Gå til innhold

Når har man et alkoholproblem?

Anbefalte innlegg

Gjest alkohol
Skrevet

Hvis man er avhengig av å drikke ett glass vin om kvelden, har man da et stort problem? Eller har jeg først et problem hvis jeg svelger hele flaska?

Skrevet

Hvis du ikke klarer å la være å drikke, uansett mengde, har du et problem.

Mener

Gjest zanadia
Skrevet

Kan ikke se at problemet er stort om du begrenser deg til et glass vin? Derimot kan det fort utarte seg til flere og flere...det bør du ha i bakhodet !!!!!

Gjest zanadia
Skrevet

Hvis du ikke klarer å la være å drikke, uansett mengde, har du et problem.

Mener

Hvorfor det? Jeg må jo ta medisinen min hver kveld jeg også, kan ikke la være. Hva er verre med EEEETTTTT glass vin??? Dette skal jo også være sunt da ifølge forskning og mere til?

Skrevet

Hvorfor det? Jeg må jo ta medisinen min hver kveld jeg også, kan ikke la være. Hva er verre med EEEETTTTT glass vin??? Dette skal jo også være sunt da ifølge forskning og mere til?

Ett glass er greit, men hvis du ikke klarer å la være å ta det, hvis du får panikk ved tanken på at du ikke får vinglasset ditt en kveld så har du et problem. Ikke sammenlignbart med livsviktig medisin. Alkohol er ikke livsviktig for kroppen fysisk.

Skrevet

Siden du spør så gnager det deg at dette ikke er greit, og da har du et problem. Jeg kjenner mange som drikker vin hver dag, men som tenker aldri på det som problem.

Hvis du drikker en flaske vin om dagen har du nok et problem.

Skrevet

Vi hadde en periode over noen måneder da vi drakk ofte og ganske mye vin, dvs 1-3 glass flere kvelder i uka, også hverdags. Det var nok ikke heldig, og jeg tenkte mye på vin, og ble nesten litt rastløs hvis vi ikke hadde.

Nå kjøper vi inn skjeldnere, og venter litt med å kjøpe nytt når dunken er tom, og har et mye sunnere forhold til rødvin, tror jeg :-)

Gjest Hiromaria
Skrevet

Lillemus har rett. Alkohol er ikke noe du er fysisk avhengig av og alt du kjenner på som en psykisk avhengighet bør være en varsel...

Skrevet

Å drikke et glass vin på kvelden er jo ikke skadelig. Men jeg synes faktisk det går under alkoholproblem dersom du ikke klarer å la være å drikke dette glasset....

Men jeg er nok ganske påvirket av alkoholproblemer i familien, og har fått føle på dette på nært hold:-(

Gjest JUSTaMinute
Skrevet

De sier at det er et problem hvis du får bekymringsmeldinger fra jobb, familie eller venner. Eller ofte sier de ikke noe direkte heller, kommer bare med blikk og kommentarer som du liksom ikke skal høre, snakker seg imellom. Men hvis du har beynt å lure på om du drikker for mye, så gjør du vel det.

Jg er veldig glad i vin, og sommerstid så blir det ofte så mye og ofte at jeg også er bekymret. Det kan jo bli et par-tre glass hver eneste dag i lange tider, pga mye sosialt liv. Derfor er jeg bevist på at vinterstid så er det kun til maten i helger, og de få gangene vi er på fest så tillater jeg meg å skeie ut med mer.

Har også lest at hvis du kan unnvære alkohol i to hele uker og helgene på hver side av disse to ukene, og gjenta dette uten vansker et par gange ri året, da har du kontroll. Dette leste jeg her på DOL, under forum for alkoholavhengighet.

Gjest xbellax
Skrevet

Du har helt klart et problem, som de andre sier, når du ikke klarer å la være, -og det uavhengig av mengde.

Skrevet

Om du har et problem eller ikke, avhenger ikke bare av mengden, men om du er avhengig. Hvis du ikke fint klarer deg uten - i dager, uker - da har du et problem.

Gjest høstløv
Skrevet

De sier at det er et problem hvis du får bekymringsmeldinger fra jobb, familie eller venner. Eller ofte sier de ikke noe direkte heller, kommer bare med blikk og kommentarer som du liksom ikke skal høre, snakker seg imellom. Men hvis du har beynt å lure på om du drikker for mye, så gjør du vel det.

Jg er veldig glad i vin, og sommerstid så blir det ofte så mye og ofte at jeg også er bekymret. Det kan jo bli et par-tre glass hver eneste dag i lange tider, pga mye sosialt liv. Derfor er jeg bevist på at vinterstid så er det kun til maten i helger, og de få gangene vi er på fest så tillater jeg meg å skeie ut med mer.

Har også lest at hvis du kan unnvære alkohol i to hele uker og helgene på hver side av disse to ukene, og gjenta dette uten vansker et par gange ri året, da har du kontroll. Dette leste jeg her på DOL, under forum for alkoholavhengighet.

Sitat: "Har også lest at hvis du kan unnvære alkohol i to hele uker og helgene på hver side av disse to ukene, og gjenta dette uten vansker et par gange ri året, da har du kontroll. Dette leste jeg her på DOL, under forum for alkoholavhengighet."

Dette gjelder ikke for periodedrankere.

Gjest JUSTaMinute
Skrevet

Sitat: "Har også lest at hvis du kan unnvære alkohol i to hele uker og helgene på hver side av disse to ukene, og gjenta dette uten vansker et par gange ri året, da har du kontroll. Dette leste jeg her på DOL, under forum for alkoholavhengighet."

Dette gjelder ikke for periodedrankere.

Nei, det er sant, det kan det jo ikke gjøre. Kanskje var det tre slike 'hvite' perioder en måtte ha i året også!

Gjest zanadia
Skrevet

Ett glass er greit, men hvis du ikke klarer å la være å ta det, hvis du får panikk ved tanken på at du ikke får vinglasset ditt en kveld så har du et problem. Ikke sammenlignbart med livsviktig medisin. Alkohol er ikke livsviktig for kroppen fysisk.

Mulig jeg tar feil her, men jeg innbilte meg at om du greier å stoppe med et glass vin så har du kontroll?

Har noen med alkoholproblemer i familien, men da går det ut på å ikke greie å stoppe når man først begynner. Kan fortsette i måneder. Mulig dette er periodedrankere da, og at det er forskjell på dette og annen alkoholisme?

Gjest alkohol
Skrevet

Om du har et problem eller ikke, avhenger ikke bare av mengden, men om du er avhengig. Hvis du ikke fint klarer deg uten - i dager, uker - da har du et problem.

Så lenge vinkanna står der, klarer jeg nesten ikke å motstå det. Men jeg flyr ikke til byen sent en kveld for å kjøpe vin om jeg ikke har mere igjen. Det er bare hvis den står i nærheten av meg, på samme måte som Cola.

Gjest Mirakelet
Skrevet

Problem og problem, ekspertene sier jo et glass om dagen er bra for helsen...

men hvis du MÅ ha et glass hver kveld og blir GAL om du ikke får dette glasset, så kanskje du har et problem?

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...