Gå til innhold

Hundekunnskaper?

Gjest Kan man stole på?

Anbefalte innlegg

Gjest Kan man stole på?
Skrevet

Nær familie har anskaffet seg en hund, hunden er en schæfertispe på 15 mnd.

Hunden har vært vant til barn noe som var viktig for nåværende eier iom at dem passer mitt barn i blandt.

Hunden har nok ikke vært veldig sosial, og har kun vært vant til 5-6 personer å forholde seg til.

Vi hadde besøk av eieren og hunden, noe som ikke var så heldig. Den reagerte negativt på oss alle sammen, den flerret tenner, bjeffet og virket aggressiv tom mot barnet mitt på 5 år!

Da familien hadde hatt besøk tidligere på dagen hadde hunden vært veldig negativ til det besøket også og hadde kløpet vedkommende.

Nå sier dem at dem skal ta med hunden på dressurkurs, men vil det hjelpe? Og hvor lang tid kan sånt ta?

Vil man noen gang kunne stole på en hund som har visst en sånn aggressiv holdning til andre mennesker? Også til barn?

Er det noen nettsteder man kan lese litt om dressur av Schæfer?

mil1365380270
Skrevet

Den trenger en adferdsterapeut. Eierne også, for å lære hvordan de skal forholde seg. Den er nok ikke sosialisert, og antakelig vil den aldri bli som andre hunder. Ikke sikkert den er aggressiv, kan være den sier den vil være i fred. Kan være de kan trene den til å ignorere det den oppfatter som trusler. Men den blir nok aldri en hund som er hjertelig mot fremmede, selv om den skulle bli verdens beste familiemedlem hjemme.

Skrevet

Jeg vil anbefale http://www.manimal.no/ Gry Løberg kan ta en vurdering av hunden og samspillet med eier og nær familie, og utvikle treningsprogram for hundeieren.

I mellomtiden husk at barn og hund aldri skal være alene uten voksne og forsøk å skape positive assosiasjoner til dere og barna ved å hive godbiter til hunden når dere kommer på besøk/ når hunden ser på dere. Sørg også for at hunden får en grundig veterinærsjekk, den kan ha smerter og det vil påvirke hunden temperament.

Lykke til :)

Gjest Kan man stole på?
Skrevet

Den trenger en adferdsterapeut. Eierne også, for å lære hvordan de skal forholde seg. Den er nok ikke sosialisert, og antakelig vil den aldri bli som andre hunder. Ikke sikkert den er aggressiv, kan være den sier den vil være i fred. Kan være de kan trene den til å ignorere det den oppfatter som trusler. Men den blir nok aldri en hund som er hjertelig mot fremmede, selv om den skulle bli verdens beste familiemedlem hjemme.

Den virket aggressiv, flekket tenner, bjeffet sint og var klar til å fly rett på oss! Slik var den mot han den kløp også.

Ellers var førsteinntrykket bra for den kom mot oss når den kom ut av bilen, og snuste. Virket nesten litt vimsete, var mest opptatt av lek med ny eier. Men når den først enset oss så var den aggressiv enda vi sto der hele tiden under leken også.

Skrevet

Man skal aldri - ALDRI - stole på en hund.

Mange hunder blir svært sosialiserte og er rolige og "snille", men de er likevel dyr som man aldri skal stole 100% på - og særlig ikke sammen med barn.

Gjest Kan man stole på?
Skrevet

Man skal aldri - ALDRI - stole på en hund.

Mange hunder blir svært sosialiserte og er rolige og "snille", men de er likevel dyr som man aldri skal stole 100% på - og særlig ikke sammen med barn.

Nei det er jeg helt enig i, men de hundene som er snille og ikke viser tegn til aggresivitet i det hele tatt er litt lettere å ha med å gjøre.

Men en hund som har vist aggresivitet mot barnet mitt vet jeg ikke om jeg kan tørre å ha i nærheten noen gang selv om den har vært på dressurkurs og selv om det alltid er voksne tilstede.

Gjest Kan man stole på?
Skrevet

Jeg vil anbefale http://www.manimal.no/ Gry Løberg kan ta en vurdering av hunden og samspillet med eier og nær familie, og utvikle treningsprogram for hundeieren.

I mellomtiden husk at barn og hund aldri skal være alene uten voksne og forsøk å skape positive assosiasjoner til dere og barna ved å hive godbiter til hunden når dere kommer på besøk/ når hunden ser på dere. Sørg også for at hunden får en grundig veterinærsjekk, den kan ha smerter og det vil påvirke hunden temperament.

Lykke til :)

Tusen takk for råd, jeg har notert info om manimal og skal bringe den videre.

Skrevet

Nei det er jeg helt enig i, men de hundene som er snille og ikke viser tegn til aggresivitet i det hele tatt er litt lettere å ha med å gjøre.

Men en hund som har vist aggresivitet mot barnet mitt vet jeg ikke om jeg kan tørre å ha i nærheten noen gang selv om den har vært på dressurkurs og selv om det alltid er voksne tilstede.

Enig med deg.

Vi har en hund som har bitt et barn, og som har glefset etter mitt ene barn i fjern familie.

Jeg stoler ikke på den hunden for fem øre. Han ble litt roligere etter at han ble kastrert, men likevel...

candyqueen_83
Skrevet

Enig med deg.

Vi har en hund som har bitt et barn, og som har glefset etter mitt ene barn i fjern familie.

Jeg stoler ikke på den hunden for fem øre. Han ble litt roligere etter at han ble kastrert, men likevel...

''Vi har en hund som har bitt et barn, og som har glefset etter mitt ene barn i fjern familie. ''

Hehe.. Den setningen ble litt for tung for meg til å begynne med ;O) Ditt barn i fjern familie? Hehe.. Skjønte den til slutt da :o)

Skrevet

''Vi har en hund som har bitt et barn, og som har glefset etter mitt ene barn i fjern familie. ''

Hehe.. Den setningen ble litt for tung for meg til å begynne med ;O) Ditt barn i fjern familie? Hehe.. Skjønte den til slutt da :o)

Manglet et komma der, ja;-)

Skrevet

Jeg vet ikke svaret på det du spør om, men jeg har sett at på disse Animal Rescue-programmene på Discovery er de nokså nådeløse mot hunder de har reddet som ikke "består" ymse adferdstester de utsetter den for, som f eks å klappe den med en gummihånd eller prøve å ta fra den maten med gummihånda. Agressive hunder blir så godt som alltid avlivet, da dyrepolitiet ikke tar sjansen på at dyret bortadopteres til barnefamilier.

Gjest minnah
Skrevet

En sånn hund er helt klart utrygg, og familien må lære den hvor plassen dens i hierarkiet er.

Mange hunder kan bli usikre av barn pga at kroppsspråket "kræsjer" med hva hunden forstår.

Det kan også være at den har smerter, men det er mindre sannsynlig med en så ung hund. Her må det dressur til.

Gjest Kan man stole på?
Skrevet

En sånn hund er helt klart utrygg, og familien må lære den hvor plassen dens i hierarkiet er.

Mange hunder kan bli usikre av barn pga at kroppsspråket "kræsjer" med hva hunden forstår.

Det kan også være at den har smerter, men det er mindre sannsynlig med en så ung hund. Her må det dressur til.

Ja men jeg tenker: Kan dressur hjelpe?

Barnet mitt gjorde ikke noe annet enn å gå ned verandatrappa og så ned i bakken samtidig, ikke på hunden.

Gjest Kan man stole på?
Skrevet

Enig med deg.

Altså hvis en hund har bitt et barn så er det for meg bare en løsning, ser ikke eieren det?

Hadde mitt barn blitt bitt hadde jeg anmeldt og forlangt tiltak, altså avliving!

Gjest minnah
Skrevet

Barnet mitt gjorde ikke noe annet enn å gå ned verandatrappa og så ned i bakken samtidig, ikke på hunden.

Om dressus hjelper kan bare tiden vise, men jeg ville nok aldri kunne stolt på denne hunden i forhold til mitt barn.

(Jeg stoler aldri 100% på noen dyr, jobbet med dyr i flere år.)

Gjest Kan man stole på?
Skrevet

Om dressus hjelper kan bare tiden vise, men jeg ville nok aldri kunne stolt på denne hunden i forhold til mitt barn.

Jeg hadde nok stolt noe mer på den om den ikke hadde vist den holdningen til barnet mitt, men så lenge den oppførte seg slik vet jeg ikke om jeg kan tørre å la den komme i nærheten heller.

Skrevet

For å si det sånn, jeg hadde aldri giddi å brukt tia mi på en sånn hund.

Jeg har schæfer, og digger schæfere mer enn noe annet. Men en hund som er så gammel som 15 mnd og ikke er sosialisert og tydelig veldig utrygg, den hadde jeg glatt levert tilbake...

Nå skal det vel sies at schæfere ofte har mer markerte puberteter enn mange andre raser, og oppfører seg på de merkeligste måter når de er midt oppi det, men en sånn adferd har jeg faktisk aldri vært borti selv etter over 20 år i schæfermiljø.

Det blir hard jobbing for å gjøre denne hunden trygg i alle situasjoner, og jeg tror faktisk jeg ville anbefalt de å ikke tatt den jobben hvis de ikke er veldig flinke og erfarne hundefolk.

Skrevet

Tror ikke det hjelper med ren dressur, ikke for omgivelsene iallefall og sikkert ikke for eier heller.

Skulle min 16 mnd gamle schæfertispe hatt lyst til å bite noen, men ble holdt tilbake av dressur, da ville jeg aldri kunne stole på ho.

Hva om jeg ikke er der......... Det kan jo skje, selv om det ikke skal skje.....

Jeg stoler 100% på min hund, men jeg stoler ikke i det hele tatt på at andre mennesker behandler min hund på en måte som er greit, derfor er ho aldri alene med iallefall barn. Jeg klarer å lese hunden sitt språk, og ser når ho har lyst på litt fred. Sjelden at barn klarer å lese språket, og kjører på uansett hva hunden prøver å fortelle de,da kan det i en presset situasjon smelle.

Skrevet

Jeg ville som eier ikke stolt på en hund som unngår å bite bare pga dressur......

Den hunden har iallefall ikke noe på et vanlig dressurkurs å gjøre. Det er ikke stort å lære der, annet enn diverse innlæringsmetoder.

De dressurkurs jeg har sett, har hatt som formål å gå opp til bronsjemerke i Lydighet, det har ingen ting med sosialinsering å gjøre.

Skrevet

Dyr er gjerne til å stole på, hvis bare menneskene kunne lære seg språket deres :-)

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...