Gå til innhold

Skjøt med hagle på barneskole i Harstad

Anbefalte innlegg

Skrevet

Får håpe at foreldrene for en skikkelig straff.

De kan ikke ha sikret våpnenet godt nok.

Gjest Shira :o)
Skrevet

Det er dessverre ikke alle som oppbevarer våpene sine slik de skal.

Jeg husker enda (mange år siden) da en liten gutt skjøt seg selv med hagle, ingen fikk noen gang vite om det var bevisst handling eller lek med våpenet.

Skrevet

''Får håpe at foreldrene for en skikkelig straff. De kan ikke ha sikret våpnenet godt nok.''

Det håper virkelig jeg også!! Jeg skjønner virkelig ikke hvordan det er mulig jeg!

Skrevet

''Får håpe at foreldrene for en skikkelig straff. De kan ikke ha sikret våpnenet godt nok.''

Det håper virkelig jeg også!! Jeg skjønner virkelig ikke hvordan det er mulig jeg!

Det er ikke alle som er riktig rett i hodet av foreldrene. :-/

Skrevet

Har man ett våpen er man ikke pliktig til å holde det innelåst i våpenskap (er usikker på antallet, men tror det er mer enn 3-4 våpen), men ammunisjon skal holdes innelåst i et annet rom enn våpenet.

Så enten har foreldrene (går ut fra at dette er foreldrenes våpen) hatt nøkkelen til stedet ammunisjonen var nedlåst liggende lett tilgjengelig eller så har de ikke låst den inn noe annet sted i det hele tatt. De kan prise seg lykkelige over at det gikk bra!

Skrevet

Har man ett våpen er man ikke pliktig til å holde det innelåst i våpenskap (er usikker på antallet, men tror det er mer enn 3-4 våpen), men ammunisjon skal holdes innelåst i et annet rom enn våpenet.

Så enten har foreldrene (går ut fra at dette er foreldrenes våpen) hatt nøkkelen til stedet ammunisjonen var nedlåst liggende lett tilgjengelig eller så har de ikke låst den inn noe annet sted i det hele tatt. De kan prise seg lykkelige over at det gikk bra!

Lover og regler om innelåsing spiller veldig liten rolle i slike sammenhenger, selv om noe er "lov" er det temmelig upåpasselig å la barn ha tilgang til våpen og ammunisjon!

I verste fall kunne det ha gått liv her, og da hadde det ikke hjulpet om det hadde vært lov til å ha ladde våpen stående usikret hjemme heller...

Skrevet

Lover og regler om innelåsing spiller veldig liten rolle i slike sammenhenger, selv om noe er "lov" er det temmelig upåpasselig å la barn ha tilgang til våpen og ammunisjon!

I verste fall kunne det ha gått liv her, og da hadde det ikke hjulpet om det hadde vært lov til å ha ladde våpen stående usikret hjemme heller...

''Lover og regler om innelåsing spiller veldig liten rolle i slike sammenhenger, selv om noe er "lov" er det temmelig upåpasselig å la barn ha tilgang til våpen og ammunisjon!''

Selvfølgelig, men det er jo stor forskjell på om ungen har klatret opp på toppen av klesskapet og funnet nøkllene til ammunisjonsskapet i kjelleren for så å gå på loftet og grave frem hagla i forhold til om begge deler sto lett tilgjengelig på gjesterommet...

At det gikk så bra som det gjorde er vel bare rene, skjære flaksen! Skal tro hva som ligger bak...

Gjest CaptAhab
Skrevet

Syns man skal vente litt med å korsfeste foreldrene her inne.

Om de har sikret våpenet eller ikke vet vi faktisk fint lite om.

Men generelt kan jeg si dette:

Tror du virkelig du klarer å gjemme noe i huset som ikke en nysgjerrig 9 åring klarer å finne hvis han bestemmer seg for det?

Og da inkluderer jeg nøkkel/reservenøkkel til våpenskap og ammunisjon.

Skrevet

Tror du virkelig du klarer å gjemme noe i huset som ikke en nysgjerrig 9 åring klarer å finne hvis han bestemmer seg for det?

Ja det hadde jeg klart og det burde de også klare,ellers så burde de ikke ha våpen i huset.

Enkelt og greit.

Gjest CaptAhab
Skrevet

Ja det hadde jeg klart og det burde de også klare,ellers så burde de ikke ha våpen i huset.

Enkelt og greit.

Vel hvis du tror det har du tydeligvis glemt hvordan det er å være 9 år gammel.

Eneste måten å redusere risikoen for tragedier med barn og våpen (i tillegg til forsvarlig oppbevaring selvsagt) er å lære barna våpenbruk og våpensikkerhet fra de er små, samt at de aldri må røre våpnene uten foresatte tilstede. Hvis de får se på og gjerne prøve våpnene under under tilsyn vil det være langt mindre fristende å klå på våpnene når de er alene hjemme. Noe som er mystisk og forbudt er selvsagt 100 ganger mer fristende.

Hvis du tror du klarer å gjemme noe i huset som en 9-åring ikke klarer å finne er du bra naiv. (Eller så bor du i et enormt hus)

Det er selvsagt mulig at disse foreldrene har opptrådt uaktsomt, men synes bare det er tåpelig å være så bastant om noe vi ikke vet noe om.

Mary Poppins
Skrevet

Er det virkelig så vanskelig?? Er vel strengt tatt bare å gjemme det så høyt at de ikke kommer til, selv med en stol. Og en halge skal man ha i et våpenskap, og nøklene kan man lett gjemme et sted uten at barnet finner det. Og hvis man ikke klarer det så bør man oppbevare nøklene på jobben eller et annet sted.

Skrevet

Så lenge barnet har gått til dette skrittet og fått tak i våpenet, så er det ingen som kan si at foreldrene har gjort jobben sin mtp å sikre våpnene!

Skrevet

Her i huset får unga ikke tak i våpen.

De står trygt innelåst i våpenskap. Nøkkelen er oppbevart i safen på jobben og reservenøkkel likeså...

Har en alt for nysgjerrig guttunge i hus til at jeg tør ha nøkkelen her.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...