Gå til innhold

Trenger mer råd ang restskatten!

Anbefalte innlegg

Skrevet

MÅ du betale dette i bare 2 avdrag, sier du??

Jeg trodde det var mulig å inngå avtale om å betale dette ved at arbeidsgiver trekker dette som et "påleggstrekk" fra lønnen din hver måned. Og at du da kan fordele dette på opptil et år?

Var det ikke sånn før??

Gjest MayLynn
Skrevet

Du KAN jo også spørre jobben om å få lengre nedbetalingstid på lånet derfra, men da blir du skattelagt for rentefordelen. Dersom jobben er greie (du spiller litt på at det er deres feil at de ikke trakk riktig skatt osv osv), så kan du få denne skattefordelen _netto_, dvs at arbeidsgiveren betaler skatten for dette.

Hvordan kan det være arbeidsgivers feil å ikke trekke riktig skatt? Det er arbeidstaker som skal levere riktig skattekort. Arbeidsgiver har ikke innsyn i sine ansattes privatøkonomi.

Eller err det noe jeg ikke har fått med meg her?

Gjest MayLynn
Skrevet

Ja stemmer. Og jeg ville ha reagert, hvis jeg hadde sett på det...

Men mitt spørsmål nå er:

Lønner det seg å få et rentefritt lån nedbetalt på 1 år, og la vær å betale avdrag på huslånet i 1 år? Eller er det veldig uheldig (og stort tap ved) å ikke betale avdrag på huslånet?

Men så du ikke på lønnslippen da???

Skrevet

''Lønner det seg å få et rentefritt lån (fra arbeidsgiver) nedbetalt på 1 år, og la vær å betale avdrag på huslånet i 1 år? Eller er det veldig uheldig (og stort tap ved) å ikke betale avdrag på huslånet?''

Det regnestykket er avhengig av størrelsen på huslånet, størrelsen på avdragene samt renten.

Jeg vil likevel tro at det lønner seg, for da er du ferdig med restskatten på ett år, ikke tre år, som i det andre alternativet. Det som lønner seg mest, er vel å øke inntektene eller kutte andre kostnader, slik at du kan betale både avdrag på lån OG restskatten. Men det er bare du som kan se hele bildet...

Henger meg på denne, og sier meg enig.

Skrevet

Hvordan kan det være arbeidsgivers feil å ikke trekke riktig skatt? Det er arbeidstaker som skal levere riktig skattekort. Arbeidsgiver har ikke innsyn i sine ansattes privatøkonomi.

Eller err det noe jeg ikke har fått med meg her?

''Hvordan kan det være arbeidsgivers feil å ikke trekke riktig skatt? Det er arbeidstaker som skal levere riktig skattekort. Arbeidsgiver har ikke innsyn i sine ansattes privatøkonomi.''

Fordi arbeidsgiver ikke kan unnlate å trekke skatt selv om skattekortet ikke leveres. Som hovedregel skal arbeidsgiveren da trekke 50%, men bestemmelsen lyder:

''(1) Når skattyter ikke legger fram skattekort, og arbeidsgiver heller ikke på annen måte har fått de opplysninger som fremgår av skattekortet, skal det foretas forskuddstrekk med 50 prosent.''

I trådstarters tilfelle hadde arbeidsgiveren "på annen måte" fått opplysningene, fordi de hadde innhenten "elektronisk skattekort" direkte fra skattekontoret. Så da gjelder ikke 50%-regelen likevel.

Min uttalelse var basert på at arbeidsgiveren skulle ha trukket 50% i mangel av skattekort, og da ville ikke trådstarter ha hatt denne restskatten i dag.

Trolig ville hun da også ha oppdaget at det ble trukket feil skatt - det er mye lettere å legge merke til at man trekkes for mye enn for lite, dessverre...

http://www.lovdata.no/all/tl-20050617-067-007.html

Gjest MayLynn
Skrevet

''Hvordan kan det være arbeidsgivers feil å ikke trekke riktig skatt? Det er arbeidstaker som skal levere riktig skattekort. Arbeidsgiver har ikke innsyn i sine ansattes privatøkonomi.''

Fordi arbeidsgiver ikke kan unnlate å trekke skatt selv om skattekortet ikke leveres. Som hovedregel skal arbeidsgiveren da trekke 50%, men bestemmelsen lyder:

''(1) Når skattyter ikke legger fram skattekort, og arbeidsgiver heller ikke på annen måte har fått de opplysninger som fremgår av skattekortet, skal det foretas forskuddstrekk med 50 prosent.''

I trådstarters tilfelle hadde arbeidsgiveren "på annen måte" fått opplysningene, fordi de hadde innhenten "elektronisk skattekort" direkte fra skattekontoret. Så da gjelder ikke 50%-regelen likevel.

Min uttalelse var basert på at arbeidsgiveren skulle ha trukket 50% i mangel av skattekort, og da ville ikke trådstarter ha hatt denne restskatten i dag.

Trolig ville hun da også ha oppdaget at det ble trukket feil skatt - det er mye lettere å legge merke til at man trekkes for mye enn for lite, dessverre...

http://www.lovdata.no/all/tl-20050617-067-007.html

Dersom arbeidsgiver har fått opplysningene fra ligningskontoret så trenger den ikke trekke 50% selv om arbeidstaker ikke har levert skattekortet. Arbeidstaker har plikt til å levere skattekortet men arbeidsgiver har ikke plikt til å kreve det innlevert.

Den eneste gangen arbeidsgiver må trekke 50% er hvis det er snakk om en nyansatt som ikke har levert skattekort og arbeidsgiver derfor ikke har denne ansatte med på fila han har fått fra skatteetaten.

Skrevet

Dersom arbeidsgiver har fått opplysningene fra ligningskontoret så trenger den ikke trekke 50% selv om arbeidstaker ikke har levert skattekortet. Arbeidstaker har plikt til å levere skattekortet men arbeidsgiver har ikke plikt til å kreve det innlevert.

Den eneste gangen arbeidsgiver må trekke 50% er hvis det er snakk om en nyansatt som ikke har levert skattekort og arbeidsgiver derfor ikke har denne ansatte med på fila han har fått fra skatteetaten.

...eller det er en liten bedrift som ikke får fila fra skatteetaten fordi de synes at det ikke er verdt jobben?

Gjest MayLynn
Skrevet

...eller det er en liten bedrift som ikke får fila fra skatteetaten fordi de synes at det ikke er verdt jobben?

Enig - men her hadde bedriften fått fil etter hva jeg forstod?

Skrevet

Enig - men her hadde bedriften fått fil etter hva jeg forstod?

Ja, he he, men det hadde ikke kommet fram ennå da jeg svarte:-)

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...