Gå til innhold

Arverett

Anbefalte innlegg

Gjest vet du det
Skrevet

Faren min døde da jeg var 10, men farfaren min lever. Har jeg rett på noe arv etter han?

Skrevet

Ja, du har rett på din del av din fars arv etter ham.

Skrevet

Ja, det har du.

Du (og eventuelle søsken) trer inn i din fars sted og arver den andelen som faren din ville ha fått.

Hvor stor andel det er, kommer an på om farfaren din er/var gift (uskiftet bo?) og hvor mange barn han har/hadde. Og så spiller det en rolle om han har skrevet testamente eller ikke, men han kan ikke testamentere bort alt når han har livsarvinger (=etterkommere i rett nedstigende linje).

Gjest vet du det
Skrevet

Ja, det har du.

Du (og eventuelle søsken) trer inn i din fars sted og arver den andelen som faren din ville ha fått.

Hvor stor andel det er, kommer an på om farfaren din er/var gift (uskiftet bo?) og hvor mange barn han har/hadde. Og så spiller det en rolle om han har skrevet testamente eller ikke, men han kan ikke testamentere bort alt når han har livsarvinger (=etterkommere i rett nedstigende linje).

Jada han har vært gift men er enkemann. Han har 4 barn som lever. Jeg har ingen søsken. Tusen takk for svaret ditt. Følte meg litt dum som spør etter sånt. Han er frisk og rask og jeg håper inderlig han har mange år igjen.

Gjest vet du det
Skrevet

Ja, du har rett på din del av din fars arv etter ham.

Takk for svar. Som jeg skriver over er det litt ugreit å spørre om sånt, kan jo virke som jeg ønsker liv av han. Men tvert imot er jeg veldig glad i han og gruer for dagen han blir borte.

Skrevet

Takk for svar. Som jeg skriver over er det litt ugreit å spørre om sånt, kan jo virke som jeg ønsker liv av han. Men tvert imot er jeg veldig glad i han og gruer for dagen han blir borte.

Siden din farfar har fire barn, tre av disse lever og du er enebarn så trer du inn i din fars sted hva gjelder arv og får hans farsarv.

Men vi får håpe det blir riktig lenge til det blir aktuelt! :o)

Skrevet

Jada han har vært gift men er enkemann. Han har 4 barn som lever. Jeg har ingen søsken. Tusen takk for svaret ditt. Følte meg litt dum som spør etter sånt. Han er frisk og rask og jeg håper inderlig han har mange år igjen.

Du trenger ikke å føle deg dum fordi du spør etter det! :-) Jeg tenker ihvertfall ikke at du ønsker livet av han.

Skrevet

Du trenger ikke å føle deg dum fordi du spør etter det! :-) Jeg tenker ihvertfall ikke at du ønsker livet av han.

He-he... ikke jeg heller!

candyqueen_83
Skrevet

Siden din farfar har fire barn, tre av disse lever og du er enebarn så trer du inn i din fars sted hva gjelder arv og får hans farsarv.

Men vi får håpe det blir riktig lenge til det blir aktuelt! :o)

Han har 4 barn som lever, men det blir jo det samme for det. Bare deles på fem stykker.

Skrevet

Han har 4 barn som lever, men det blir jo det samme for det. Bare deles på fem stykker.

Du er observant! :-) Jeg stusset ikke en gang over at Lillemus sitt svar inneholdt feil "brøk";-) Et tegn på at man ikke leser nøye nok!

Skrevet

Du er observant! :-) Jeg stusset ikke en gang over at Lillemus sitt svar inneholdt feil "brøk";-) Et tegn på at man ikke leser nøye nok!

candyqueen_83
Skrevet

Hehe.. Jeg hadde jo akkurat lest at trådstarter skrev at fire lever da :o) Verre når man skriver litt i tråden selv, og leser innleggene med litt tid i mellom.

Skrevet

Hehe.. Jeg hadde jo akkurat lest at trådstarter skrev at fire lever da :o) Verre når man skriver litt i tråden selv, og leser innleggene med litt tid i mellom.

Forståelsesfull er du også:-)

candyqueen_83
Skrevet

Forståelsesfull er du også:-)

Lol! ;O)

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...