Gå til innhold

uføretrygd

Gjest tttttttttttthghgfds

Anbefalte innlegg

Gjest tttttttttttthghgfds
Skrevet

jente 43 år . er 50% ufør.

Har en arv elige sykdom som jeg sliter med.

I fjor var jeg sykemelt i 10 mnd pga to store operasjoner.

har nå begynt i jobb igjen har jobbet 4 mnd til nå.

sliter veldig.

var og snakket med en spesialist og han anbefalte meg å søke

på uføretrygd 100%

Han sa at det ville ikke by på problemer med

den sykehistorien min.

Spørsmål er må jeg gå sykemelt i 1 år før jeg kan søke om uføretrygd?

eller kan jeg søke nå med en gang?

Skrevet

Normalt sett må du gå sykemeldt i 12 måneder etterfulgt av attføring eller rehabiliering. Men den medisinske historien KAN ha noe å si, med tanke på utsikter til bedring eller funksjon i annen jobb enn den du har nå. Men du er altså allerede 50 % ufør? Da vil jeg tro at du bare kan søke på økning av denne prosentdelen, uten at jeg kan si det for sikkert. Ta en prat med NAV?

Gjest høstløv
Skrevet

Inntektsmessig er det lønnsomt å gå sykemeldt i ett år før du søker om uføretrygd, for sykepengene er 100% av lønnen, mens uføretrygden er mye lavere.

Det er en regel om at hvis en har vært sykemeldt i en ett år, så må en være i jobb i minst 26 uker for igjen å få rett til sykepenger, men jeg vet ikke om det har noe å si i ditt tilfelle.

http://www.nav.no/page?id=671

Skrevet

Inntektsmessig er det lønnsomt å gå sykemeldt i ett år før du søker om uføretrygd, for sykepengene er 100% av lønnen, mens uføretrygden er mye lavere.

Det er en regel om at hvis en har vært sykemeldt i en ett år, så må en være i jobb i minst 26 uker for igjen å få rett til sykepenger, men jeg vet ikke om det har noe å si i ditt tilfelle.

http://www.nav.no/page?id=671

''Det er en regel om at hvis en har vært sykemeldt i en ett år, så må en være i jobb i minst 26 uker for igjen å få rett til sykepenger, men jeg vet ikke om det har noe å si i ditt tilfelle.''

Hvordan er det om man har vært sykemeldt i 11 1/2 mnd f.eks.? Og så er på jobb i noen dager og blir sykemeldt igjen. Begynner man da på et nytt år?

Gjest høstløv
Skrevet

''Det er en regel om at hvis en har vært sykemeldt i en ett år, så må en være i jobb i minst 26 uker for igjen å få rett til sykepenger, men jeg vet ikke om det har noe å si i ditt tilfelle.''

Hvordan er det om man har vært sykemeldt i 11 1/2 mnd f.eks.? Og så er på jobb i noen dager og blir sykemeldt igjen. Begynner man da på et nytt år?

Det var akkurat det, jeg ikke fant noe svar på, på sidene til NAV.

Her finnes reglene, men jeg er ikke kompetent nok til å begi meg ut på fortolkningen av dem.

http://www.nav.no/rettskildene/Rundskriv/147869.cms

Men, det virker som om at hvis du har vært sykemeldt i 248 sykefraværsdager i en treårsperiode, må du ha vært i inntektsbringende arbeid i 26 uker for å ha opptjent rett til ny sykepengeperiode.

Skrevet

Nei, du begynner ikke på et nytt år da, da har du igjen en halv måned du kan være sykmeldt.

Da må du jobbe 26 uker etter siste friskmelding før du har rett til sykepenger igjen.

Gjest høstløv
Skrevet

Nei, du begynner ikke på et nytt år da, da har du igjen en halv måned du kan være sykmeldt.

Da må du jobbe 26 uker etter siste friskmelding før du har rett til sykepenger igjen.

Du kan godt være sykemeldt i denne tiden, men ytelsen du får fra fra NAV heter da rehabiliteringspenger, og den utgjør 66% av lønnen, med forskjellige unntak, slik de er beskrevet her:

http://www.nav.no/page?id=291

Skrevet

Du kan godt være sykemeldt i denne tiden, men ytelsen du får fra fra NAV heter da rehabiliteringspenger, og den utgjør 66% av lønnen, med forskjellige unntak, slik de er beskrevet her:

http://www.nav.no/page?id=291

Det er jeg fullstendig klar over!

Men da er det viktig å vite at man må søke om rehabiliteringssønad, og at det kan ta ganske lang tid før er i orden, så det er greit å tenke på det før det har gått nesten 12 måneder.

Gjest høstløv
Skrevet

Det er jeg fullstendig klar over!

Men da er det viktig å vite at man må søke om rehabiliteringssønad, og at det kan ta ganske lang tid før er i orden, så det er greit å tenke på det før det har gått nesten 12 måneder.

NAV sender ut brev ca 3 måneder før sykepengeperioden går ut, de gjorde det før i all fall.

Rehabiliteringspenger kommer ikke automatisk, slik som sykepenger gjør. Vedtak om rehabiliteringspenger gis ofte med en tidsbegrensning på 3 eller 4 måneder, og så må du søke igjen.

Skrevet

NAV sender ut brev ca 3 måneder før sykepengeperioden går ut, de gjorde det før i all fall.

Rehabiliteringspenger kommer ikke automatisk, slik som sykepenger gjør. Vedtak om rehabiliteringspenger gis ofte med en tidsbegrensning på 3 eller 4 måneder, og så må du søke igjen.

Jada...

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...