Gå til innhold

Hull i plenen

Anbefalte innlegg

Skrevet

Min 6 årige datter har følgende løsning til deg:

Hvis det er huller i plenen så kan du jo bare kjøpe blomster (med jord) og putte oppi hullene.

God ide!

Jeg holder som sagt en knapp på at det er hull etter grevlingens meitemark-boring. Men du burde kanskje få en ekspert til å ta en titt. Kanskje du feks kan ringe en naturfagslærer på nærmeste ungdomsskole, og spørre om de vil ta det som et prosjekt, å finne ut hva dette kan være for noe?

En måte å finne ut hva det er på, er vel om du bruker lommelykt og pinne og prøver å finne ut om hullene har en slutt eller om de er innganger til lengre tunneler. Hvis det er grevling, er det jo avsluttede hull.

Skrevet

Jordrotter kanskje? Det hadde foreldrene mine for endel år siden... Ble masse hull...

Ellers kan det hende at det er bark under plenen, slik har vi det nå. Plenen er blitt helt ujevn...

Skrevet

Grevling. Fatter har samme problem hjemme, og han har en generasjonsbolig med grevlinger som nærmeste nabo. ;)

Gjest zanadia
Skrevet

Er det noe som heter jordekorn? I norge? Det tviler jeg på.

Godt du tullet mht orm i hullene da. Det at de henger i trær har jeg forsåvidt hørt før, men jeg mener at det er en typisk ormemyte som ikke er sann (men jeg er ikke helt sikker).

Eh..ok, jordrotte da ? :-) hehe.

Skrevet

Vi har hatt mye jordrotter i hagen. De lager mye hull, men de går ikke loddrett ned, men mer i et nettverk like under bakken. De gnafser i seg planter og røtter om våren og forsommeren. Og vi blir rett og slett ikke kvitt dem, selv om kattene gjør så godt de kan... Har kanskje mer tro på at det er en grevling på ferde, siden hullene deres går rett ned Hmmm

Gjest og de kan bite æsj..
Skrevet

garantert grevling!

Skrevet

Mannen din har spilt golf? :-)

Fantastisk løsning :-DDDDD

Tviler på det.... Vi har faktisk en golfbane ikke så langt fra der vi bor, så behovet er vel dekket der, tenker jeg :-)

Gjest prust
Skrevet

Grevling. Fatter har samme problem hjemme, og han har en generasjonsbolig med grevlinger som nærmeste nabo. ;)

Min far så på hullene i dag, og sa bestemt at dette ikke var grevling-hull - men helt klart jordrottehull. Æsj!!!!

Gjest prust
Skrevet

Jordrotter kanskje? Det hadde foreldrene mine for endel år siden... Ble masse hull...

Ellers kan det hende at det er bark under plenen, slik har vi det nå. Plenen er blitt helt ujevn...

Jepp - det er visst det, i folge min far :-(

Skrevet

Min far så på hullene i dag, og sa bestemt at dette ikke var grevling-hull - men helt klart jordrottehull. Æsj!!!!

Jeg prøvde å stikke en pinne ned i hullene, de gikk på skrå nedover, veldig langt - altså ikke grevlinghull :-(((((

Kan jeg legge rottegift nedi der tror du?

Vanlig rottegift virker ikke på jordrotter:

http://www.skadedyr.no/rotter-og-mus/bekjempe-jordrotter-arvicola-terrestris.html

Jordrotter er jo ikke rotter :-)

Skrevet

Hmmmmm - så rottegift virker ikke nei. Det var egentlig ikke så mye å gjøre med dem, ifølge den linken der :-(

Nei, det ser ikke sånn ut, dessverre.

Da har i hvert fall jeg hatt besøk av en "rottemann" i dag, og han var temmelig sikker på at det bare var snakk om en eneste rotte i kjelleren min, og til den har han satt ut 5 feller.

*puster lettet ut* :-)

Gjest prust
Skrevet

Nei, det ser ikke sånn ut, dessverre.

Da har i hvert fall jeg hatt besøk av en "rottemann" i dag, og han var temmelig sikker på at det bare var snakk om en eneste rotte i kjelleren min, og til den har han satt ut 5 feller.

*puster lettet ut* :-)

Godt det ikke var flere.

For mange år siden hadde moren min rotter i veggen og på loftet. En av dem hadde dauda inni veggen og lå og luktet pyton inni der. Jeg kjente det med en gang jeg kom inn i stua hennes, da jeg kom på juleferie....

De måtte rive hele veggen, og hun måtte tømme loftet på ett døgns varsel....

Tror de fikk 2-3 rotter i feller + 1 eller 2 som lå døde inni veggen...

ÆSJ!

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...