Gå til innhold

Vennlig avvisning...hva gjør man?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Etter en hagefest i borettslaget ble jeg sittende ved siden av min nabos nye flamme. Vi kom i snakk, ja skikkelig "tomsnakk", der en pliktskyldigst viser vennlighet og interesse. Vel, det er ikke uvanlig å havne i slike situasjoner, og jeg vet at jeg håndterer slike samtaler rimelig bra. Samtalen varte isolert sett ikke så lenge, og vi ble ikke på noen måte kjent med hverandre, og jeg ga ikke noe spesielt av meg selv for å si det slik.

Denne nye flammen er nå bli min nabos ex-flamme, men kommer av og til på døren hans.

Nå har hun ett par ganger ringt på hos meg, og ønsker at vi skal gå ut å ta en drink sammen eller en kaffe. Hjelp...!!! Jeg har overhodet ikke lyst til det. Skrekk og gru!

Jeg ser jo situasjonen fra hennes side også. Hun er ikke norsk og ønsker kanskje å bygge seg en bekjentskapskrets.

I dag kom hun på døren igjen og ba om mitt mobilnummer.

Mitt spørsmål er: Hva gjør man i slike situasjoner? Hvordan avvise på en vennlig måte?

Takker for innspill og gode ideér :o)

Gjest Fillibom
Skrevet

Hvorfor ikke bli venn med henne? Har du for mange venner? :D

Bare kom med noen unnskyldninger, si du er avholds osv...

Gjest xbellax
Skrevet

Jeg: du er sikkert veldig hyggelig men dette har jeg hverken lyst eller tid til. Ha et fortsatt fint liv.

Normale mennesker: Du, jeg har endel å gjøre så det passer ikke akkurat nå. Jeg har endel på programmet så kanskje vi kan snakkes en annen gang? Hva om jeg ringer deg istedet? (Er hun normal tar hun hintet).

Skrevet

Jeg: du er sikkert veldig hyggelig men dette har jeg hverken lyst eller tid til. Ha et fortsatt fint liv.

Normale mennesker: Du, jeg har endel å gjøre så det passer ikke akkurat nå. Jeg har endel på programmet så kanskje vi kan snakkes en annen gang? Hva om jeg ringer deg istedet? (Er hun normal tar hun hintet).

Takk for brukbare replikker! Det er nettopp i slike situasjoner jeg føler et brennende behov for å ha et godt manus!

Denne personen har jo tidligere foreslått at vi skulle treffes å ta en kaffe. Jeg har da ikke fulgt forslaget hennes opp på noen måte. Dette i håp om at det var en godt nok hint.

Hun er kanskje utstyrt med litt mer elefanthud enn andre, for nå insisterte hun altså på å få mobilnummeret mitt.

Jeg ba bevisst ikke om å få hennes telefonnummer...jeg ønsket ikke å vise noen som helst interesse.

Sprøtt med mennesker som bli så til de grader super-familiære på "no time". Jeg vet ingenting om henne, ikke en gang hva hun heter.

Jeg får legge ut selvskudd...

Gjest Villniss
Skrevet

Ja, det er nok best å ikke være for immøtekommen helt fra starten av. Bare si det som det er at du _ikke_ ønsker noe kontakt.

Hvis ikke kan du lett komme opp i en situasjon som jeg hadde pågående i ca 15 år, ... Det var ei jente/dame som la sin elsk på meg, kontaktet meg og ville treffe meg, ville være venninne. Jeg hadde ikke mot nok til å avvise eller avslå, så det utviklet seg til et ca 15 års langt bekjentskap. -mot min vilje!

Men faktisk for to år siden, klarte jeg å bryte. Dette var en person som var veldig spesiell og vanskelig å ha med å gjøre. Hun brøt meg faktisk en del ned. Heldigvis ble det større geografisk avstand mellom oss med årene, og treffene ble sjeldnere.

Skrevet

Hvorfor ikke bli venn med henne? Har du for mange venner? :D

Bare kom med noen unnskyldninger, si du er avholds osv...

Jeg må nok si at jeg er så til de grader avholds at jeg heller ikke drikker kaffe :o)

Skrevet

Jeg må nok si at jeg er så til de grader avholds at jeg heller ikke drikker kaffe :o)

Varm sjokolade derimot.. :)

*klem fra andre siden av "alpene"*

Skrevet

Ja, det er nok best å ikke være for immøtekommen helt fra starten av. Bare si det som det er at du _ikke_ ønsker noe kontakt.

Hvis ikke kan du lett komme opp i en situasjon som jeg hadde pågående i ca 15 år, ... Det var ei jente/dame som la sin elsk på meg, kontaktet meg og ville treffe meg, ville være venninne. Jeg hadde ikke mot nok til å avvise eller avslå, så det utviklet seg til et ca 15 års langt bekjentskap. -mot min vilje!

Men faktisk for to år siden, klarte jeg å bryte. Dette var en person som var veldig spesiell og vanskelig å ha med å gjøre. Hun brøt meg faktisk en del ned. Heldigvis ble det større geografisk avstand mellom oss med årene, og treffene ble sjeldnere.

Hvordan klarte du å bryte? Sa du bare at du nå ikke ville ha kontakt? Skrev du, ringte du eller klarte du å si ifra ansikt til ansikt?

Skrevet

Varm sjokolade derimot.. :)

*klem fra andre siden av "alpene"*

Kjære skal :o)

Ja, varm sjokolade er tingen, det vet vi... :o) ...og da snakker vi selvsagt ekte saker!

Håper alt er vel med deg!

Her i østblokken går livet sin skjeve gang. Jeg har det stort sett bra, men har også perioder som tar litt på. For tiden jobber jeg litt med å akseptere at min helse setter noen begrensninger i forhold til arbeidslivet. Slikt tar tid.

Jeg ønsker deg alt godt. Ha en fredelig natt :0)

Klem fra

Gjest Villniss
Skrevet

Hvordan klarte du å bryte? Sa du bare at du nå ikke ville ha kontakt? Skrev du, ringte du eller klarte du å si ifra ansikt til ansikt?

Jeg skrev sms... sa at jeg ikke syntes vi hadde noe særlig til felles, at jeg heretter ville prioritere de vennene jeg har her jeg bor...

He he, har ikke hørt et kvekk fra henne siden jeg skrev den sms`n... og det er jeg selvsagt veldig glad for. Har tenkt i ettertid at siden det tydeligvis var _så_ lett å bli kvitt henne, skulle jeg ha gjort det for lenge siden!

Men har vært veldig ego-svak i min fortid...

Skrevet

Jeg skrev sms... sa at jeg ikke syntes vi hadde noe særlig til felles, at jeg heretter ville prioritere de vennene jeg har her jeg bor...

He he, har ikke hørt et kvekk fra henne siden jeg skrev den sms`n... og det er jeg selvsagt veldig glad for. Har tenkt i ettertid at siden det tydeligvis var _så_ lett å bli kvitt henne, skulle jeg ha gjort det for lenge siden!

Men har vært veldig ego-svak i min fortid...

Takk for rådet :o) Ja, i slike situasjoner er sms et supert hjelpemiddel!

Når jeg tenker på den beklemte situasjonen i dag, så må jeg innrømme at hun virkelig ikke er god til å ta et hint.

Vi møtte hverandre i oppgangen da jeg kom hjem. Hun var overbegeistrert over å se meg, og fortalte at hun nettopp hadde ringt på døren hos meg.

Etter en kort hei-på-hei-samtale tenkte jeg at jeg begynner nå bare å gå oppover trappen og vekk fra situasjonen for på den måte å kommunisere at jeg vill avslutte samtalen. Etter at jeg begynte å gå fra henne var det at hun ba om å få mobilnummeret mitt. M.a.o. null antenner!

Situasjonen din gir meg frysninger langt ned over ryggen. 15 år!!!Å havne i et slikt klister er bare så undergravende og energitappende. Huff!

At dette også handler om ego-svakhet er nok et viktig poeng.

Men du klarte det :o)

Onsdag1365380628
Skrevet

''Hjelp...!!! Jeg har overhodet ikke lyst til det. Skrekk og gru!

''

Hvorfor har du ikke lyst til å bli kjent med henne? Ettersom du skriver skrekk og gru før allerede før du vet hva hun heter må det jo være en annen åpenbar årsak?

Ellers må jeg jo si at jeg kjenner meg litt igjen i det du skriver. Jeg er en selv en person som lett kommer i snakk med folk, både ved postkassestativet og ellers ved sosiale tilstelninger. Men jeg vil bestemme selv hvem jeg vil ha på døra og ikke minst hvem som skal være blant min omgangskrets.

Skrevet

Da jeg begynte å studere for noen år siden, hadde jeg samme problemet. En studievenn ble altfor intens og møtte opp på rommet mitt omtrent hver eneste dag (jeg bodde i et studenthjem og han i ekstern hybel). Han var hyggelig og grei og i passelige mengder synes jeg generelt man skal tolerere folk. Hvis din nye venninne ikke sliter deg helt ut med kontakt, så bør du kanskje bare tåle det? Det høres derimot ikke slik ut..

Min løsning var å bli med på alle mulige aktiviteter. Jeg var med på fotball, basket, bandy, aerobic, så du kan si jeg kom i god form i denne perioden.. Dette er åpenbart et menneske som krever mye tid, og dersom du aldri har tid, vil hun etter hvert synes det er lite spennende å ha kontakt med deg. I løpet av denne uthalingen vil hun nok finne noen andre hun synes er mer spennende, og da blir du fort glemt. Sjansen er også der for at hun finner seg en ny flamme, og det hjelper jo også på.

PS: Jeg kan forøvrig nevne at gutten i mitt tilfelle faktisk ble en veldig god venn etter hvert, og at jeg savner ham nå som livet har begrenset kontakten til sporadiske treff med års mellomrom.

Skrevet

''Hjelp...!!! Jeg har overhodet ikke lyst til det. Skrekk og gru!

''

Hvorfor har du ikke lyst til å bli kjent med henne? Ettersom du skriver skrekk og gru før allerede før du vet hva hun heter må det jo være en annen åpenbar årsak?

Ellers må jeg jo si at jeg kjenner meg litt igjen i det du skriver. Jeg er en selv en person som lett kommer i snakk med folk, både ved postkassestativet og ellers ved sosiale tilstelninger. Men jeg vil bestemme selv hvem jeg vil ha på døra og ikke minst hvem som skal være blant min omgangskrets.

''Jeg er en selv en person som lett kommer i snakk med folk, både ved postkassestativet og ellers ved sosiale tilstelninger. Men jeg vil bestemme selv hvem jeg vil ha på døra og ikke minst hvem som skal være blant min omgangskrets.''

Ja, nettopp slik har jeg det! Det er hyggelig at andre har lyst til å bli kjent med en. Det setter jeg stor pris på :o)

Når dette er sagt, så har jeg de senere årene forsøkt å lære meg å innskrenke den sosiale kretsen og aktiviteten en del fordi jeg ikke har mental kapasitet til å være så sosial som jeg før har vært.

Jeg synes det er veldig vanskelig å sette disse grensene, jeg er usikker på hvordan jeg går frem for ikke å såre. Det var årsaken til at jeg sendte spørsmålet ut her på dol.

Da en fin søndag!

Skrevet

Da jeg begynte å studere for noen år siden, hadde jeg samme problemet. En studievenn ble altfor intens og møtte opp på rommet mitt omtrent hver eneste dag (jeg bodde i et studenthjem og han i ekstern hybel). Han var hyggelig og grei og i passelige mengder synes jeg generelt man skal tolerere folk. Hvis din nye venninne ikke sliter deg helt ut med kontakt, så bør du kanskje bare tåle det? Det høres derimot ikke slik ut..

Min løsning var å bli med på alle mulige aktiviteter. Jeg var med på fotball, basket, bandy, aerobic, så du kan si jeg kom i god form i denne perioden.. Dette er åpenbart et menneske som krever mye tid, og dersom du aldri har tid, vil hun etter hvert synes det er lite spennende å ha kontakt med deg. I løpet av denne uthalingen vil hun nok finne noen andre hun synes er mer spennende, og da blir du fort glemt. Sjansen er også der for at hun finner seg en ny flamme, og det hjelper jo også på.

PS: Jeg kan forøvrig nevne at gutten i mitt tilfelle faktisk ble en veldig god venn etter hvert, og at jeg savner ham nå som livet har begrenset kontakten til sporadiske treff med års mellomrom.

Hei Hulkert!

Takk for rådet ditt :o)

Jeg burde være supertydelig slik noen her foreslår, og bare si at jeg ikke har kapasitet til å stifte nye bekjentskap. Det kan høres arrogant ut, og det er jeg sevlsagt redd for. Men som jeg skriver til Onsdag, så har jeg ikke krefter til å være så sosial som før. Jeg har vært nødt til å økonomisere i løpet av disse årene hvor jeg har vært en del dårlig.

Den fremgangsmåten du beskriver er kanskje den som vil være lettest for meg å benytte, selv om det jo er litt "chicken" å bare være taus og ikke respondere.

Jeg har hatt en del bekjentskaper og "vennskap" som jeg har vært i fordi jeg ikke har turt å sette foten ned. Det er undergravende og veldig slitsomt. Nå som jeg har blitt voksen, så føler jeg at jeg må være mer tro til det jeg egentlig føler.

Slik min verden er nå, har jeg en liten håndfull nære venner som jeg bruker en del tid på, og så går resten av tiden med til de små i familien. Denne situasjonen er jeg veldig tilfreds med, og er akkurat det jeg kan klare.

Ha en fin søndag!

Skrevet

Hei Hulkert!

Takk for rådet ditt :o)

Jeg burde være supertydelig slik noen her foreslår, og bare si at jeg ikke har kapasitet til å stifte nye bekjentskap. Det kan høres arrogant ut, og det er jeg sevlsagt redd for. Men som jeg skriver til Onsdag, så har jeg ikke krefter til å være så sosial som før. Jeg har vært nødt til å økonomisere i løpet av disse årene hvor jeg har vært en del dårlig.

Den fremgangsmåten du beskriver er kanskje den som vil være lettest for meg å benytte, selv om det jo er litt "chicken" å bare være taus og ikke respondere.

Jeg har hatt en del bekjentskaper og "vennskap" som jeg har vært i fordi jeg ikke har turt å sette foten ned. Det er undergravende og veldig slitsomt. Nå som jeg har blitt voksen, så føler jeg at jeg må være mer tro til det jeg egentlig føler.

Slik min verden er nå, har jeg en liten håndfull nære venner som jeg bruker en del tid på, og så går resten av tiden med til de små i familien. Denne situasjonen er jeg veldig tilfreds med, og er akkurat det jeg kan klare.

Ha en fin søndag!

Dette var fint skrevet, og du kan bruke i en sms akkurat dine egne ord her:

" Jeg har jeg en liten håndfull nære venner som jeg bruker en del tid på, og så går resten av tiden med til de små i familien. Jeg har dessverre ikke kapasitet til å stifte nye bekjentskap." Og så skriver du "Lykke til videre i livet".

Såpass avvisende må du selv tåle å være, ellers risikerer du at hun klenger seg på deg i årevis.

Såpass avvisning må hun selv også tåle, og hun trenger nok såpass tydelighet for å forstå det.

I lengden er det mye riktigere overfor henne å være ærlig, slik at hun forstår tegninga og kan gå videre i livet.

Skrevet

Dette var fint skrevet, og du kan bruke i en sms akkurat dine egne ord her:

" Jeg har jeg en liten håndfull nære venner som jeg bruker en del tid på, og så går resten av tiden med til de små i familien. Jeg har dessverre ikke kapasitet til å stifte nye bekjentskap." Og så skriver du "Lykke til videre i livet".

Såpass avvisende må du selv tåle å være, ellers risikerer du at hun klenger seg på deg i årevis.

Såpass avvisning må hun selv også tåle, og hun trenger nok såpass tydelighet for å forstå det.

I lengden er det mye riktigere overfor henne å være ærlig, slik at hun forstår tegninga og kan gå videre i livet.

Hei ekte nick!

Takk for responsen din, og takk for vurderingen m.h.t. hva jeg kan svare henne :o)

Det gir litt selvtillit når det jeg selv tenker om saken kan fungere.

Det selv å tåle å være direkte, tåle en mulig negativ reaksjon er åpenbart utfordringen min her.

Ha en fin søndag!

Beste hilsener fra

Gjest xbellax
Skrevet

Takk for brukbare replikker! Det er nettopp i slike situasjoner jeg føler et brennende behov for å ha et godt manus!

Denne personen har jo tidligere foreslått at vi skulle treffes å ta en kaffe. Jeg har da ikke fulgt forslaget hennes opp på noen måte. Dette i håp om at det var en godt nok hint.

Hun er kanskje utstyrt med litt mer elefanthud enn andre, for nå insisterte hun altså på å få mobilnummeret mitt.

Jeg ba bevisst ikke om å få hennes telefonnummer...jeg ønsket ikke å vise noen som helst interesse.

Sprøtt med mennesker som bli så til de grader super-familiære på "no time". Jeg vet ingenting om henne, ikke en gang hva hun heter.

Jeg får legge ut selvskudd...

Hvordan går det med dette mennesket (aka spetakkelet), tar hun hintene eller har du vært "utilgjengelig for kommunikasjon"? Likte best de forslagene du kom med selv, slik en annen også sa her høyere oppe, du er en vennlig sjel bibben.

Funnet ny vin, seghesio zinfandel 2007. Nyt.

Skrevet

Hvordan går det med dette mennesket (aka spetakkelet), tar hun hintene eller har du vært "utilgjengelig for kommunikasjon"? Likte best de forslagene du kom med selv, slik en annen også sa her høyere oppe, du er en vennlig sjel bibben.

Kjære bella :o)

Takk for hyggelig svar fra deg! Spetakkelet dukker opp med svært ujevne mellomrom. Hun har ikke vært her ennå, men jeg holder meg i beredeskap for å si det slik! Det er da godt å ha en viss idé om hva jeg skal si neste gang. For at det blir en neste gang er hevet over tvil!

Tusen takk for vintipset. Det skal jeg realisere i dag :o) En aften med god mat, spennende vin og en nyvasket balkong lyder vel ikke verst? Det er godt å ha noe å glede seg til i dag!

Klem fra

Skrevet

Good grief...den var ikke billig... :o)

Nyter i skrivende stund Goats do Roam, 2007. Den kan også anbefales!

Ha en fin helg :o)

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...