Gå til innhold

Lei av venninne

Gjest Deilig å få det ut

Anbefalte innlegg

Gjest Deilig å få det ut
Skrevet

Jeg har 2 barn.Er ut i permisjon nå.Ellers er det full fart hver dag med barn,lekser,kjøring til fotball og håndball.Venninna mi er gift og har ingen barn.Jobber natt noen dager i uke.Har alt for mye fri synes jeg.For hun plager meg med maset hennes.Blir du med på kino?.Ut i helga?.Kan jeg komme i kveld? Kan du komme til meg i kveld?.Skal vi møte å handle?.Detter er noen av mld som kommer hver uke fra henne.Har forklart at jeg har ikke tid eller energi til dette.I går spurte hun om vi skulle møtes i byen kl 13 i dag.Jeg sa at det passer ikke pga jeg skal på møte på skolen kl 15.I dag kl 9.30 kom det en mld:Jeg er i byen kl 10.30.Møtes da?.Jeg ble irrirter.Tror hun at bare kan kaste ungen i bila og kjøre avgårde sånn på sparket.ARG :-(...Sorry måtte bare få det ut.Utenom dette er hun en grei venninne.Håper hun klarer å bli gravid snart så får hun selv oppleve at man ikke kan bare dra når man vil

Gjest ViViola
Skrevet

For det første: Gled deg over at det faktisk er et menneske som liker deg, og vil tilbringe tid med deg! :-) Det er _mange_ ensomme sjeler rundt omkring som gjerne skulle hatt noen som venninna di...

Når det er sagt, så skjønner jeg jo at du synes dette er plagsomt - kanskje mest fordi du så ofte må si nei?

Når hun spør om dere skal møtes sånn "på sparket" - som i dag - så trenger du jo ikke å forklare hvorfor. Du kan bare si "Sorry, får ikke til." Og hvis du ser i kalenderen din, så har du kanskje tid på fredag til en kaffe? Kom med motforslag litt fram i tid.

Ut på byen-forespørsler er vel enkle å avslå, med litt humor blir det ikke muggent heller.

Og - gjenta at det er travelt å være deg, at du har transportoppdrag og lekselesing og slikt, det glir nok inn etter hvert.

Skrevet

Jeg tror jeg ville blitt smigret over å ha en venninnen som så gjerne ville treffe meg, og ha meg med på alt mulig. Det er jo hyggelig det da? Du får nok bare fortsette å si at du ikke har tid, men håpe hun ikke slutter å ville ha deg med :-) Plutselig er ungene store, og du har bedre tid, og da er det jo fint å ha så gode venner :-) Kanskje du kan si at du ikke har tid, men at hun gjerne må komme hjem til deg en tur, hvis det er en mulighet?

Skrevet

Har du forklart henne hvor travelt du føler du har det om dagen? Fortell at du veldig gjerne vil treffe henne, men at du ikke har overskudd til stort mer enn jobb og familie for tiden. Samtidig kan du fortelle at du trives godt i hennes selskap og at du vet det er viktig å treffe venner innimellom. Av den grunn har du bestemt deg for å prøve å sette av litt tid f.eks. annenhver uke til andre ting enn familien og at du i den forbindelse håper dere kan finne på noe sammen?

En venninne fikk sitt første barn året før meg. Vi var begge i full jobb og hadde samboer/ektefelle. Jeg syntes hverdagen min var mer enn nok travel som den var og skjønte nok ikke helt hva venninnen min mente når hun sa at hun ikke kunne begripe hva hun og mannen hadde brukt tid på før de fikk barnet sitt ;)

Etterhvert gikk det opp et lys for meg også, gitt ;)

Skrevet

Var det ikke du som skrev et innlegg om samme tema for et par måneder siden?

Og at denne venninnen samtidig kom med uttalelser om at hun også ønsket seg barn, men samtidig ikke trodde at hun ville ha orket det??

Jeg svarte deg ikke dengang, men tenkte allikevel litt over problemstillingen din.

For det første:

Du må huske på at denne venninnen befinner seg i en helt annen verden enn deg når det gjelder ansvar, og muligheter til å bruke tiden sin!

Hun planlegger sine dager for å prøve å FYLLE tiden, mens du planlegger dagene for å få tiden til å strekke til!

Dermed er dere litt på kollisjonskurs i utgangspunktet

Hun kan sikkert forstå den praktiske siden av saken. Som at ansvaret for barn / familie og jobb tar mye av din TID helt konkret.

Det som er vanskeligere å forstå, er kanskje at du faktisk også PRIORITERER annerledes når man har barn.

Så selvom du i praksis har tid og anledning til med på kino, så FORETREKKER du kanskje heller å være hjemme med barn / familie. Og at den tiden du har "tilovers" er gull verdt også til å gjøre "ingenting" noe som er en luksus for travle småbarns foreldre.

Dette er kanskje litt vanskeligere for henne å forstå. Hun har jo ikke erfaring med hvor intenst det er å ta seg av barn, og at selv små gjøremål kan bli ganske krevende med små barn på slep.

Jeg synes ikke du skal være irritert på din venninne. Hun mener dette godt, og du burde være glad for at hun gjerne vil holde kontakten med deg.

Kanskje kommer det en dag hvor hun selv er i samme situasjon. Og da vil dere nok forstå hverandre bedre igjen!

Gjest Deilig å få det ut
Skrevet

Og at denne venninnen samtidig kom med uttalelser om at hun også ønsket seg barn, men samtidig ikke trodde at hun ville ha orket det??

Jeg svarte deg ikke dengang, men tenkte allikevel litt over problemstillingen din.

For det første:

Du må huske på at denne venninnen befinner seg i en helt annen verden enn deg når det gjelder ansvar, og muligheter til å bruke tiden sin!

Hun planlegger sine dager for å prøve å FYLLE tiden, mens du planlegger dagene for å få tiden til å strekke til!

Hun kan sikkert forstå den praktiske siden av saken. Som at ansvaret for barn / familie og jobb tar mye av din TID helt konkret.

Det som er vanskeligere å forstå, er kanskje at du faktisk også PRIORITERER annerledes når man har barn.

Så selvom du i praksis har tid og anledning til med på kino, så FORETREKKER du kanskje heller å være hjemme med barn / familie. Og at den tiden du har "tilovers" er gull verdt også til å gjøre "ingenting" noe som er en luksus for travle småbarns foreldre.

Dette er kanskje litt vanskeligere for henne å forstå. Hun har jo ikke erfaring med hvor intenst det er å ta seg av barn, og at selv små gjøremål kan bli ganske krevende med små barn på slep.

Jeg synes ikke du skal være irritert på din venninne. Hun mener dette godt, og du burde være glad for at hun gjerne vil holde kontakten med deg.

Kanskje kommer det en dag hvor hun selv er i samme situasjon. Og da vil dere nok forstå hverandre bedre igjen!

Nei har ikke skrevet om dette før

Skrevet

For det første: Gled deg over at det faktisk er et menneske som liker deg, og vil tilbringe tid med deg! :-) Det er _mange_ ensomme sjeler rundt omkring som gjerne skulle hatt noen som venninna di...

Når det er sagt, så skjønner jeg jo at du synes dette er plagsomt - kanskje mest fordi du så ofte må si nei?

Når hun spør om dere skal møtes sånn "på sparket" - som i dag - så trenger du jo ikke å forklare hvorfor. Du kan bare si "Sorry, får ikke til." Og hvis du ser i kalenderen din, så har du kanskje tid på fredag til en kaffe? Kom med motforslag litt fram i tid.

Ut på byen-forespørsler er vel enkle å avslå, med litt humor blir det ikke muggent heller.

Og - gjenta at det er travelt å være deg, at du har transportoppdrag og lekselesing og slikt, det glir nok inn etter hvert.

gode forslag =)

Gjest minnah
Skrevet

Synes det er flott at hun fortsetter å spørre jeg, selv om du stort sett sier nei... Du skriver at hun elers er en grei venninne, da synes jeg du burde ta vare på vennskapet og prioritere henne en gang iblant. Venner er viktig.

Skrevet

Nei har ikke skrevet om dette før

Neivel.

Men problemstillingen var omtrent akkurat den samme.

Forøvrig ville jeg gitt deg det samme svaret uansett.

Skrevet

For det første:

Veldig enig i dette.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...