsplasser, eller _ingen_ arbeidsplass.

Nei, finnes ikke hissig. Vet at uvitenheten råder der ute... Og typisk hersketeknikk å komme med "vær saklig" "ikke hiss deg opp" - argumenter når man ikke har noe annet å komme med. "Behandlet som dritt" var en spissformulering, men det er nå sånn jeg snakker.

Spørsmål: Hvorfor skal Nav-ansatte behandles dårligere enn andre arbeidstakere?

Det er veldig vanlig å bli sendt på kurs, teambuilding, kompetansehevende tiltak. Hvorfor skal det ikke gjelde Nav?

Er det forresten sikkert at Nav-ansatte har noe valg? Det er ikke noe lettere for dem å fbytte jobb enn for andre i disse dager. Det er helt sikkert mange som hadde byttet dersom de kunne, etter alt negativt som blir servert om dem for tida.

Å ikke klare å skjønne hva det gjør med folk å jobbe i en så utskjelt virksomhet vitner om minimal evne til innlevelse. I tillegg har etaten vært gjennom enorme omstillinger de siste årene, noe som vanligvis er en stressfaktor for ansatte. I denne sammenheng har det gått ekstra ille, siden folk har blitt omplassert til jobber de ikke har kompetanse til. Det er ikke deres VALG - det er sånn det er blitt fordi omorganiseringen ikke har blitt gjennomført på en skikkelig måte.

Hvem er det som har det så mye verre enn disse for tida? Det er temmelig sjelden å høre om en så stor organisasjon med så gjennomgripende problemer - dersom mediebildet som presenteres er noenlunde rett. Og dessuten - hva har det med saken å gjøre?

tzatziki1365380058
Skrevet

[quote name=Lotte :o)' timestamp='1240421985' post='4136823]

Hvis man mener at kompetansehevende tiltak hvor man får mest mulig igjen for pengene, i utgangspunktet er en god ting, så er det ingen grunn til å være redd for negativ signaleffekt.

Det burde tvert i mot gi et godt signal når en arbeidsgiver velger å ta vare på ansatte, heve kompetansen deres , og gjennomføre på billigst mulig måte.

Skrevet

Hvis man mener at kompetansehevende tiltak hvor man får mest mulig igjen for pengene, i utgangspunktet er en god ting, så er det ingen grunn til å være redd for negativ signaleffekt.

Det burde tvert i mot gi et godt signal når en arbeidsgiver velger å ta vare på ansatte, heve kompetansen deres , og gjennomføre på billigst mulig måte.

Veldig enig!

Skrevet

Akkurat ja, alt er bedre enn å være trygdemottaker!

Nå har jeg vel ikke sagt noe om min kompetanse og grunnen til at jeg for tiden går på trygd da, så man skal være litt forsiktig med å skrive ting som viser til at det kan være frivillig!

Men når ting har blitt slik at man er på trygd er det kjekt at pengene kommer til rett tid, for man trenger de mer enn noensinne til lån, husleie og mat!

Det er ikke kompetansen min det skorter på, men helsa : )

Det var da du som sa du skulle søke jobb i NAV. Hvis du har kompetansen allerede, kjempebra. SØK. Bedre enn trygd.

Skrevet

[quote name=Lotte :o)' timestamp='1240348972' post='4136280]

Her var ikke poenget hvor folk drar på _ferie_. Det var at jeg ikke synes det er greit å svi av offentlige midler på en tur til utlandet. Det gir feil signaler overfor veldig mange arbeidsledige i vanskelige situasjoner nå i 2009...

''Det var at jeg ikke synes det er greit å svi av offentlige midler på en tur til utlandet. Det gir feil signaler overfor veldig mange arbeidsledige i vanskelige situasjoner nå i 2009...''

Svi av offentlige midler? Hvor ellers skal midler til kurs og kompetanseheving for ansatte i en offentlig etat hentes? Skal de betale opplæringen sin av egen lomme, da? Eller hva er det du mener?

Og det klages stadig på at kompetansen i NAV ikke er god nok. Når de prøver å gjøre noe med det, blir det også galt. Og her er poenget at det er billigere å legge kurset til utlandet enn å ha det i Norge. Dessuten er det en stor fordel å reise et stykke unna når man skal drive organisasjonsutvikling. Det er mye lettere å legge igjen hverdagsstresset på flyplassen enn i døra til møterommet på jobben.

Det er så typisk ola dunk å straks tro at dette er en heisatur eller fordekt ferie, bare fordi de reiser utenlands.

På den anne side hadde vel media klart å lage krigstyper uansett. "Gasser seg i luksus på høyfjellshotell" eller noe sånt.

Nå må folk snart slutte å gå fem på når VG & co driver billig og tendensiøs sensasjonsjournalistikk.

Jeg skjønner i blant ikke hvordan offentlig ansatte holder ut. De har generelt lav status, kritiseres og harseleres mye med og må leve med konstant dårlig samvittighet fordi de "bruker våre penger".

Skrevet

Nei, finnes ikke hissig. Vet at uvitenheten råder der ute... Og typisk hersketeknikk å komme med "vær saklig" "ikke hiss deg opp" - argumenter når man ikke har noe annet å komme med. "Behandlet som dritt" var en spissformulering, men det er nå sånn jeg snakker.

Spørsmål: Hvorfor skal Nav-ansatte behandles dårligere enn andre arbeidstakere?

Det er veldig vanlig å bli sendt på kurs, teambuilding, kompetansehevende tiltak. Hvorfor skal det ikke gjelde Nav?

Er det forresten sikkert at Nav-ansatte har noe valg? Det er ikke noe lettere for dem å fbytte jobb enn for andre i disse dager. Det er helt sikkert mange som hadde byttet dersom de kunne, etter alt negativt som blir servert om dem for tida.

Å ikke klare å skjønne hva det gjør med folk å jobbe i en så utskjelt virksomhet vitner om minimal evne til innlevelse. I tillegg har etaten vært gjennom enorme omstillinger de siste årene, noe som vanligvis er en stressfaktor for ansatte. I denne sammenheng har det gått ekstra ille, siden folk har blitt omplassert til jobber de ikke har kompetanse til. Det er ikke deres VALG - det er sånn det er blitt fordi omorganiseringen ikke har blitt gjennomført på en skikkelig måte.

Hvem er det som har det så mye verre enn disse for tida? Det er temmelig sjelden å høre om en så stor organisasjon med så gjennomgripende problemer - dersom mediebildet som presenteres er noenlunde rett. Og dessuten - hva har det med saken å gjøre?

Hvordan skal jeg svare, når du tydeligvis har fasiten selv?

Du stiller spørsmål på spørsmål i alle innlegg med "hvorfor ikke". Du sa tidligere at du unner dem dette, fordi det er så vanskelig arb-plass. Jeg sa at de har det ikke verre enn mange andre. Spør de som jobbet for hjørnesteinsbedriftene som har blitt nedlagt (F.eks. Fundo og aluminiumsverkene), og som ikke har noe å gå til. Enkeltmannsforetak som har gått dukken, etc. Jeg mener disse folka har det vel så ille. Men det var ikke saken.

Jeg snakka heller ikke om effekten for den lille gjengen på tur. (Jeg tror nok de har det fint, men hva med de mange tusen andre i NAV?) Jeg snakka om signaleffekten, og da gjerne overfor de uten jobb.

Så, jeg er ikke enig med deg i alt dette. :-)

Gjest Surpomp!
Skrevet

Det var da du som sa du skulle søke jobb i NAV. Hvis du har kompetansen allerede, kjempebra. SØK. Bedre enn trygd.

Nå er ikke jeg arbeidssøker da, men kanskje jeg blir det en gang i fremtiden igjen, så får jeg se om NAV er noe å trakte etter når den tid eventuelt kommer!

Skrevet

Hmmm. Det var jammen ikke mange som var enig med deg... Heldigvis ;-)

Skrevet

[quote name=Lotte :o)' timestamp='1240421416' post='4136810]

Nei, hvorfor ble denne saken slått opp, tror du? Det er nok fordi at alle ikke er enige.

Men jeg skjønner ikke helt hva du er uenig i og hva du reagerer på, eller hva du mener folket reagerer på. NAV trenger også kompetanseheving, det skulle vel ikke være så vanskelig å forstå og faktisk gjør de det billigere enn om de gjorde det her i Norge. Så hva er egentlig problemet?

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...