Gå til innhold

Hundekunnskaper?

Gjest Kan man stole på?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Man skal aldri - ALDRI - stole på en hund.

Mange hunder blir svært sosialiserte og er rolige og "snille", men de er likevel dyr som man aldri skal stole 100% på - og særlig ikke sammen med barn.

For å si det sånn så er det vel barna man ikke skal stole på......

Hvis de ikke skjønner språket til hunden,da kan det bli konflikter.

Skrevet

Altså hvis en hund har bitt et barn så er det for meg bare en løsning, ser ikke eieren det?

Hadde mitt barn blitt bitt hadde jeg anmeldt og forlangt tiltak, altså avliving!

Hadde min hund bitt et barn, da ville veien vært kort til vet.

Jeg ville vært nådeløs om hunden min hadde hatt lyst til å bite noen uansett barn eller voksen, hvis det hadde skjedd uprovosert.

Men jeg ser selv i nær familie at de går i buret til bikkja i bilen og stikker nesa mellom sprinklene når hunden ligger der. Skulle ho nappa da litt da, ja da kunne de jammen ha det så godt :-) Dette er voksne mennesker...

Gjest Sånt irriterer meg
Skrevet

Dette med psyke, dressut og eie av hund er en veldig omfattende og stor lære.

For å si det sånn, en hund med god psyke skal tåle masse før den klyper eller biter på noe som helst vis.

Når en hund klyper eller biter så bør hele dyret og situasjonen vurderes nøye for å fortelle hvilken tilstand hunden er i.

En hund som du beskriver er for meg en svært "dårlig hund", med en psyke så dårlig at denne ikke på nåværende tidspunkt bør stresses rundt mellom masse mennesker.

Det går å få hunder sosiale og rolige og der bør en få en vurdering og kyndig hjelp av andre som har drevet på med dette i mange år.

For mitt vedkommende så hadde nok denne hunden gått. Det er altfor mange flotte hunder tilgjengelige til at jeg gidder å risikere å ha en som kan skade andre mennesker.

Jeg selv elsker schafere og har gått på dressur hos svært kyndige hundemenn som har jobbet med problemhund, blindehunder, vakthunder i mange, mange år. Jeg har hatt kjempestore flotte schafere med de beste vaktinstinkter som har hatt den sterkeste men aller beste psyke. Og jeg har overtatt schafere med total ødelagt psyke som jeg har tatt rett med til dyrlegen.

En nervøs hund har det ikke bra, og når den er til fare for andre så har vi et stort ansvar på oss. Noen ganger er det mest riktig å gi slipp.

Hunden du snakker om hadde som sakt jeg tatt. Men eier bør i det minste få svært mye og kyndig hjelp til å få den vurdert og jobbet med. Og inntil de har såpass kustus på dyret at de får den til å roe seg blandt folk og ikke snerre og glefse og klype til alle som beveger seg så bør de holde hunden langt unna folk. Det du forteller her forteller foresten meg at disse folkene nok er svært dårlig egnet som eiere av en slik krevende hund.

Skrevet

''Vi har en hund som har bitt et barn, og som har glefset etter mitt ene barn i fjern familie. ''

Hehe.. Den setningen ble litt for tung for meg til å begynne med ;O) Ditt barn i fjern familie? Hehe.. Skjønte den til slutt da :o)

Uff, jeg ser at den setningen ble fryktelig dårlig, ja...

I fjern familie finnes det en hund som har bitt et barn og glefset etter mitt ene.

Hmmm, ikke helt god, men bedre?

Skrevet

Altså hvis en hund har bitt et barn så er det for meg bare en løsning, ser ikke eieren det?

Hadde mitt barn blitt bitt hadde jeg anmeldt og forlangt tiltak, altså avliving!

Det ble sterkt vurdert, men både dyrlege, familien til barnet som ble bitt og eierene ble enige om å prøve kastrering først.

Biter hunden igjen, så er det slutt...

Skrevet

For å si det sånn, en hund med god psyke skal tåle masse før den klyper eller biter på noe som helst vis.

Når en hund klyper eller biter så bør hele dyret og situasjonen vurderes nøye for å fortelle hvilken tilstand hunden er i.

En hund som du beskriver er for meg en svært "dårlig hund", med en psyke så dårlig at denne ikke på nåværende tidspunkt bør stresses rundt mellom masse mennesker.

Det går å få hunder sosiale og rolige og der bør en få en vurdering og kyndig hjelp av andre som har drevet på med dette i mange år.

For mitt vedkommende så hadde nok denne hunden gått. Det er altfor mange flotte hunder tilgjengelige til at jeg gidder å risikere å ha en som kan skade andre mennesker.

Jeg selv elsker schafere og har gått på dressur hos svært kyndige hundemenn som har jobbet med problemhund, blindehunder, vakthunder i mange, mange år. Jeg har hatt kjempestore flotte schafere med de beste vaktinstinkter som har hatt den sterkeste men aller beste psyke. Og jeg har overtatt schafere med total ødelagt psyke som jeg har tatt rett med til dyrlegen.

En nervøs hund har det ikke bra, og når den er til fare for andre så har vi et stort ansvar på oss. Noen ganger er det mest riktig å gi slipp.

Hunden du snakker om hadde som sakt jeg tatt. Men eier bør i det minste få svært mye og kyndig hjelp til å få den vurdert og jobbet med. Og inntil de har såpass kustus på dyret at de får den til å roe seg blandt folk og ikke snerre og glefse og klype til alle som beveger seg så bør de holde hunden langt unna folk. Det du forteller her forteller foresten meg at disse folkene nok er svært dårlig egnet som eiere av en slik krevende hund.

Litt på siden:

Jeg ser at du + minst en annen her snakker om at hunden "klyper". Jeg har aldri hørt det verbet brukt om hunder før. Hva er det egentlig dere mener? Småbiting? (I mangelen av motstående tomler*S*)

Skrevet

For å si det sånn så er det vel barna man ikke skal stole på......

Hvis de ikke skjønner språket til hunden,da kan det bli konflikter.

Selvsagt, men man kan ikke forvente at barn skal kunne lese hunder. De har jo ofte problemer med å lese mennesker også :)

Gjest Kan man stole på?
Skrevet

Det at nåværende eier ikke egner seg som eier av en sånn hund kan du jo ikke si på bakgrunn av det jeg har sagt.

Dem har hatt hunden i ei uke bare, og ble kjempeskuffet over hundens oppførsel. De fikk vite at den var sosial og vant til barn.

Hunden lystrer på nåværende eier, og den ble sluppet fra båndet (iskogen) to dager etter overtagelsen og lystret eier med en gang.

Det er kun på dette område den ikke lystrer.

Jeg tenker som deg, jeg hadde ikke hatt en sånn hund, men dessverre så er min slektning så opptatt av å få til ting at jeg er redd det blir prøvd mer enn nødvendig.

Gjest Kan man stole på?
Skrevet

For å si det sånn, jeg hadde aldri giddi å brukt tia mi på en sånn hund.

Jeg har schæfer, og digger schæfere mer enn noe annet. Men en hund som er så gammel som 15 mnd og ikke er sosialisert og tydelig veldig utrygg, den hadde jeg glatt levert tilbake...

Nå skal det vel sies at schæfere ofte har mer markerte puberteter enn mange andre raser, og oppfører seg på de merkeligste måter når de er midt oppi det, men en sånn adferd har jeg faktisk aldri vært borti selv etter over 20 år i schæfermiljø.

Det blir hard jobbing for å gjøre denne hunden trygg i alle situasjoner, og jeg tror faktisk jeg ville anbefalt de å ikke tatt den jobben hvis de ikke er veldig flinke og erfarne hundefolk.

Jeg hadde også levert den tilbake, tvert.

Hunden er vokst opp hos en utenlandsk familie fra et krigsherjet land. Bare det med at det er kulturforskjeller hadde gjort meg skeptisk til å overta den.

Skrevet

Selvsagt, men man kan ikke forvente at barn skal kunne lese hunder. De har jo ofte problemer med å lese mennesker også :)

''Selvsagt, men man kan ikke forvente at barn skal kunne lese hunder. De har jo ofte problemer med å lese mennesker også :)''

Nettopp :-)

Og derfor viktig at det er voksne rundt til å følge med så alt foregår rettferdig ovenfor både barn og hund.

Enklere å si til et barn at nå gjesper hunden for den synes du skal roe deg ned litt, enn å si til hunden at den skal gjespe så barnet roer seg :-)

mil1365380270
Skrevet

Den virket aggressiv, flekket tenner, bjeffet sint og var klar til å fly rett på oss! Slik var den mot han den kløp også.

Ellers var førsteinntrykket bra for den kom mot oss når den kom ut av bilen, og snuste. Virket nesten litt vimsete, var mest opptatt av lek med ny eier. Men når den først enset oss så var den aggressiv enda vi sto der hele tiden under leken også.

Hvordan hunden oppfattet situasjonen og hvordan dere oppfattet den trenger ikke samsvare. At en hund er vant til barn og er lydig, er kun situasjonsbestemt. Vant til "sitt" barn, betyr ikke at den trives med andre barn. For en hund er det viden forskjell på f.eks. en 2- og en 8-åring. Også videre.

Denne hunden må være under kontroll hele tiden og den har ikke noe sammen med barn å gjøre nå. Mener den bør holdes unna situasjoner den ikke mestrer til de har fått hjelp. Støtter forslaget om å kontakte Gry Løberg (manimal.no) for å få en uttalelse. Om hun sier hunden kan bli ok med trening, krever det mye av eierne. Den kommer aldri til å bli glad i fremmede, men eier og hund kan muligens trenes til å omgås andre uten problemer.

Viktig at de har klart for seg at dette hundeholdet ikke blir kjempelett. De må finne ut om dette er noe de virkelig vil slite med. Hvem kan ha denne hunden når de er på ferie o.l?

Jeg mener det er ansvarsløst å levere den tilbake! Den bør enten avlives eller trenes under kyndig veiledning.

Gjest Sånt irriterer meg
Skrevet

Det at nåværende eier ikke egner seg som eier av en sånn hund kan du jo ikke si på bakgrunn av det jeg har sagt.

Dem har hatt hunden i ei uke bare, og ble kjempeskuffet over hundens oppførsel. De fikk vite at den var sosial og vant til barn.

Hunden lystrer på nåværende eier, og den ble sluppet fra båndet (iskogen) to dager etter overtagelsen og lystret eier med en gang.

Det er kun på dette område den ikke lystrer.

Jeg tenker som deg, jeg hadde ikke hatt en sånn hund, men dessverre så er min slektning så opptatt av å få til ting at jeg er redd det blir prøvd mer enn nødvendig.

Jeg skriver at jeg mener disse eierne er dårlig egnet til å ha en slik krevende hund fordi du kan fortelle om opptil flere episoder som denne hunden har fått "skeie ut".

Greit nok at eierne nå ikke VIL dette, men å tillate hunden å være i en situasjon hvor den kan skade andre er ikke noe man gjør som hundeeier med en hund så ustabil som denne høres ut til å være.

Det er dog bare min mening.

Gjest Sånt irriterer meg
Skrevet

Litt på siden:

Jeg ser at du + minst en annen her snakker om at hunden "klyper". Jeg har aldri hørt det verbet brukt om hunder før. Hva er det egentlig dere mener? Småbiting? (I mangelen av motstående tomler*S*)

Jeg kaller det nok selv "bite" selvom det er lite eller mye hunden bruker tennene.

Men jeg bruker ofte ordene tråstarter bruker når jeg svarer.

I denne sammenhengen mener jeg å tror at trådstarter mener "klype" som lettere biting, småbiting gjerne med de forreste tennene, som kan lage små klemmemerker i huden men ikke hull.

Skrevet

Jeg kaller det nok selv "bite" selvom det er lite eller mye hunden bruker tennene.

Men jeg bruker ofte ordene tråstarter bruker når jeg svarer.

I denne sammenhengen mener jeg å tror at trådstarter mener "klype" som lettere biting, småbiting gjerne med de forreste tennene, som kan lage små klemmemerker i huden men ikke hull.

Ok :-)

Skrevet

''Selvsagt, men man kan ikke forvente at barn skal kunne lese hunder. De har jo ofte problemer med å lese mennesker også :)''

Nettopp :-)

Og derfor viktig at det er voksne rundt til å følge med så alt foregår rettferdig ovenfor både barn og hund.

Enklere å si til et barn at nå gjesper hunden for den synes du skal roe deg ned litt, enn å si til hunden at den skal gjespe så barnet roer seg :-)

Hi, hi - ja :)

Synes jeg ser den samtalen med hunden *LOL*

Gjest Kan man stole på?
Skrevet

Jeg skriver at jeg mener disse eierne er dårlig egnet til å ha en slik krevende hund fordi du kan fortelle om opptil flere episoder som denne hunden har fått "skeie ut".

Greit nok at eierne nå ikke VIL dette, men å tillate hunden å være i en situasjon hvor den kan skade andre er ikke noe man gjør som hundeeier med en hund så ustabil som denne høres ut til å være.

Det er dog bare min mening.

Alt dette skjedde på samme dag. Nåværende eier ble skikkelig overrasket over oppførselen, og ville ikke ha besøk av oss. Da besøket tidligere hadde vært så negativt. I stedet tillot vi at dem kom til oss med hunden for å sjekke om det hadde med å markere hjemmet sitt å gjøre.

Da fant vi jo ut at det ikke var det om å gjøre.

Hunden var hele tiden i bånd og den ble tatt hver gang den gjorde dette men akkurat på dette området lystrer den ikke.

De har nå fått vite at av tidligere eier at den kunne oppføre seg slik mot fremmede, uansett skal den nå på en adferdskontroll så får dem jo svar på hva dem bør gjøre.

Gjest Kan man stole på?
Skrevet

Hvordan hunden oppfattet situasjonen og hvordan dere oppfattet den trenger ikke samsvare. At en hund er vant til barn og er lydig, er kun situasjonsbestemt. Vant til "sitt" barn, betyr ikke at den trives med andre barn. For en hund er det viden forskjell på f.eks. en 2- og en 8-åring. Også videre.

Denne hunden må være under kontroll hele tiden og den har ikke noe sammen med barn å gjøre nå. Mener den bør holdes unna situasjoner den ikke mestrer til de har fått hjelp. Støtter forslaget om å kontakte Gry Løberg (manimal.no) for å få en uttalelse. Om hun sier hunden kan bli ok med trening, krever det mye av eierne. Den kommer aldri til å bli glad i fremmede, men eier og hund kan muligens trenes til å omgås andre uten problemer.

Viktig at de har klart for seg at dette hundeholdet ikke blir kjempelett. De må finne ut om dette er noe de virkelig vil slite med. Hvem kan ha denne hunden når de er på ferie o.l?

Jeg mener det er ansvarsløst å levere den tilbake! Den bør enten avlives eller trenes under kyndig veiledning.

Manimal er kontaktet og hunden skal til adferdskonsultasjon. Takker deg veldig veldig mye for hjelpen! :)

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...