Gå til innhold

Ikke lov å sende elver på gangen...

Anbefalte innlegg

Skrevet

En prinsippdom slår fast at en lærer ikke har anledning til å sende bråkete elever på gangen.

Hva skal lærerne gjøre da? Er det all makt til elevene, og kan de bare oppføre seg som de ønsker uten at det blir reagert på dette?

Elevorganisasjonen argumenterer med at skolen har plikt til å gi elevene undervisning, og derfor kan man ikke sende en elev på gangen fordi denne da går glipp av undervisning(!). Men hvis denne eleven bråker såpass mye at alternativet er å vise ham bort fra klassen, da er det jo ingen elver som får noen undervisning. Da må det da være mye bedre at "synderen" går glipp av litt undervisning enn at alle elevene i en klasse går glipp av den?

Skjønner ikke dette her jeg...

Skrevet

Hva?! Har du linken til den dommen?

Det er horribelt, syns jeg, at lærere ikke skal få lov til å sette grenser for elever ved å sende dem på gangen. Det er jo snart ikke lov til noen ting lenger. Klart at bråkete elever må få konsekvenser!!

Skrevet

Hva?! Har du linken til den dommen?

Det er horribelt, syns jeg, at lærere ikke skal få lov til å sette grenser for elever ved å sende dem på gangen. Det er jo snart ikke lov til noen ting lenger. Klart at bråkete elever må få konsekvenser!!

http://www.nrk.no/nyheter/1.6582762

Her er linken, og jeg er helt enig med deg. Noen sanksjonsmuligheter må jo lærerne få ha, og det er da mye bedre at én elev får glipp av en undervisningstime, enn at hele klasser gjør det...?

Skrevet

Nok et eksempel på at i den norske skolen er de rolige elevene tapere og buffere for bråkmakerne. Har du en urolig gutt, plasser han mellom to rolige jenter.

Og de spør hvorfor norske elever scoorer så dårlig på nasjonale prøver sammenlignet med andre land. Her er alt av spesialskoler lagt ned, alle skal integreres, men ressursene glemte de å sende med de integrerte elevene.

Svarene på at elever scoorer dårlig er: mer utdanning til lærerne, strengere krav til lærerutdanning, mer etterutdanning.

Jeg har ikke de snille jentene bare for å ha det sagt, jeg har barn med ADHD og vet hvor lærerne sliter med knappe ressurser. Ingen vinner på det.

Skrevet

Kult med elver på gangen ;)

Neida.

Jeg er så utrolig enig med deg. Hvordan i alle dager skal man kunne skape et godt læringsmiljø hvis det hele tiden er forstyrrelser?

Som elev mener jeg man forplikter seg til å møte opp til rett tid, og man har plikt til å gjøre sitt beste for at læringsmiljøet er bra for hele klassen.

Som lærer har man mistet all autoritet. Skjønner ikke hvordan i alle dager man mener læreren skal klare å lære bort noe til noen lenger, jeg...

Skrevet

Nok et eksempel på at i den norske skolen er de rolige elevene tapere og buffere for bråkmakerne. Har du en urolig gutt, plasser han mellom to rolige jenter.

Og de spør hvorfor norske elever scoorer så dårlig på nasjonale prøver sammenlignet med andre land. Her er alt av spesialskoler lagt ned, alle skal integreres, men ressursene glemte de å sende med de integrerte elevene.

Svarene på at elever scoorer dårlig er: mer utdanning til lærerne, strengere krav til lærerutdanning, mer etterutdanning.

Jeg har ikke de snille jentene bare for å ha det sagt, jeg har barn med ADHD og vet hvor lærerne sliter med knappe ressurser. Ingen vinner på det.

Amen!

Skrevet

Applaus :o)

Skrevet

''Elevorganisasjonen argumenterer med at skolen har plikt til å gi elevene undervisning, og derfor kan man ikke sende en elev på gangen fordi denne da går glipp av undervisning(!).''

Håpløs argumentasjon. Det man da sier mellom linjene er at det er i orden at en elev fører til at en hel klasse går glipp av den undervisningen de etter loven har krav på.

Skrevet

Bra innlegg, du tar det helt på kornet. :-)

Skrevet

''Elevorganisasjonen argumenterer med at skolen har plikt til å gi elevene undervisning, og derfor kan man ikke sende en elev på gangen fordi denne da går glipp av undervisning(!).''

Håpløs argumentasjon. Det man da sier mellom linjene er at det er i orden at en elev fører til at en hel klasse går glipp av den undervisningen de etter loven har krav på.

Nettopp det jeg også mener, og synes hele argumentasjonen rakner med dette...

Skrevet

Applaus...

Gjest Forbløffet? Nei, ikke nå lenger.
Skrevet

Face it, - verden styres av barna. Jeg syns det er helt horibelt å høre hvordan barn på skolen til en venninne (lærer) oppfører seg. De er så obsternasige at det er ikke sant. Rart at barn ikke skal lære å oppføre seg lenger.

Skrevet

Face it, - verden styres av barna. Jeg syns det er helt horibelt å høre hvordan barn på skolen til en venninne (lærer) oppfører seg. De er så obsternasige at det er ikke sant. Rart at barn ikke skal lære å oppføre seg lenger.

Akkurat det samme tenker jeg, og jeg synes det har gått aldeles for langt!

Jeg er engasjert i et barnekor her på stedet, og jeg tar meg selv i å bli skikkelig forbannet på en hel del av de ungene der, som ikke hører på hva dirigenten sier, suller rundt i sin egen verden og ødelegger og bråker for de andre - det kan ta sanggleden fra noen og enhver!

Skrevet

Gjelder loven alle skoler?

Her blir barn sendt på gangen daglig.

Gjest Forbløffet? Nei, ikke nå lenger.
Skrevet

Akkurat det samme tenker jeg, og jeg synes det har gått aldeles for langt!

Jeg er engasjert i et barnekor her på stedet, og jeg tar meg selv i å bli skikkelig forbannet på en hel del av de ungene der, som ikke hører på hva dirigenten sier, suller rundt i sin egen verden og ødelegger og bråker for de andre - det kan ta sanggleden fra noen og enhver!

Da syns jeg dirigenten har all rett til å sette ungene som bråker på plass. Det er da for å synge barna er der. Litt fjolling skal man godta, men når det går utover de som faktisk er der for å synge syns jeg det er på tide å reagere.

Hvorfor er det ikke lov å sette unger på plass lenger? Det skjønner jeg ikke.

Skrevet

Gjelder loven alle skoler?

Her blir barn sendt på gangen daglig.

Ja, det er nettopp det - den gjelder alle skoler i landet - lærerne har ikke lov til å bruke slike sanksjoner overfor elvene...

Skrevet

Ja, det er nettopp det - den gjelder alle skoler i landet - lærerne har ikke lov til å bruke slike sanksjoner overfor elvene...

Ok,så det er en helt ny lov?

Senest på fredag ble en sendt på gangen her,så den loven kan de ikke ha fått med seg.

Skrevet

Da syns jeg dirigenten har all rett til å sette ungene som bråker på plass. Det er da for å synge barna er der. Litt fjolling skal man godta, men når det går utover de som faktisk er der for å synge syns jeg det er på tide å reagere.

Hvorfor er det ikke lov å sette unger på plass lenger? Det skjønner jeg ikke.

''Hvorfor er det ikke lov å sette unger på plass lenger? Det skjønner jeg ikke.''

Nei, det er det jeg ikke skjønner heller. Blir litt det samme som vi diskuterte ang. telefonsamtaler og småbarnsforeldre - jeg synes virkelig barn skal lære seg folkeskikk og holde fred når noen snakker i telefonen - og de skal høre på dirigenten/treneren/læreren, når de er på skolen eller fritidsakitivteter...

Skrevet

Ok,så det er en helt ny lov?

Senest på fredag ble en sendt på gangen her,så den loven kan de ikke ha fått med seg.

Om loven er ny eller ikke vet jeg ikke, men det har nettopp blir prøvet i rettssystemet etter at en elevorganisasjon tok det videre. Og der ble det altså slått fast at det ikke er lov til å sende elever på gangen.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...