Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg er innkalt til jobbintervju neste uke.

Vet at jeg kan finne litt info på nettet, men har lyst til å høre litt med dere som har en del erfaring fra jobbintervju.

Du som intervjuer, hva slags spørsmål stiller du? Hva vil du vite om jobbsøkeren?

Du som blir intervjuet, hva slags spørsmål går igjen?

Skrevet

Du kan finne mye bedre svar på det på nettet enn det noen vil kunne gi deg her (om de ikke legger utrolig mye arbeid i det, men det kan jo hende det er noen som gidder det) Ta et søk på nett, du finner utrolig mye.

Gjest mallet
Skrevet

Jeg har blitt spurt om å beskrive noe jeg mener jeg har gjort bra/oppnådd i en tidligere jobb. Og om hva jeg mener er viktig å legge vekt på i jobben jeg søker på, hvordan jeg ønsker å utføre den om jeg får den.

Skrevet

Vær i hvert fall forberedt på hva du skal si hvis du har hull i cv'en din og hva du skal svare hvis du har barn og de begynner å spørre om barnet er ofte sykt og hva du pleier å gjøre i så tilfelle.

Det er faktisk lov å spørre om slike ting, også om du har vært mye borte fra dine tidligere jobber og om du ev har tenkt å være like mye borte fra den nye jobben.

Skrevet

Jeg vil vite hvorfor du søker jobben, og hva du kan bidra med. (kvalifikasjoner)

Jeg tror at det er veldig viktig at du får fram at dette er en jobb du er interessert i, og at du også ha de rette kvalifikasjonene til.

Sjekk gjerne opp firmaet og les om det før du drar.

Gjest litt langt
Skrevet

Jeg har vært med på en del intervjuer som tillitsvalgt, så har sett en del forskjellig. Tror nok det her er informasjon som du finner på de typiske nettstedene også da.

Ofte blir det spurt om motivasjon til å søke jobben, og om det her med positive og negative sider ved deg selv. Arbeidsgiver ønsker jo noen som virkelig har lyst på jobben. Når det kommer til negative sider tror jeg det er lurt å være ærlig, men å kunne ha en slags løsning på det. For eksempel: "Jeg er utålmodig. Jeg takler det godt ved at jeg er så klar over det, og til vanlig merker ikke folk rundt meg noe til det."

Annet... Det er viktig å kjenne den jobben du søker på. Ring om så for å få informasjon. Da viser du bare at du er interessert. Kjenner du jobben vil det også være lettere å svare på spørsmål som kan være utfordrende. Da har du fått tenkt i gjennom situasjoner du kan møte.

Vær seriøs, åpen og blid. Og vær deg selv. Gi av deg selv. Tenk på at du skal vise at du kan passe inn i kollegiet. At du skal være en å samarbeide med, og en som kan bidra på arbeidsplassen..

Lykke til!

Gjest Mirakelet
Skrevet

De spør ALLTID: nevn 3 negative og tre positive ting om deg selv!

Og det er det vanskeligste synes jeg...

det er greit å finne positive ting da - uten å skryte ;-)

men negative.. joda du vet du ikke er perfekt, men samtidig er du jo redd for å si noe som vil få arbeidsgiveren til å tenke at deg skal han i alle fall ikke ansette...

så da er det lurt å vinkle det negative til å også være litt positivt...

De liker ikke de som sier at de ikke har noen negative egenskaper, disse mangler selvinnsikt eller er uærlige, og slike vil de ikke ansette.

Så bør du ha klart for deg hvorfor du vil ha denne jobben, hva du kan bidra til,

hvor du har jobbet før - og NB - snakk ikke negativt om tidligere sjefer/kolleger...

Skrevet

Noen eksempler på spørsmål:

Hvor mange brannbiler er det i USA?

Hvor mange kumlokk er det i Oslo?

Nevn 10 grunner for at kumlokkene er runde.

Skrevet

Noen eksempler på spørsmål:

Hvor mange brannbiler er det i USA?

Hvor mange kumlokk er det i Oslo?

Nevn 10 grunner for at kumlokkene er runde.

haha. Det hadde jo vært utrolig festlig å få sånne spørsmål. :P Da ser man i hvertfall om man sjøl har lyst til å jobbe der..

Skrevet

haha. Det hadde jo vært utrolig festlig å få sånne spørsmål. :P Da ser man i hvertfall om man sjøl har lyst til å jobbe der..

Det var veldig inn for noen år siden vet jeg. Det går på resoneringsevnen, men må innrømme at jeg hadde blitt litt satt ut av et slikt spørsmål om jeg ikke var forberedt.

Skrevet

Det var veldig inn for noen år siden vet jeg. Det går på resoneringsevnen, men må innrømme at jeg hadde blitt litt satt ut av et slikt spørsmål om jeg ikke var forberedt.

Hadde begynt å le jeg. Jeg hadde nok trodd de prøvde å være morsomme. Kanskje de tester sans for humor?

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...