Gå til innhold

Bekymrer du deg for svine-influensaen?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg bekymrer meg, så jeg har satt meg så godt inn i det som jeg klarer. Til nå har alle som er smittet, nettop vært i Mexico. Til nå ser det ut av grunner forskerne ennå ikke vet noe om, at de som er smittet og ikke er meksikanere, får en mildere variant.

Det ser også ut til at mens de siste årenes influensavirus er blitt resistente (immune) for relenza og tamiflu, så er svineinfluensaen IKKE immun overfor disse to medisinene. Dette er gode nyheter.

Det er jo en balansegang for myndigheter verden over nå BÅDE å få folk til å skjønne at dette må myndighetene ta alvorlig OG ikke skremme folk unødig. Jeg er enig i at Dagsrevyinnslaget i går var egnet til å skremme. De ramset bare opp hvor "stort" alt var i ferd med å bli, og så over til noe annet, liksom.

candyqueen_83
Skrevet

Spania. Også danser og svensker testes..

Og en nordmann :o)

Skrevet

Jeg er en redding på en del områder, men faktisk ikke redd for svine-influensa. Bakteriene er jo suverene her på jorda. Sånn er det bare. De tilpasser seg alle mulige miljøer. Også var det blå-grønn-bakterien som gjorde det mulig for livet å utvikle seg, eller en av mange faktorer, ved at de fiksa oksygen. Det skal de ha.

Skrevet

Nei. Vi skulle jo bekymre oss for aids, sars, fugleinfluensa osv. Et under at det er folk igjen på denne kloden, etter avisenes krigstyper burde vi alle vært død nå.

Jeg orker ikke å bruke energi på å bekymre meg om ting som kanskje hender. Jeg tror det er farligere å bevege seg i trafikken enn å bli smittet av svineinfluensa for folk med normalt immunforsvar.

sort som natta
Skrevet

Nei. Vi skulle jo bekymre oss for aids, sars, fugleinfluensa osv. Et under at det er folk igjen på denne kloden, etter avisenes krigstyper burde vi alle vært død nå.

Jeg orker ikke å bruke energi på å bekymre meg om ting som kanskje hender. Jeg tror det er farligere å bevege seg i trafikken enn å bli smittet av svineinfluensa for folk med normalt immunforsvar.

er enig i det,og bekymrer meg heller ikke.

Skrevet

Og en nordmann :o)

til og med en tromsøværing nå! Grekk og skru

Gjest J.R.-07
Skrevet

Ikke redd i det hele tatt, og jeg er en skikkelig pyse til vanlig:)

Gjest Shira :o)
Skrevet

Nei, jeg bekymrer meg ikke sånn sett. Jeg følger jo med på fakta, men lar meg ikke avskrekke av store typer i avisene.

Jeg registrerer at det skjer, og vil jo ta forhåndsregler den dagen det skulle bli aktuelt.

Skrevet

Jeg er litt bekymret, men orker ikke bli veldig bekymret. Det jeg synes er bekymringsfullt er at det virker som denne influensaen smitter lettere mellom mennesker enn det fugleinfluensaen gjorde. Men heldigvis bor vi i et land langt borte og har god helsetilstand og god tilgang på medisinressurser, så vi bør være godt rustet.

Mye av problemet er løst om vi vasker hendene våre litt oftere.

Skrevet

Såvidt jeg vet er det ikke registrert dødsfall annet enn i mexico, og kun rundt 20 av disse er bekreftet at de kommer av svineinfluensaen. De som har blitt syke i USA har fått en tilsynelatende mildere variant, og har ikke blitt så dårlige.

Jeg syns det er bra at WHO og norske helsemyndigheter tar full beredskap, men jeg er overhodet ikke bekymret for oss her i Norge. Som vanlig har vi her i vesten trukket lykkeloddet med plenty av medisin i beredskap som vil gjøre at vi kommer greit ut av dette om det (noe jeg ikke tror) skulle bli en pandemi.

Det jeg syns er bekymringsfullt er om dette blir en pandemi som sprer seg i u-landene, der er oddsene adskillig dårligere.

Gjest annlovinda
Skrevet

Er i grunn ikke veldig bekymret.

Men merker at jeg blir litt engstelig når det er så mye om det i pressen nå. Tabloid-avisene koser seg nok nå.

Gjest majas mamma
Skrevet

Jeg er overhodet IKKE bekymret for denne influensaen. Dette er blåst opp til den reneste science fiction-storyen av pressen og Hansen. De som er døde er i Mexico, og det er ikke bekreftet at de alle er døde av influensaen. Flere av dem mistenkes å være lungebetennelse og ikke s.influensa. Dessuten er det stor forskjell på Mexico og oss med tanke på mulighetene til hygiene og ernæring. Til sammenligning er det faktisk flere mennesker i Norge som dør hvert år pga vanlig influensa. Og de som dør her er eldre og svake/syke personer.

Egentlig syns jeg Hansen burde skamme seg, jeg. Det er greit å stå fram på tv og si at vi er forberedt, men å blåse det opp til 1,2 millioner syke og 13 000 døde er et skudd i blinde, og er bare med på å skremme vettet av vanlige folk. Amerikanske medier sier jo også at av alle de som har bekreftet s,influensa er det kun 1 person som er innlagt på sykehus, og at dette er en veldig "snill" utgave av influensa.

Nei, dette tar jeg HEEEELT med ro.

Gjest giggsi
Skrevet

Jeg er overhodet IKKE bekymret for denne influensaen. Dette er blåst opp til den reneste science fiction-storyen av pressen og Hansen. De som er døde er i Mexico, og det er ikke bekreftet at de alle er døde av influensaen. Flere av dem mistenkes å være lungebetennelse og ikke s.influensa. Dessuten er det stor forskjell på Mexico og oss med tanke på mulighetene til hygiene og ernæring. Til sammenligning er det faktisk flere mennesker i Norge som dør hvert år pga vanlig influensa. Og de som dør her er eldre og svake/syke personer.

Egentlig syns jeg Hansen burde skamme seg, jeg. Det er greit å stå fram på tv og si at vi er forberedt, men å blåse det opp til 1,2 millioner syke og 13 000 døde er et skudd i blinde, og er bare med på å skremme vettet av vanlige folk. Amerikanske medier sier jo også at av alle de som har bekreftet s,influensa er det kun 1 person som er innlagt på sykehus, og at dette er en veldig "snill" utgave av influensa.

Nei, dette tar jeg HEEEELT med ro.

Helt enig med deg. Media blåser opp dette for å selge mer, og folk går rett på.

Skrevet

Mye av problemet er løst om vi vasker hendene våre litt oftere.

Jeg vasker hendene hele tiden, jeg, men det hender jo jeg blir syk likevel. Det hjelper lite å vaske hendene hvis folk hoster rett på deg.

Gjest Elextra
Skrevet

Nei, jeg bekymrer meg ikke. Det gjorde jeg ikke i særlig grad da det gjalt fugleinfluensa, SARS og hva alle de tidligere pandemiene "florerte" heller.

Men vil jo bli mer bekymret om smitten kommer til Norge i særlig omfang.

Skrevet

Jeg er litt bekymret må tilstå det, hadde den vanlige influensan i vinter, var sjuk en måned tilsammen med lungebetennelse og slikt i etterkant, jeg trodde simpelthen min siste tid var kommet, hehe!

Men nå får jeg nok ikke influensa på mange år heldigvis, er usikker på denne svineinfluensan hører til i samme gruppe...

Jeg går på immunnedsettende medikamenter og blir sjuk for et godt ord, så synes ikke noe om at den sykdommen kommer nærmere.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...