Gå til innhold

Melde om gave?

Anbefalte innlegg

Gjest Gavemottaker
Skrevet

Hvor går grensene for når man skal melde fra til skatteetaten om gaver?

Jeg har fått 35 000 kr av bestemoren min til livsopphold/studiestøtte. Ifølge henne er det under grensen for når man skal betale avgift av det.

Gjest fornuft
Skrevet

Hun kunne gi bort 33.400,- i arv fritt i 2008. Til livsopphold og studietøtte kan hun gi som hun vil, bare det blir fordelt på minst 4 ganger i året og du bruker det opp.

Egentlig kan man bare gi gaver til 1/2G, og det er så sykt at det skriver ikke folk opp, så klart.

Hva du vil gjøre med ditt er opp til deg.

Gjest Gavemottaker
Skrevet

Hun kunne gi bort 33.400,- i arv fritt i 2008. Til livsopphold og studietøtte kan hun gi som hun vil, bare det blir fordelt på minst 4 ganger i året og du bruker det opp.

Egentlig kan man bare gi gaver til 1/2G, og det er så sykt at det skriver ikke folk opp, så klart.

Hva du vil gjøre med ditt er opp til deg.

Takk for svar!

Jeg regner med beløpet har økt litt nå siden det er 2009. Hun sa hun hadde undersøkt 35 000 kr var i orden.

"Egentlig kan man bare gi gaver til 1/2G, og det er så sykt at det skriver ikke folk opp, så klart."

Hva mener du med det?

"Hva du vil gjøre med ditt er opp til deg."

Er det virkelig opp til meg eller er det opp til meg å ta sjansen på at det ikke blir oppdaget?

Skrevet

Hun kan også velge å kalle dette "forskudd på arv"

Da er det skattefritt opp til 100.000,- kroner

Tror

Gjest Elextra
Skrevet

Tror

Gave, arv og forskudd på arv blir det samme, skatt- og avgiftsmessig.

Gjest Gavemottaker
Skrevet

Tror

Jeg mener å huske det avgiftsfrie beløpet på arv er en del høyere enn det. Sprøsmålet er ikke om jeg skal betale avgift av gaven eller ikke, men om jeg har plikt til å opplyse om den?

Gjest fornuft
Skrevet

Takk for svar!

Jeg regner med beløpet har økt litt nå siden det er 2009. Hun sa hun hadde undersøkt 35 000 kr var i orden.

"Egentlig kan man bare gi gaver til 1/2G, og det er så sykt at det skriver ikke folk opp, så klart."

Hva mener du med det?

Er det virkelig opp til meg eller er det opp til meg å ta sjansen på at det ikke blir oppdaget?

Opp til deg å ta sjansen. I den grad det er en sjanse å ta.....

Skrevet

Gave, arv og forskudd på arv blir det samme, skatt- og avgiftsmessig.

Ok.

Men grensen for arv / gave er jo kr 100.000 (pr år?)

Og beløpet kr 35.000,- ble nevnt som en grense i et av innleggene.

Gjest Elextra
Skrevet

Jeg mener å huske det avgiftsfrie beløpet på arv er en del høyere enn det. Sprøsmålet er ikke om jeg skal betale avgift av gaven eller ikke, men om jeg har plikt til å opplyse om den?

Avgiftsfritaket er vel kr. 100.000 fra hver av foreldrene. Tror gave fra besteforeldre går av samme "potten", dvs. at du etter en gave på 100.000 fra en bestemor har "brukt opp" kvoten fra en av foreldrene.

Gjest studiestøtte
Skrevet

Det lønner seg å gi slike gaver som mindre enkeltbeløp og kalle det studiestøtte. Hun kunne f.eks gi deg 3000 i mnd i 13 mnd. Da er det helt uproblematisk.

Jeg gir et fast, månedlig beløp til mitt barn som studerer. Til sammen blir det et betydelig beløp, det er helt lovlig, og vi har enda ikke berørt kvoten for arv/forskudd på arv.

Gjest Elextra
Skrevet

Ok.

Men grensen for arv / gave er jo kr 100.000 (pr år?)

Og beløpet kr 35.000,- ble nevnt som en grense i et av innleggene.

Nei, tror det avgiftsfrie beløpet er kr. 100.000 totalt (ikke pr. år) fra hver av foreldrene.

I hvertfall var reglene slik for noen år siden, vet ikke om det har vært noen økning av beløpet.

Gjest fornuft
Skrevet

Takk for svar!

Hva mener du med det?

Hva mener du med det?"

Mener at folk så klart ikke sitter og legger sammen hvor mye de har fått gaver for fra de forskjellige familiemedlemmene sine.

Skrevet

Det er 470' til førsteledd (barn), og 100' til andreledd (nieser/ nevøer, barenebarn).

Tror

Skrevet

Tror

Men da blir dette hennes del av arven, ikke en gave utenfor det som senere skal fordeles mellom arvinger som arv. Huff, egentlig liker jeg ikke snakke om arv og hvordan man fører slikt, man høres fort så grådig ut..

Skrevet

Linken din viste bare førsteledd. Vi fordelte en større arv i fjor, og tok kontakt med skatteetaten for å få hjelp til å fordele dette slik at vi unngikk arveavgift. Dette var de meget behjelpelige med. Hos oss endte det med at min mor mottok en større sum, frasa seg resten av arven som ble fordelt på rater á 100 000 på hver av oss ungene, og så fikk hvert av barnebarna en gave på 30 000 hver.

Gjest Løveføtter
Skrevet

Linken din viste bare førsteledd. Vi fordelte en større arv i fjor, og tok kontakt med skatteetaten for å få hjelp til å fordele dette slik at vi unngikk arveavgift. Dette var de meget behjelpelige med. Hos oss endte det med at min mor mottok en større sum, frasa seg resten av arven som ble fordelt på rater á 100 000 på hver av oss ungene, og så fikk hvert av barnebarna en gave på 30 000 hver.

Det har ikke noe å si om det er første eller andre ledd... Man kan arve opptil 470 000,- fra hvem som helst, uten å betale arveavgift.

Skrevet

Det har ikke noe å si om det er første eller andre ledd... Man kan arve opptil 470 000,- fra hvem som helst, uten å betale arveavgift.

Mulig dette ble endret da taket ble hevet fra 250 000,' da (1. januar 2009), for i 2007 ble i allefall vi fortalt at førsteledd (mamma) kunne arve 250 000, si fra seg resten av arven gjennom å gi 100 000 til hvert av sine barn (videreføring av arv) og 30 000 til hvert av sine barnebarn (gave).

Skrevet

Takk for svar!

Hva mener du med det?

Hadde du så mye penger i banken 31.12.2008 at likningsmyndighetene vil lure da?

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...