Gå til innhold

Oppvarming av gårsdagens rester

Anbefalte innlegg

Gjest Hvor streng bør en være?

Moren min sier at hvis det blir rester av dagens middag kan jeg ikke bruke samme kjelen og oppbevare i kjøleskap - og deretter varme opp i samme kjelen - pga bakterievekst.

jeg må ha kjelen i kaldt vann så maten kjøles raskt ned, så må jeg ha maten over i en annen beholder, f.eks. en glassbeholder med lokk og ha i kjøleskap.

Oppbevares maks 2 dager.

Varmes så i glassbeholderen eller i en annen kasserolle, må kokes til kokepunktet for å drepe evnt. bakterier.

Hvis det er så mye rester at jeg ikke klarer å spise alt dagen etter, må jeg ta fra glassbeholderen over i noe annet, ikke varme to ganger fra samme beholder, da det gir perfekte forhold for bakteriene å bli varmet opp, kjølt ned og så varmet opp igjen.

Hva mener dere, er dette for strengt?

En venninne av meg har gjerne rester av gryteretten stående over natta og spiser den kald dagen etter - da har den stått i romtemperatur!

Men de blir aldri syke...

Jeg mener man kan godt ha kasserollen i kjøleskap og varme opp fra den samme dagen etter, men ikke flere ganger enn en gang, da må man heller ta fra kasserollen og varme i noe annet og spare resten til dagen etter.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/328073-oppvarming-av-g%C3%A5rsdagens-rester/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Din mor høres nærmest hysterisk ut.

Det hender jeg lar restene stå i kjelen i kjøleskapet til dagen etter, setter den gjerne i kjøleskapet før den er så veldig kald også jeg. :o) Har aldri blitt syk av det. Det hender oftere at jeg har det over i noe mindre, men det er fordi en kjele tar stor plass.

Varmer ikke maten mer enn to ganger da og den bør varmes skikkelig også andre gangen.

''Jeg mener man kan godt ha kasserollen i kjøleskap og varme opp fra den samme dagen etter, men ikke flere ganger enn en gang, da må man heller ta fra kasserollen og varme i noe annet og spare resten til dagen etter.''

Sånn gjør stort sett vi også. Det hender seg at enkelte typer mat blir stående i romtemperatur, og så spiser vi den neste dag. Men ikke all type mat egner seg for oppbevaring i romtemperatur. Fårikål og supper f.eks.

Annonse

Mrs. Wallace

Jeg setter maten inn i kjøleskapet (enten i kjelen eller i en bolle, avhengig av plass) når den har kjølt seg ned naturlig på benken. Det kan godt ta noen timer før maten ender i kjøleskapet.

Varmer den opp fra kjelen eller bollen dagen etter, uten å bytte emballasje.

Men jeg varmer ikke opp maten mer enn en gang. Spiser vi ikke opp alle rester da, går den i søpla.

Gjest Elextra

Jeg gjør faktisk omtrent som din mor.

Har flere grunner til det - viktigste er vel bakterieveksten og at slike gryter med rester er "ekle". Videre synes jeg det er uhensiktsmessig å lagre maten i gryta, det tar for mye plass i kjøleskapet. Avslutningsvis synes jeg gryta blir vanskelig å vaske etterpå.

Ergo: Annen beholder :-).

tzatziki1365380058

Moren din har helt rett, og følger hygieneråd slik de er gitt "av ekspertisen". Men tror ikke det er mange som holder på sånn hjemme hos seg selv.

Jeg er ikke riktig så nøye på det selv, men varmer aldri opp mat to ganger, nei. Jeg pleier aldri å oppbevare rester i kjele heller, men det har mest med at jeg synes det er upraktisk og litt småekkelt heller enn redsel for sykdom.

Når jeg lager mat som ikke skal spises med en gang, feks varmes opp til en buffet dagen etter, gjør jeg eksakt som din mor. Kjøler ned i is-vannbad så raskt jeg bare kan, har over i annen emballasje, og varmer opp i ren kjele el.l før servering.

Gjest minnah

Tja, en smule strengere enn de fleste pratkiserer vil jeg tro. Men flott om hun har tid og ork til å følge det opp slik.

Her er vi ikke så flinke på å kjøle ned maten raskt, men heller så å si alltid rester over i egen emballasje; sånne tupperware-aktige plastbokser med lokk. Lokket blir satt på når maten er romtemperert, og boksen i kjøleskapet.

Vi prøver å spise opp restene den neste dagen evt 2 dager etter, men kommer jo også an på hvilken matvare det er.

Varmer alltid opp i ren kjele - eller, som oftest, på en tallerken i micro'n. :-)

Jeg er enig med tzatziki i at dette er ekspertrådene som er gitt for å sikre best mulig mathelse.

Men jeg må innrømme at jeg ikke er fullst så streng som moren din. Sette en kjel i kaldt vann for hurtig avkjøling av maten oppi har jeg aldri gjort!

Om jeg oppbevarer matrestene i kjelen inni kjøleskapet eller har det over i en annen beholde kommer an på. Det hender jeg har satt den inn i kjøleskapet, men som oftest ikke, men først og fremst fordi jeg synes det tar alt for stor plass.

Jeg liker ikke å oppbevare middagsrester for lenge. Blir de ikke spist dagen etter, eller til nød dagen etter der, kastes de.

''Hvis det er så mye rester at jeg ikke klarer å spise alt dagen etter, må jeg ta fra glassbeholderen over i noe annet, ikke varme to ganger fra samme beholder, ''

Helt enig.

Tja, en smule strengere enn de fleste pratkiserer vil jeg tro. Men flott om hun har tid og ork til å følge det opp slik.

Her er vi ikke så flinke på å kjøle ned maten raskt, men heller så å si alltid rester over i egen emballasje; sånne tupperware-aktige plastbokser med lokk. Lokket blir satt på når maten er romtemperert, og boksen i kjøleskapet.

Vi prøver å spise opp restene den neste dagen evt 2 dager etter, men kommer jo også an på hvilken matvare det er.

Varmer alltid opp i ren kjele - eller, som oftest, på en tallerken i micro'n. :-)

''eller, som oftest, på en tallerken i micro'n. :-)''

Samme her:-)

Jeg gjør faktisk omtrent som din mor.

Har flere grunner til det - viktigste er vel bakterieveksten og at slike gryter med rester er "ekle". Videre synes jeg det er uhensiktsmessig å lagre maten i gryta, det tar for mye plass i kjøleskapet. Avslutningsvis synes jeg gryta blir vanskelig å vaske etterpå.

Ergo: Annen beholder :-).

Jeg synes også det er fryktelig ekkelt å varme opp maten i samme kasserolle som dagen før. Størkna matrester oppover kanten på kasserollen *urk*

Annonse

Gjest Elextra

Jeg er enig med tzatziki i at dette er ekspertrådene som er gitt for å sikre best mulig mathelse.

Men jeg må innrømme at jeg ikke er fullst så streng som moren din. Sette en kjel i kaldt vann for hurtig avkjøling av maten oppi har jeg aldri gjort!

Om jeg oppbevarer matrestene i kjelen inni kjøleskapet eller har det over i en annen beholde kommer an på. Det hender jeg har satt den inn i kjøleskapet, men som oftest ikke, men først og fremst fordi jeg synes det tar alt for stor plass.

Jeg liker ikke å oppbevare middagsrester for lenge. Blir de ikke spist dagen etter, eller til nød dagen etter der, kastes de.

''Hvis det er så mye rester at jeg ikke klarer å spise alt dagen etter, må jeg ta fra glassbeholderen over i noe annet, ikke varme to ganger fra samme beholder, ''

Helt enig.

''Men jeg må innrømme at jeg ikke er fullst så streng som moren din. Sette en kjel i kaldt vann for hurtig avkjøling av maten oppi har jeg aldri gjort!''

Må innrømme at jeg også har jukset på den! :P

''Men jeg må innrømme at jeg ikke er fullst så streng som moren din. Sette en kjel i kaldt vann for hurtig avkjøling av maten oppi har jeg aldri gjort!''

Må innrømme at jeg også har jukset på den! :P

Jeg har jo hørt at man ikke skal la maten kjøle ned i en kjel, for da tar nedkjølingen for lang tid. Men det kommer jo helt an på hvor mye mat det er, da.

Vi setter kjelene på bordet til hverdags og forsyner oss fra dem, og når vi er ferdige er det som regel nokså begrenset med rester, og det har allerede blitt nokså avkjølt, så ytterligere avkjøling er sjelden nødvendig,

synes

Gjest Elextra

Jeg har jo hørt at man ikke skal la maten kjøle ned i en kjel, for da tar nedkjølingen for lang tid. Men det kommer jo helt an på hvor mye mat det er, da.

Vi setter kjelene på bordet til hverdags og forsyner oss fra dem, og når vi er ferdige er det som regel nokså begrenset med rester, og det har allerede blitt nokså avkjølt, så ytterligere avkjøling er sjelden nødvendig,

synes

Slik er det her også.

Ikke så ofte vi har rester å samle på i det hele tatt, kanskje enkelte ganger vi har hatt gjester.

Jeg lever godt uten å følge disse reglene.

Det at du bør avkjøle maten fort er faktisk viktig.

Men jeg bruker samme kjele og maten tåler mye mer enn 2 dager i kjøleskap.

Men om du ikke skal spise opp alt så kan du ikke varme det en gang til, og kjøle det ned for å varme enda en gang.

Jeg synes også det er fryktelig ekkelt å varme opp maten i samme kasserolle som dagen før. Størkna matrester oppover kanten på kasserollen *urk*

''Jeg synes også det er fryktelig ekkelt å varme opp maten i samme kasserolle som dagen før. Størkna matrester oppover kanten på kasserollen *urk*''

Livet er litt enklere for oss som ikke urk'er for en brukt kjele :-)

Jeg mister ikke appetitten av noe,- og finnes ikke kresen... Det er veldig praktisk.

Vi er ikke nøye på sånt,- kjelen kan fint komme til å stå ute i flere timer etterpå,- og den kan også av og til bli varmet opp 2 ganger... Som regel tar vi det vel over i en annen kjele 2. dagen hvis vi vet at ikke alt blir spist opp da,- men ikke alltid. Har aldri blitt syke - som jeg kan huske eller hvor vi har koblet det til maten...

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...