Gå til innhold

konfirmantens klesvalg!

Anbefalte innlegg

Mrs. Wallace
Skrevet

Hvit dress er slett ikke uvanlig for tiden, så det er vel akkurat like anvendelig (eller lite anvendelig) som alle andre konfirmasjonsdresser - skal han pynte seg senere, kan han jo like gjerne bruke den hvite dressen? Og etter en stund passer den ikke lenger, eller den er drøyt umoderne, uansett farge.

Jeg har sett mange konfirmanter i hvite dresser. Synes det er kjempefint.

Gjest ViViola
Skrevet

Hehe... la oss krysse fingrene for at disse smokingjakkene ikke blir løftet fram nå midt i all 80- talls-romantiseringen. *Sender et strengt blikk mot mannfolk som insisterer på å børste støvet av jakkene de har hengende på loftet*...;-)

Alle fingre er krysset her!

:-)

Skrevet

La han få det. Han vokser snart ut av den dressen likevel så han får ikke brukt den mange gangene. Synd men sant, jeg tror eldstemanns dress holdt til 17.mai og jul og så var den for liten.

Gjest lilatu_28
Skrevet

Hvit dress er slett ikke uvanlig for tiden, så det er vel akkurat like anvendelig (eller lite anvendelig) som alle andre konfirmasjonsdresser - skal han pynte seg senere, kan han jo like gjerne bruke den hvite dressen? Og etter en stund passer den ikke lenger, eller den er drøyt umoderne, uansett farge.

Jeg har sett mange konfirmanter i hvite dresser. Synes det er kjempefint.

Jeg er enig i at hvit dress _kan_ være fint. Men man må altså være "typen" til det og når det gjelder konfimasjon kommer det litt an på kleskoden i resten av konfirmantgruppen om det passer seg eller ikke. Jeg synes foreksempel det ville sett relativt dumt ut å være den eneste i hvit dress på dette bildet:

http://mitt.rbnett.no/uploadedimages/0/4/4136-1.jpg

Han ville gått i ett med horisonten eller sett ut som et hull i gruppen. hehe

Vakkert:

771964843_3f3404c3ed.jpg?v=0

Hvit dress anno 2008, etter min mening helt ok:

http://norlandia.no/data/b/0/12/16/9_2701_0.jpg

Skrevet

Jeg er enig i at hvit dress _kan_ være fint. Men man må altså være "typen" til det og når det gjelder konfimasjon kommer det litt an på kleskoden i resten av konfirmantgruppen om det passer seg eller ikke. Jeg synes foreksempel det ville sett relativt dumt ut å være den eneste i hvit dress på dette bildet:

Vakkert:

''Jeg synes foreksempel det ville sett relativt dumt ut å være den eneste i hvit dress på dette bildet'' Det er helt uaktuelt med dress fra Moods of Norway da skjønner jeg. :-)

http://gfx.dagbladet.no/kultur/2004/08/12/tor11.jpg

Mrs. Wallace
Skrevet

Vakkert:

''når det gjelder konfimasjon kommer det litt an på kleskoden i resten av konfirmantgruppen om det passer seg eller ikke. ''

Jeg ser ikke helt at man på død og liv skal oppfordre ungdom i den aldereren til å kle seg som alle andre, dersom de selv ønsker noe eget. Konformitetspresset er som regel tilstrekkelig stort i den alderen, uten at voksne argumenterer for det.

Skrevet

Den hadde jo vært litt kul, da!

Syns de er kjempekule jeg.! :-) Måtte være en (modig) fjortis' drøm!

Gjest lilatu_28
Skrevet

''Jeg synes foreksempel det ville sett relativt dumt ut å være den eneste i hvit dress på dette bildet'' Det er helt uaktuelt med dress fra Moods of Norway da skjønner jeg. :-)

http://gfx.dagbladet.no/kultur/2004/08/12/tor11.jpg

Jeg synes også de er kule. Men eierskap av en slik forutsetter gjerne at man også har en eller flere mørke dresser. ;-)

Gjest lilatu_28
Skrevet

''når det gjelder konfimasjon kommer det litt an på kleskoden i resten av konfirmantgruppen om det passer seg eller ikke. ''

Jeg ser ikke helt at man på død og liv skal oppfordre ungdom i den aldereren til å kle seg som alle andre, dersom de selv ønsker noe eget. Konformitetspresset er som regel tilstrekkelig stort i den alderen, uten at voksne argumenterer for det.

Godt poeng.

Jeg så nok saken mest fra konfimantens perspektiv her.

Gjest sette foten ned?
Skrevet

Tenk om du hadde en datter som skulle konfirmeres!? Hva hadde ikke det kosta dersom hun skulle hatt bunad ;-)

(men det er kanskje ikke alle steder det er "pålagt" å ha egen bunad til konfirmasjonen?)

Konfirmasjonen er en stor dag og det er ikke alltid vi foreldre vet hva som passer seg best å ha på ;) Vær glad han vil ha dress og slips ;)

Ja jeg vet, det er stor forskjell. Er tross alt glad det er en gutt. Tviler på at h*n hadde fått bunad om h*n ville (uansett kjønn på konfirmanten), pga. økonomi.

Jeg er alenemor, og far betaler 340 kr i bidrag i mnd. Ikke regner jeg med at han betaler et øre for å spleise på kalaset heller. Så da må jeg dessverre moderere mye.. :(

Gjest sette foten ned?
Skrevet

La han få det. Han vokser snart ut av den dressen likevel så han får ikke brukt den mange gangene. Synd men sant, jeg tror eldstemanns dress holdt til 17.mai og jul og så var den for liten.

..var han 180 høy? Ser at d et er veldig stor forskjell i guttegruppa på størrelse. Min sønn er en av de "store", som har vokst jevnt (raskt) og trutt, og han er straks like høy som en voksen mann.. Pappaen er 180 (og mine/pappas gener ligger mellom 160-170cm) Men logisk sett vil han vel fortsette å vokse..? :)

Skrevet

Prøv å se om du kan finne rimelig dress som han er fornøyd med. Det er ikke det "eksklusive" som ungdommen er opptatt av, men først og fremst farge. Jeg tror ikke du trenger å bruke så enorme penger på å finne det han vil ha, hvis du bare gir deg og han litt tid til det sammen.

Skrevet

..var han 180 høy? Ser at d et er veldig stor forskjell i guttegruppa på størrelse. Min sønn er en av de "store", som har vokst jevnt (raskt) og trutt, og han er straks like høy som en voksen mann.. Pappaen er 180 (og mine/pappas gener ligger mellom 160-170cm) Men logisk sett vil han vel fortsette å vokse..? :)

Nei, han var vel ikke så høy, kanskje 1,76 eller 1,78. Nå er han 1,84 og ferdig utvokst både i høyden og i bredden.

Skrevet

Nei, han var vel ikke så høy, kanskje 1,76 eller 1,78. Nå er han 1,84 og ferdig utvokst både i høyden og i bredden.

''og ferdig utvokst både i høyden og i bredden''

..nuvel.... bredden kan vel saktens øke på senere også...;-)

Gjest fint med hvit dress
Skrevet

Innen rimelighetens grenser hadde jeg latt ham få den. Har selv ei voksen jente som fikk bunad, og nå har jeg 2 småjenter på 5 og 3 år. Mormoren er allerede i gang med å brodere bunaden til den mellomste, sånn får vi spredd utgiftene over flere år. (vi kjøper også sølvet over flere år)Det praktiske med bunad er jo som nevnt her,at man har et festplagg i mange år fremover.

Skrevet

Ja jeg vet, det er stor forskjell. Er tross alt glad det er en gutt. Tviler på at h*n hadde fått bunad om h*n ville (uansett kjønn på konfirmanten), pga. økonomi.

Jeg er alenemor, og far betaler 340 kr i bidrag i mnd. Ikke regner jeg med at han betaler et øre for å spleise på kalaset heller. Så da må jeg dessverre moderere mye.. :(

Huff da...skjønner at det ikke er så lett da, nei :-(

Det er da skammelig lite denne pappaen bidrar med til sønnen sin hver måned :-(

Prøv å få kjøpt dress så rimelig som mulig. Det pleier å være store prisforskjeller. Tilbehøret trenger jo ikke koste så mye.

Lykke til - håper det ordner seg :)

Skrevet

''og ferdig utvokst både i høyden og i bredden''

..nuvel.... bredden kan vel saktens øke på senere også...;-)

Hehe, jeg tenkte mer på skulderbredde og slikt jeg da :o)

Skrevet

Hehe, jeg tenkte mer på skulderbredde og slikt jeg da :o)

;-)

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...