Gå til innhold

Fritt ord-prisen

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hva erd et Kim Friele har blitt så sint over? Hvem er denne kvinnen som har fått prisen nå, og hva slags "motbydelige" meninger er det hun skal inneha?

Noen som kan gi meg et kort sammendrag?

hidi, the scorpion
Skrevet

Hun som har fått prisen er kristen og i mot homofile ekteskap pga barna.

Gjest balansekunstneren
Skrevet

Det heter jo fritt ord, så hvorfor skal hun ikke få lov til å si det? lurer jeg på

Skrevet

Ok, og hvorfor skulle det være så provoserende? Er det ikke lov å bruke ytringsfriheten selv om man står for noe annet enn andre?

Har hun ekstreme synspunkter på dette da eller?

Skrevet

Det heter jo fritt ord, så hvorfor skal hun ikke få lov til å si det? lurer jeg på

Ja, det er det jeg lurte så på også. Ytringsfrihet er jo nettopp det, og selv om man mener noe annet enn andre, er det jo lov til å si det likevel.

hidi, the scorpion
Skrevet

Ok, og hvorfor skulle det være så provoserende? Er det ikke lov å bruke ytringsfriheten selv om man står for noe annet enn andre?

Nja, hun har vel kommet med kommentarer på kanten... Personlig synes jeg Friele er ekkel, men meg om det.

Som troende er jeg imot homofile som på død og liv _må_ gifte seg i kirka, og lager stort nummer av det, hvis de får nei. Jeg er skilt og kunne aldri forlange at kirka skulle vie meg inn i et nytt ekteskap....

Ellers så må alle gjøre hva de føler, men ytringsfriheten bør holdes svært høyt av alle;)

Gjest Lilje30
Skrevet

Nja, hun har vel kommet med kommentarer på kanten... Personlig synes jeg Friele er ekkel, men meg om det.

Som troende er jeg imot homofile som på død og liv _må_ gifte seg i kirka, og lager stort nummer av det, hvis de får nei. Jeg er skilt og kunne aldri forlange at kirka skulle vie meg inn i et nytt ekteskap....

Ellers så må alle gjøre hva de føler, men ytringsfriheten bør holdes svært høyt av alle;)

Den dagen stat og kirke skiller lag, kan man lage en så smal og lite inkluderende kirke som man vil, men inntil da bør kirka ha stor takhøyde. Det er tross alt skattebetalerne som finansierer kirka.

Skrevet

''Som troende er jeg imot homofile som på død og liv _må_ gifte seg i kirka, og lager stort nummer av det, hvis de får nei. Jeg er skilt og kunne aldri forlange at kirka skulle vie meg inn i et nytt ekteskap...''

Som troende er jeg helt uenig med deg. Jeg synes at både skilte og homofile skal kunne vies inn i et (nytt) ekteskap i kirken :)

hidi, the scorpion
Skrevet

Den dagen stat og kirke skiller lag, kan man lage en så smal og lite inkluderende kirke som man vil, men inntil da bør kirka ha stor takhøyde. Det er tross alt skattebetalerne som finansierer kirka.

Men hvis du _ikke _ tror på Gud, hvorfor da døpe, konfirmere og gifte seg i Guds navn? Jeg skjønner det bare ikke!

Jeg er ikke barnedøpt, konfirmert eller gift i kirka, fordi jeg ikke trodde. Jeg giftet meg på kontor og ingen av barna ble døpt. Så ble jeg troende, døpte meg og fikk barna velsignet.

Skrevet

Ja, det er det jeg lurte så på også. Ytringsfrihet er jo nettopp det, og selv om man mener noe annet enn andre, er det jo lov til å si det likevel.

Fra Wikipedia:

''Ytringsfrihet regnes som en viktig del av et rettssamfunn, men den begrenses likevel noe. Disse begrensningene som er nedfelt i lovverket, går gjerne på ytringer (muntlige, skriftlige, etcetera) som kan krenke en annen person eller gruppe''

Så: det stemmer nok ikke at ytringsfrihet er det samme som at en kan si hva som helst, hvor som helst...

hidi, the scorpion
Skrevet

''Som troende er jeg imot homofile som på død og liv _må_ gifte seg i kirka, og lager stort nummer av det, hvis de får nei. Jeg er skilt og kunne aldri forlange at kirka skulle vie meg inn i et nytt ekteskap...''

Som troende er jeg helt uenig med deg. Jeg synes at både skilte og homofile skal kunne vies inn i et (nytt) ekteskap i kirken :)

Og det står det deg fritt å mene;)

Bibelen skriver at gjengifte kun kan skje om "ektefellen" er død, og det forholder jeg meg til. Synes kirka har blitt altfor "verdslig", noe Paulus advarer oss sterkt mot.

Hva de "verdslige" gjør, har vi ikke lov til å kritisere eller dømme, og det synes jeg er en bra leveregel;)

Gjest Lilje30
Skrevet

Men hvis du _ikke _ tror på Gud, hvorfor da døpe, konfirmere og gifte seg i Guds navn? Jeg skjønner det bare ikke!

Jeg er ikke barnedøpt, konfirmert eller gift i kirka, fordi jeg ikke trodde. Jeg giftet meg på kontor og ingen av barna ble døpt. Så ble jeg troende, døpte meg og fikk barna velsignet.

''Men hvis du _ikke _ tror på Gud, hvorfor da døpe, konfirmere og gifte seg i Guds navn? Jeg skjønner det bare ikke!''

Det er jeg helt enig med deg i, det forstår ikke jeg heller. Likevel bør disse få tilgang til kirken, fordi vi har en statskirke som alle er med å betale for gjennom skatten.

I innlegget mitt mente jeg at alle som tror på gud bør få tilgang til kirken fordi det er en statskirke.

Skrevet

Og jeg er uenig med dere begge:-) jeg synes det bare skulle være borgerlige vielser som "tells" for at man skal være sivilrettslig gift, så kan dem som ønsker det få en krikelig velsignelse i etterkant:-)

hidi, the scorpion
Skrevet

''Men hvis du _ikke _ tror på Gud, hvorfor da døpe, konfirmere og gifte seg i Guds navn? Jeg skjønner det bare ikke!''

Det er jeg helt enig med deg i, det forstår ikke jeg heller. Likevel bør disse få tilgang til kirken, fordi vi har en statskirke som alle er med å betale for gjennom skatten.

I innlegget mitt mente jeg at alle som tror på gud bør få tilgang til kirken fordi det er en statskirke.

Det er så sant, så sant!

Jeg er en liten rebell i slike sammenheng.... Jeg tror ikke på èn sann kirke, jeg tror på de som virkelig tror;)

Jeg tror Jesus tar sterk avstand fra kirkelig høyhet, pomp og prakt. Hellige gjenstander/klesverk som kunne fått fattige land ut av en krise, tror jeg Jesus ser på med tårevåte øyne...

Bare noen få, ville Jesus si, at de arbeider for Han, noen få....

Gjest Lilje30
Skrevet

Det er så sant, så sant!

Jeg er en liten rebell i slike sammenheng.... Jeg tror ikke på èn sann kirke, jeg tror på de som virkelig tror;)

Jeg tror Jesus tar sterk avstand fra kirkelig høyhet, pomp og prakt. Hellige gjenstander/klesverk som kunne fått fattige land ut av en krise, tror jeg Jesus ser på med tårevåte øyne...

Bare noen få, ville Jesus si, at de arbeider for Han, noen få....

Hvis vi kun holder oss til dette temaet, er det mye dobbeltmoral ute å går. Det er mange som er mer opptatt av å passe på at andre følger guds ord og tramper på de som ikke gjør det, enn å selv følge guds ord. Det er svært få mennesker jeg ser på som kristne, fordi jeg har sett så mye dobbel moral og lite medmenneskelighet hos mange av de som kaller seg kristen.

Gjest mallet
Skrevet

Det folk protesterer mot er ikke hva hun mener, men hvordan hun argumenterer for meningene sine. Her er et lite utvalg sitater: http://rubenroesler.blogspot.com/2009/04/10-pa-topp-hatefullt-vrvl-fra-nina.html

Sitatene gir selvsagt ikke hele bildet, men mange av debattinnleggene hennes ligger på nett om du vil lese mer. Det jeg synes er mest ironisk er at hun kommer på trykk overalt, men hver gang noen kommer med motargumenter roper hun opp om sensur.

Gjest mallet
Skrevet

Selvfølgelig skal hun få lov å si det, og det er heller aldri noen som har hindret henne i det. Hun er stadig på trykk med debattinnlegg og kronikker i aviser over hele landet. Men å gi henne en ærespris og en halv million bare fordi hun mener noe kontroversielt kan virke litt absurd. Selv synes jeg ikke hun har gjort noe særlig for å fremme fri meningsutveksling.

Skrevet

Selvfølgelig skal hun få lov å si det, og det er heller aldri noen som har hindret henne i det. Hun er stadig på trykk med debattinnlegg og kronikker i aviser over hele landet. Men å gi henne en ærespris og en halv million bare fordi hun mener noe kontroversielt kan virke litt absurd. Selv synes jeg ikke hun har gjort noe særlig for å fremme fri meningsutveksling.

Jeg er veldig enig med deg i denne tråden mallet.

hidi, the scorpion
Skrevet

Hvis vi kun holder oss til dette temaet, er det mye dobbeltmoral ute å går. Det er mange som er mer opptatt av å passe på at andre følger guds ord og tramper på de som ikke gjør det, enn å selv følge guds ord. Det er svært få mennesker jeg ser på som kristne, fordi jeg har sett så mye dobbel moral og lite medmenneskelighet hos mange av de som kaller seg kristen.

''Det er mange som er mer opptatt av å passe på at andre følger guds ord og tramper på de som ikke gjør det, enn å selv følge guds ord. ''

Helt enig med deg;)

Troende skal passe på hverandre, vi er ikke barnevakter for andre! De som ikke vil tro har valgt, og jeg kan ikke annet enn å respektere det, og da må jeg nødvendigvis respektere alt det som kommer av ikke å tro;)

I følge Bibelen, har vi troende lite vi skulle sagt, og vi skal leve deretter...!

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...