Gå til innhold

Doble bolledeig- hva med

Anbefalte innlegg

Gjest gjæren?
Skrevet

Det skal være en pakke tørrgjær i deigen. Skal jeg ha i to når jeg dobler alle andre ingredienser?

Skrevet

Bolledeig er en lett deig, og trenger ikke dobbel dose gjær. Men den hever raskere med doblet dose.

Skrevet

Jeg dobler gjær også, men det skal ikke være nødvendig. 1 1/2 pakke fungerer nok helt greit.

Gjest gjæren?
Skrevet

[quote name=Lotte :o)' timestamp='1240298212' post='4135712]

Bolledeig er en lett deig, og trenger ikke dobbel dose gjær. Men den hever raskere med doblet dose.

Takk for svarene, da har det ingenting å si for smaken å putte i to pakker da?. :)

Skrevet

Takk for svarene, da har det ingenting å si for smaken å putte i to pakker da?. :)

Jeg ville ikke ha doblet gjæren, siden det kan bli smak. 5 min elting av deigen gjør susen, og 1 pk er mer enn nok til en så lett deig.

Skrevet

Nja... Det kan bli gjærsmak, men jeg bruker 2 poser tørrgjær til 10 dl melk og det går helt fint, ingen gjærsmak på bollene mine.

Gjest gjæren?
Skrevet

Nja... Det kan bli gjærsmak, men jeg bruker 2 poser tørrgjær til 10 dl melk og det går helt fint, ingen gjærsmak på bollene mine.

Æsj jeg som alt har satt den til heving. Brukte 8 dl melk og en pose tørrgjær av med holdbar dato og en som hadde gått ut for et par mnd siden. Vet ikke om det er av betydning heller?

Skrevet

Æsj jeg som alt har satt den til heving. Brukte 8 dl melk og en pose tørrgjær av med holdbar dato og en som hadde gått ut for et par mnd siden. Vet ikke om det er av betydning heller?

Det vil vise seg da. :o)

Skrevet

Jepp, smake seg. ;)

Du vil kjenne det når du åpner ovnsdøra for å ta dem ut, er det for mye gjær så stinker det gjær da...

Gjest gjæren?
Skrevet

Du vil kjenne det når du åpner ovnsdøra for å ta dem ut, er det for mye gjær så stinker det gjær da...

Bollene ble bra dem, hverken lukter eller smaker gjær. :)

Gjest @krøll
Skrevet

Du skal ikke doble gjærdosen, selv om du både dobler og tredobler de andre ingrediensene. Gjæren fungerer like bra uansett hvor stor deigen er. Det avgjør farten og kvalitetetn på hevinga er hvor fast deigen er og at du har rett temperatur på væsken. Det er viktig, selv ved bruk av tørrgjær.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...