Gå til innhold

Hva vil det si å være tante?

Anbefalte innlegg

Gjest Snart mamma til 2
Skrevet

Hva skal en tante gjøre med og for tantebarnet?.Ei vennninne av meg spurte om hun kunne være tante til mitt barn.Hun har ikke tantebarn selv og jeg har ingen søsken som blir tante til mitt barn.Jeg sa at det er greit men vet ikke hva jeg skal forvente meg av henne ångående dette.Vi er bestevenninner og veldig tette

Gjest hos oss
Skrevet

Dere bestemmer jo helt selv hva dere legger i det.

Jeg kaller/kalte to av mammas venninner for Tante Marit og Tante Lisbeth når jeg var liten (og gjør det innimellom fortsatt).

Hvis man har dåp, er jo slike nære venner ofte de samme som man velger som fadder, men man kan jo definere alt som man selv vil.

Vi har noen venner som er mer som familie, og som inviteres i familiebrusdag osv.

Bor hun i nærheten kan hun hente i barnehagen / på skolen innimellom, for å bli litt kjent med barnet og barnets hverdag også når foreldrene ikke er tilstede.

Det er flott for barnet å ha et nettverk av voksne som bryr seg om det. Og fint at venninnen din selv tok initiativ til å fylle en rolle i barnets liv!

Du kan jo bruke "tante"-navnet i bursdaginvitasjoner, på julekort osv som kommer fra datteren din / dere.

Gjest Elextra
Skrevet

Det er jo ingen formelle forpliktelser knyttet til dette, så det blir blir helt opp til deg/dere hva dere gjør det til.

Gjest Lilje30
Skrevet

Dette føler jeg blir litt i klasse med når vi på barneskola spurte hverandre om fast følge.

Jeg skulle aldri ha funnet på å spørre om å få bli tante til barn jeg ikke er tante til. Hvis man ikke er ordentlig tante, bør denne personen på en naturlig måte knytte seg til barna eller rettere sagt barna knytte seg til henne, slik at det blir den mest naturlige ting å invitere henne til dåp, konfirmasjon, bryllup og andre familiebegivenheter.

Man spør ikke om å bli tante, det bare blir slik gjennom forholdet denne personen har greid å skape til barna. Vi som er ordentlige tanter, må ikke gjøre noe til eller fra, vi er tante uansett.

Gjest minnah
Skrevet

Litt rart å skulle _avtale_ et slikt forhold? Om dere er nære venninner vil et evt forhold mellom henne og dine barn utvikles naturlig. Synes bare dette hørtes merkelig ut, men det er nå meg.. :-)

Gjest Villniss
Skrevet

Du sier hun vil være "tante" for ditt barn, men er du ikke snart mamma til to? Da synes jeg hun skal være "tante" til begge.

Hun ønsker vel bare å ta del i barnets/barnas liv og kanskje skjemme det/dem bort litt. Synes sånt er hyggelig, jeg.

Men når hun vil påta seg rollen som "tante" synes jeg du også kan spørre henne om barnepass av og til. Og hjelp der du trenger det.

Skrevet

I min omgangskrets er det ikke uvanlig at venninner av mor kalles tante. I noen tilfeller kan årsaken være at man har egne søsken langt unna eller selv er enebarn, og at ungene dermed ikke har (hyppig) tilgang på (evt) 'ordentlige tanter'. Men først og fremst handler nok dette om at man i et nært og godt venninneforhold også får nære og gode relasjoner til ungene deres. Jeg har selv to barn som kaller meg tante, og min jr har også to sånne tanter. :-)

Det er ingen - hva skal jeg si - formelle forpliktelser mellom tantene og ungene, men det er helt klart sånn at relasjonen mellom disse er sterkere enn mellom andre voksne og barn som ikke er i familie med hverandre. I ett tilfelle har en mor med svært liten familie gjort avtale med en tante om at dersom hun faller bort, skal barnet hennes bo hos tante. Det tror jeg har vært godt å vite for denne moren. :-)

Gjest Snart mamma til 2
Skrevet

Litt rart å skulle _avtale_ et slikt forhold? Om dere er nære venninner vil et evt forhold mellom henne og dine barn utvikles naturlig. Synes bare dette hørtes merkelig ut, men det er nå meg.. :-)

Hun bare spurte om det var greit om hun kunne kalle seg for tante.

På de 7 årene har hun ikke gjordt noe spesielt for barnet.Hun kjøper julegaver men ikke noe mer.Ikke passet han eller tatt han med på noe.I helga sa hun at hun hadde vært på kino men ei arbeidskollega og sønnen hennes som er like gammel som min sønn.Tenkte at da kunne hun ha tatt med seg "tantebarnet" sitt også.Eller er jeg urimelig no?

Gjest minnah
Skrevet

Hun bare spurte om det var greit om hun kunne kalle seg for tante.

På de 7 årene har hun ikke gjordt noe spesielt for barnet.Hun kjøper julegaver men ikke noe mer.Ikke passet han eller tatt han med på noe.I helga sa hun at hun hadde vært på kino men ei arbeidskollega og sønnen hennes som er like gammel som min sønn.Tenkte at da kunne hun ha tatt med seg "tantebarnet" sitt også.Eller er jeg urimelig no?

Jeg trodde opprinnelig det var snakk om at hun skulle bli tante til barnet som snart kommer.

Virker som det er du som har forventninger til tante-rollen, siden du synes hun kunne tatt med din sønn sammen med en annen venninne..? Er litt usikker på om jeg forstår hele settingen her, men mener nok at du ikke kan "forvente" noe som helst.

Skrevet

For et merkelig spørsmål:-) Man kan jo ikke spørre om å "få være tante", tante er noe man bare er hvis en har søsken som får barn...

Men når det er sagt, er det som nevnt ingen formelle plikter ifht å være tante, så hun kan jo bare være venninnen din som følger med på og følger opp barna dine og la det være med det liksom...

Skrevet

Du sier hun vil være "tante" for ditt barn, men er du ikke snart mamma til to? Da synes jeg hun skal være "tante" til begge.

Hun ønsker vel bare å ta del i barnets/barnas liv og kanskje skjemme det/dem bort litt. Synes sånt er hyggelig, jeg.

Men når hun vil påta seg rollen som "tante" synes jeg du også kan spørre henne om barnepass av og til. Og hjelp der du trenger det.

Enig med deg i at det da er viktig at hun i såfall blir "tante" til begge - ellers blir det veldig feil...

Gjest tanta te beate
Skrevet

"filletante" kaller jeg slike tanter.

Hva som ventes av en slik tante, tjah...

At hun har kontakt med barnet, kanskje passer henne av og til,

leker med barnet og gir gaver i bursdager og til jul :)

Da får barnet et forhold til denne "tanten" og smiler når han snakker om tante...

Mrs. Wallace
Skrevet

Mine barn har en "juksetante", en venninne av meg. Men det er noe man blir gjennom å være interessert i barna og tilbringe tid sammen - det er ikke noe man avtaler.

Skrevet

En tante er en som bryr seg litt ekstra om barnet i forhold til andre voksenpersoner.

Jeg er tante til 3 skjønne jenter og en herlig gutt :D

Gjest JUSTaMinute
Skrevet

Er det ikke bare p opparbeide et godt forhold til barn en er glad i da, barn av både søsken og venner, så blir en jo 'tante' enten en kaller seg det eller ikke. Jeg fungerer ikke som tante (følelsesmessig og sosialt) for familietanteungene, men jeg har venners barn som jeg føler meg mer tante for. Tantungene bor for langt unna, men de andre tanteungene mine har jeg jevnlig kontakt med.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...