Gå til innhold

Endring av barns navn

Anbefalte innlegg

Gjest Pyttan
Skrevet

Jeg skal gifte meg til sommeren. Jeg har lyst til at barna skal få samme etternavn som meg, men bernefar er ikke enig.

I dag fikk jeg høre av en bekjent at jeg kan legge til et etternavn for barna uten samtykke fra far.

Så lenge jeg ikke fjerner barnas nåværende etternavn behøver ikke barnefar samtykke.

Er dette riktig?

Gjest minnah
Skrevet

Hvorfor vil du gjøre noe som far ikke er enig i??

Skrevet

Dette høres ut som et skrekkelig dårlig utgangspunkt for videre samarbeid med far...

Kan ikke kjæresten din ta ditt (og ungenes, regner jeg med..?) etternavn da? Ingen automatikk i at det er du som må skifte. Det er også relativt vanlig at begge beholder sine egne navn når de gifter seg.

Min mann tok mitt etternavn da vi giftet oss, og har ingen store følelsesmessige traumer knyttet til det valget ;o)

Skrevet

Hvorfor i alle dager skal dine barn ha sin stefars etternavn? (hvis jeg forstår dette riktig, så gifter du deg med en mann som ikke er barnas far).

Gjest big-happy-family
Skrevet

Dette høres ut som et skrekkelig dårlig utgangspunkt for videre samarbeid med far...

Kan ikke kjæresten din ta ditt (og ungenes, regner jeg med..?) etternavn da? Ingen automatikk i at det er du som må skifte. Det er også relativt vanlig at begge beholder sine egne navn når de gifter seg.

Min mann tok mitt etternavn da vi giftet oss, og har ingen store følelsesmessige traumer knyttet til det valget ;o)

Ja kult, alle tar eksmannen hennes sitt etternavn.

Gjest ViViola
Skrevet

Hvorfor i all verden skal ungene ha en annen manns etternavn?

Skjønner godt at far er uenig, og ærlig talt - dette bør du virkelig ikke gjøre!

Skrevet

Jeg forstår godt at far ikke er enig. Om det så skulle være mulig å legge til et navn uten fars samtykke, så vil det være utrolig dårlig gjort av deg. Hva vil du? Full krig med barnas far? Hvilken interesse har barna av å ha etternavnet til en mann som ikke er deres far?

Skrevet

Jeg vet om en mann som tok konas navn da de giftet seg, og som har beholdt det etter at han skilte seg...;-)

Jeg vet ikke om han er gift på nytt, men hvis han er det, og den nye kona vil ta mannens navn, så ender hun dermed opp med ekskonas etternavn.

Skrevet

Jeg er enig med de andre som har svart! Hvorfor i all verden skal barna ha samme navn som stefaren sin?? Skjønner godt at barnas far motsetter seg dette.

trollemor;o)
Skrevet

Skal barna ha samme eternavn som stefaren???? Prøver du å gjøre forholdet til eksen din vanskelig? har du noe å hevne?

Syns det høres helt på trynet ut.

Da er det bedre at du beholder pikenavnet ditt og at barna får det i tillegg til det de har.

Gjest Elextra
Skrevet

Men er det selvsagt at det er stefarens navn hun vil endre til da? Jeg tenkte det like godt kunne være at hun ønsket å endre barnas navn fra barnefarens til sitt eget.

Skrevet

Jeg forestilte meg at hun fortsatt hadde sitt pikenavn. I motsatt fall er kanskje det beste at alle beholder de navnene de har i dag.

Skrevet

Men er det selvsagt at det er stefarens navn hun vil endre til da? Jeg tenkte det like godt kunne være at hun ønsket å endre barnas navn fra barnefarens til sitt eget.

Det har du selvsagt rett i! :-)

Men et slikt navneskifte kunne hun jo ha hatt ønske om uavhengig av et nytt giftemål, så det er nok derfor mange - meg selv inbefattet - tok det for gitt at giftemålet også skal avstedkomme navneforandring hos moren.

Selv har jeg verken samme navn som barnet mitt eller mannen min, og det går utmerket an;-)

Gjest ViViola
Skrevet

Jeg gikk ut fra det siden hun sier at hun skal gifte seg. Hvorfor ellers nevne den detaljen?

Men du kan selvfølgelig ha rett.

Skrevet

Jeg tror ikke det går. Minstemann ville legge til mitt etternavn i navnet sitt og da måtte jeg ha farens tillatelse og det fikk jeg ikke så han heter fremdeles bare farens navn og ikke mitt og søsknenes.

Ikke så viktig egentlig for meg, men det var han sjøl som ville så jeg sjekket det ut. Vi har felles foreldreansvar, har du foreldreansvaret alene så kan du bytte slik du ønsker, men jeg må si meg enig med andre her at jeg hadde blitt sur hvis faren hadde lagt til navnet til partneren sin på ungen

Skrevet

Jeg tror ikke det går. Minstemann ville legge til mitt etternavn i navnet sitt og da måtte jeg ha farens tillatelse og det fikk jeg ikke så han heter fremdeles bare farens navn og ikke mitt og søsknenes.

Ikke så viktig egentlig for meg, men det var han sjøl som ville så jeg sjekket det ut. Vi har felles foreldreansvar, har du foreldreansvaret alene så kan du bytte slik du ønsker, men jeg må si meg enig med andre her at jeg hadde blitt sur hvis faren hadde lagt til navnet til partneren sin på ungen

Når minsten er 18 kan han endre etternavnet selv.

Skrevet

Jeg vet om en mann som tok konas navn da de giftet seg, og som har beholdt det etter at han skilte seg...;-)

Jeg vet ikke om han er gift på nytt, men hvis han er det, og den nye kona vil ta mannens navn, så ender hun dermed opp med ekskonas etternavn.

Når noen med felles etternavn skiller seg, burde kona/mannen ikke få fortsette å bruke etternavnet uten eksektefellens samtykke. Iallfall ikke om de har et vernet gårdsnavn. Nilsen og Hansen kan hvem som helst hete for meg!

Skrevet

Når noen med felles etternavn skiller seg, burde kona/mannen ikke få fortsette å bruke etternavnet uten eksektefellens samtykke. Iallfall ikke om de har et vernet gårdsnavn. Nilsen og Hansen kan hvem som helst hete for meg!

Har man fått navnet lovlig pga giftermål, har man like mye rett til navnet resten av livet som den som er født til det, selv om man skilles og selv om man har et vernet gårdsnavn! :-)

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...