Gå til innhold

Middagsliste for kommende uke - hjelp?

Anbefalte innlegg

Gjest Shira :o)
Skrevet

''Men det er fordi jeg ikke er så glad i lammekjøtt ''

Lammekjøtt som er _så_ godt!? ;P

(jada, smak og behag osv.)

Jeg spiser det altså, jeg spiser i grunnen det meste, men det er ikke det jeg velger først.

• Svar 56
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• Speak

3

• ....AV

2

• pusi

1

• Aggathe

1

Mest aktive i denne tråden

Skrevet

Hm... Kyllingsuppe er det lenge siden jeg har lagd, det er kjempegodt! Med masse pepper, det liker jeg! (Men ikke ungene, stakkars. Pepperen, altså.)

Det andre lukter blåmuggost - det kommer IKKE inn i dette huset! :-)

Joda, det er blåmuggost, men kjempegodt :-)

Begge mine unger (8 og 10) elsker den retten!

Skrevet

Lasagne er forresten også litt sånn helgemat her, lager bare den jeg fikk her inne av Blikkboks nå, og den tar _timer_ å tilberede. Ingen over, ingen ved siden! :-)

Da lager jeg en enkel versjon. Men den er veldig god den også:-)

Gjest Elextra
Skrevet

Jeg lager også en ganske enkel versjon av lasagne, men synes også det er ganske mye styr og tar totalt mye tid.

Men godt er det :-)

Gjest ViViola
Skrevet

All annen lasagne blekner mot denne, ergo er lasagne opphøyet til "festmat". :-)

Gjest ViViola
Skrevet

Joda, det er blåmuggost, men kjempegodt :-)

Begge mine unger (8 og 10) elsker den retten!

Jeg spiser ting av blåmuggost når jeg ikke vet at det er blåmuggost - og jeg liker det! - men mannen min formelig værer blåmuggen før den kommer over dørstokken... He-he...

Gjest wonderinggirl
Skrevet

Lasagne er forresten også litt sånn helgemat her, lager bare den jeg fikk her inne av Blikkboks nå, og den tar _timer_ å tilberede. Ingen over, ingen ved siden! :-)

Nå ble jeg nysgjerrig! Hvor finner jeg denne fantastiske oppskriften på lasagne??

Gjest ViViola
Skrevet

Nå ble jeg nysgjerrig! Hvor finner jeg denne fantastiske oppskriften på lasagne??

Slik fikk jeg oppskriften en gang - jeg dobler denne:

''Lasagne ala Blikkboks:

9 lasagneplater

50gr. raspet parmesan

Ostesaus:

4 nellikspikere/hel nellik 1 Løk, delt i to 6 dl skummetmelk (jeg bruker laktoseredusert lettmelk, går veldig greit, så man kan velge lettmelk, men skummet er absolutt best, merkelig nok) 25gr. smør 250 gr. raspet Cheddarost

Kjøttsaus: 2ss Olivenolje 2 finhakkede løk 3 presset hvitløksfedd 1 ts tørket oregano 1 ts tørket basilikum 3 ss. tomatpure 500gr. karbonadedeig og en boks tomater.

Kjøttsaus - framgangsmåte:

Varm opp oljen i en kjele, stek løk i 3-5 minutter, til løken er mør. Tilsett hvitløk og stek 1 minutt til. Rør inn urter, tomatpure og karbonadedeigen (som du har stekt, selvsagt) Kok under stadig omrøring i ca 5 minutter. Tilsett boksen med tomater (ikke vær gjerrig på merket her, kjøp skikkelig gode som smaker. Jeg bruker SW, eller noe sånt, hadde ikke en boks her nå), og smak til med salt og pepper. La sausen småkoke i ca. 45min. Rør om av og til.

1. Lag kjøttsausen. (kan godt utdype det, men det kan du sikkert)

2. Ostesausen, stikk nellikene inn i den delte løken, og ha dem i en gryte. Ha i melken og varm opp til den nesten koker. Ta den av platen og sett den tilside i ca. 15 minutter, og etter det tar du ut løken med nellikspikerne

3.Smelt smøret i en kjele, ta i mel og la den surre i ca. 1minutt, tilsett gradvis den varme "kryddermelken", mens du visper hele tiden, tilslutt tilsetter du cheddarosten, og rører til den er helt innsmeltet i sausen.

4. Smør formen du skal bruke, så begynner du med kjøttblandingen, så ostesaus, så lasagneplater, dette gjør du flere ganger oppover. Når du har lagt det siste laget med lasagneplater, tar du resten av ostesausen på toppen, også strør du over parmesanen over igjen.

Stekes i en time i forvarmet ovn på 190 grader. Jeg legger over aluminiumsfolie på slutten, når jeg har fått den fargen jeg syns er mest appetittelig på en lasagne.''

Skrevet

Jeg lager også en ganske enkel versjon av lasagne, men synes også det er ganske mye styr og tar totalt mye tid.

Men godt er det :-)

Vil vel tro at jeg bruker under 30 minutter + steketid. Så det er ikke så ille:-)

Gjest Elextra
Skrevet

Vil vel tro at jeg bruker under 30 minutter + steketid. Så det er ikke så ille:-)

Nei, ikke så ille, men på en hverdag har ikke vi en time til middagslaging :-)

Gjest ViViola
Skrevet

Fiskeboller i hvit saus?

Vet du, det er en rett vi aldri har. Har vel kanskje lagd det 1 gang de siste 15 årene, tror jeg, vi er ikke "fiskebollemennesker" vi voksne.

Det jeg derimot lagde mye før, var hvit saus med både amerikansk grønnsaksblanding, reker og kutta fiskepudding oppi. Det blir jo nesten det samme, men fiskepuddingen er mer fast i konsistensen.

Hovedgrunnen, da, til at vi ikke har denne retten lenger heller, er at vår eldste rett og slett spyr av hvit saus. Hun brekker seg og får det liksom ikke til.

Gjest ViViola
Skrevet

Det som mangler er en mettende og vanvittig god grønnsakssuppe:

http://www.matoppskrift.no/sider/oppskrift23685.asp

Mmm, den så nydelig ut!

Men - her i huset er det Mannen som er suppemester, og grønnsakssuppe lager han bare på den tiden av året når råvarene er aller best. Basta bom, liksom. Heldigvis, da, så lager han så mye at vi har 2-listersspann i fryseren utover høsten/vinteren, men nå er det tom.

Takk!

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...