Gå til innhold

konfirmantens klesvalg!

Anbefalte innlegg

Gjest sette foten ned?
Skrevet

Får ungdommen velge hvilke klær de selv vil? Den unge mannen her i gården vil ha _hvit_ dress og blodrødt slips! :-o

Ikke særlig anvendelig i senere anledninger akkurat....

Har lite penger, så her føler jeg at jeg bør ha et ord med i laget! Har skjorte og slips fra tidligere, så det er dress og evt. sko han mangler....

Skrevet

''Ikke særlig anvendelig i senere anledninger akkurat.... ''

Men rekker man uansett å bruke konformasjonsdressen så mange ganger før man har vokst ut av den, da? Gutter den alderen vokser jo med med racerfart!

Jeg ville nok latt ungdommen få bestemt klesplagg selv, men dog innen rimelighetens grenser.

Gjest sette foten ned?
Skrevet

''Ikke særlig anvendelig i senere anledninger akkurat.... ''

Men rekker man uansett å bruke konformasjonsdressen så mange ganger før man har vokst ut av den, da? Gutter den alderen vokser jo med med racerfart!

Jeg ville nok latt ungdommen få bestemt klesplagg selv, men dog innen rimelighetens grenser.

Takk for svar.

Han er rundt 180 cm, så jeg troooor kanskje han kan beholde dressen en stund...

Litt vemodig egentlig, jeg er en liten flis på 160.. og nå har han vokst fra meg for lengst.. ;)

Skrevet

Takk for svar.

Han er rundt 180 cm, så jeg troooor kanskje han kan beholde dressen en stund...

Litt vemodig egentlig, jeg er en liten flis på 160.. og nå har han vokst fra meg for lengst.. ;)

;-)

Gjest ferieplanlegger
Skrevet

da min sønn var konfirmant i 2002, så var dressen for liten til jul det året. så han fikk kun bruke den til konfirmasjonen. hadde nok latt konfirmanten få bestemme dress selv. du skal være glad at du ikke har en jente som ønsker bunad! har det selv nå, og med sølv og sko, så kommer det på ca 28000. trøsten er da at hun har jo et festantrekk i mange år.

Skrevet

Jeg syns det høres kjempeflott ut, jeg! Det er kjedelig med bare mørke dresser.

Har du undersøkt muligheten av å få leid en dress? Google litt, så kanskje dere får leid en hvit dress et sted?

Skrevet

Hehe, ikke like lett det der. Den gang jeg konfirmerte meg gjorde jeg krav på å anskaffe en habitt i rosa, hvit og sort (1985 vettu), selv om mamma insisterte på bunad. Vi landet på et kompromiss der overhøringen ble foretatt i "mitt" 1985-antrekk, mens jeg bar bunad på konfirmasjonsdagen. Jeg ble fotografert i begge, og fotografen syns mitt antrekk var mye artigere. Han forstørret ett av dem i gigantisk posterformat, og jeg hang til utstilling i vinduet i mange år etterpå.

Innenfor rimelighetens grenser syns jeg konfirmanten kan få bestemme selv. Syns faktisk det er litt sjarmig å se kombinasjonen mellom ung-og-i-ferd-med-å-løsrive-seg og samtidens motebildet. Selv om hvit dress ikke varer evig, gjør ikke snitt i en sort dress det heller. De korte smokingjakkene guttene i mitt kull hadde varte max to år før det var helt ut. Og kanskje er sjansen større for at han faktisk bruker en dress han har valgt selv i ettertid? :-)

Skrevet

Min svoger hadde hvit dress og rød-oransje slips da han var konfirmant! :o) Nå er det 22 år siden omtrent da, men det var jo knallmote på 80-tallet!

Jeg hadde latt ham få det jeg. :o)

Gjest ViViola
Skrevet

Hehe, ikke like lett det der. Den gang jeg konfirmerte meg gjorde jeg krav på å anskaffe en habitt i rosa, hvit og sort (1985 vettu), selv om mamma insisterte på bunad. Vi landet på et kompromiss der overhøringen ble foretatt i "mitt" 1985-antrekk, mens jeg bar bunad på konfirmasjonsdagen. Jeg ble fotografert i begge, og fotografen syns mitt antrekk var mye artigere. Han forstørret ett av dem i gigantisk posterformat, og jeg hang til utstilling i vinduet i mange år etterpå.

Innenfor rimelighetens grenser syns jeg konfirmanten kan få bestemme selv. Syns faktisk det er litt sjarmig å se kombinasjonen mellom ung-og-i-ferd-med-å-løsrive-seg og samtidens motebildet. Selv om hvit dress ikke varer evig, gjør ikke snitt i en sort dress det heller. De korte smokingjakkene guttene i mitt kull hadde varte max to år før det var helt ut. Og kanskje er sjansen større for at han faktisk bruker en dress han har valgt selv i ettertid? :-)

'' De korte smokingjakkene guttene i mitt kull hadde varte max to år før det var helt ut.''

Hmfr. Kan noen fortelle det til min bedre halvdel, som fortsatt har sin hengende i skapet? Den brukes riktignok ikke for tiden, men den kunne jo faktisk ha blitt sendt til et museum.

Hmfr. Han er over 40, ja, og ikke akkurat fjorårskonfirmant.

Skrevet

''Selv om hvit dress ikke varer evig, gjør ikke snitt i en sort dress det heller''

Min kjære hadde det som den gangen var ganske standard med grå bukser, lys blå (?) skjorte, vest og mørk blå jakke i et fløyelsstoff. Ikke anvendelig til noe som helst i etterkant den heller. :o)

Skrevet

''Selv om hvit dress ikke varer evig, gjør ikke snitt i en sort dress det heller''

Min kjære hadde det som den gangen var ganske standard med grå bukser, lys blå (?) skjorte, vest og mørk blå jakke i et fløyelsstoff. Ikke anvendelig til noe som helst i etterkant den heller. :o)

*he he* Høres ut som om han var konformant omtrent samtidig med meg, for da gikk nesten alle gutta med slike føyelsjakker og grå bukse til. Og hvis jeg ikke husker helt feil, hadde de tørkle og ikke slips;-)

Nei, det har sine absolutt fordeler å vokse ut av konformasjonsdressen, ja.

Skrevet

*he he* Høres ut som om han var konformant omtrent samtidig med meg, for da gikk nesten alle gutta med slike føyelsjakker og grå bukse til. Og hvis jeg ikke husker helt feil, hadde de tørkle og ikke slips;-)

''...konformant''

Morsom skrivefeil i en tråd om klesmoter...

Skrevet

''...konformant''

Morsom skrivefeil i en tråd om klesmoter...

;-)

Det kan være et problem å være den eneste konformist i en tidsalder der alle er individualister! ;-)

Skrevet

Hehe, kjenner igjen beskrivelsen fra konfirmasjonsbilder til guttene som er hakket eldre enn meg. Ser for meg de der fløyelsjakkene som hadde avrunding forran, og i tillegg til mørkeblå var burgunder en hot farge. :-D Av og til er det beste som kan skje at habitten blir for liten eller trang gitt! ;-D

Skrevet

'' De korte smokingjakkene guttene i mitt kull hadde varte max to år før det var helt ut.''

Hmfr. Kan noen fortelle det til min bedre halvdel, som fortsatt har sin hengende i skapet? Den brukes riktignok ikke for tiden, men den kunne jo faktisk ha blitt sendt til et museum.

Hmfr. Han er over 40, ja, og ikke akkurat fjorårskonfirmant.

Hehe... la oss krysse fingrene for at disse smokingjakkene ikke blir løftet fram nå midt i all 80- talls-romantiseringen. *Sender et strengt blikk mot mannfolk som insisterer på å børste støvet av jakkene de har hengende på loftet*...;-)

Skrevet

Min svoger hadde hvit dress og rød-oransje slips da han var konfirmant! :o) Nå er det 22 år siden omtrent da, men det var jo knallmote på 80-tallet!

Jeg hadde latt ham få det jeg. :o)

Og mine to naboer hadde hvit smoking! Med hhv rødt og rosa (!!!) magebelte og tversover. Og permanent. Jepp, du hørte riktig. :-D

Skrevet

Min kjære hadde tversover! Og jeg tror sannelig eksen hadde samme antrekk han også, året etter. :o)

Skrevet

Hehe, kjenner igjen beskrivelsen fra konfirmasjonsbilder til guttene som er hakket eldre enn meg. Ser for meg de der fløyelsjakkene som hadde avrunding forran, og i tillegg til mørkeblå var burgunder en hot farge. :-D Av og til er det beste som kan skje at habitten blir for liten eller trang gitt! ;-D

''Av og til er det beste som kan skje at habitten blir for liten eller trang gitt! ;-D''

*Grøss* Hadde den passet i dag hadde han vel ratt funnet på å skulle bruke den og... Heldigvis har han lagt seg ut både i høyden og bredden siden dengangen!

Skrevet

''Av og til er det beste som kan skje at habitten blir for liten eller trang gitt! ;-D''

*Grøss* Hadde den passet i dag hadde han vel ratt funnet på å skulle bruke den og... Heldigvis har han lagt seg ut både i høyden og bredden siden dengangen!

Sånn sett er det et klart gode at man konfirmeres i 14- 15 årsaldren og ikke i 18-årsalderen...! ;-D

Skrevet

Tenk om du hadde en datter som skulle konfirmeres!? Hva hadde ikke det kosta dersom hun skulle hatt bunad ;-)

(men det er kanskje ikke alle steder det er "pålagt" å ha egen bunad til konfirmasjonen?)

Konfirmasjonen er en stor dag og det er ikke alltid vi foreldre vet hva som passer seg best å ha på ;) Vær glad han vil ha dress og slips ;)

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...