Gå til innhold

Gnagsår og vondt

Anbefalte innlegg

Gjest shesus!
Skrevet

Har hatt ett gnagsår på ankelen nå i over 1 uke, det vesker, det blør. Det er rødt rundt og det gjør så sykt vondt innover i ankelen og beinet.

Tåler da ett gnagsår, men er ikke vant til at det skal gjøre så vondt i ankelen at jeg nesten ikke kan stå på det. Det verker nærmest konstant og blir bare enda verre når jeg står på det, eller rører ved det.

Går ikke til lege før jeg er dødssyk. Men hva bør jeg gjøre i mellomtiden. Grønnsåpe og sånt har jeg. Men tar gjerne imot andre tips og råd.

hidi, the scorpion
Skrevet

Hvis et sår væsker og blør etter en uke er det faktisk på tide å oppsøke lege!

Gjest shesus!
Skrevet

Hvis et sår væsker og blør etter en uke er det faktisk på tide å oppsøke lege!

Men problemet er at legen min ikke har tid før neste uke. Siden fredag er hellig og jeg tror ikke legevakta er særlig keen på å ta imot folk med gnagsår..

Så derfor prøver jeg bare å finne ut hva jeg kan få gjort frem til legen min har tid igjen.

Skrevet

Det høres veldig vondt ut. Har du prøvd gnagsårplaster som beskytter såret? De er utrolig effektiv, men jeg blir jo usikker når du har et så stort sår.

hidi, the scorpion
Skrevet

Men problemet er at legen min ikke har tid før neste uke. Siden fredag er hellig og jeg tror ikke legevakta er særlig keen på å ta imot folk med gnagsår..

Så derfor prøver jeg bare å finne ut hva jeg kan få gjort frem til legen min har tid igjen.

Uffda!

Gnagsår kan virkelige være smertefulle, men bortsett fra å sitte noen minutter om dagen i mildt grønnsåpevann, tørke forsiktig men godt, la vær sokker når du er hjemme, så vet jeg sannelig ikke...

Du får sikkert andre gode råd. God bedring;)

Gjest Shesus!
Skrevet

Det høres veldig vondt ut. Har du prøvd gnagsårplaster som beskytter såret? De er utrolig effektiv, men jeg blir jo usikker når du har et så stort sår.

Prøvde gnagsår plaster og denne historien er bra! Jeg tok på gnagsårplaster om morgen og på kvelden hadde hele sia på foten min hovna opp, det var den veskefylte byllen/ kulen under plasteret. Helt sinnsykt.

Turte jo ikke rive av plasteret.. Men det kom nå av ettervert og etter det har jeg ikke turt å prøve på nytt. Kan jo bli skremt av mindre liksom, skulle søren meg hatt bilde av det.

Gjest shesus!
Skrevet

Uffda!

Gnagsår kan virkelige være smertefulle, men bortsett fra å sitte noen minutter om dagen i mildt grønnsåpevann, tørke forsiktig men godt, la vær sokker når du er hjemme, så vet jeg sannelig ikke...

Du får sikkert andre gode råd. God bedring;)

takker!

Er ved godt mot enda, så det er nok ikke rottepest :P

hidi, the scorpion
Skrevet

takker!

Er ved godt mot enda, så det er nok ikke rottepest :P

Sannsynligvis ikke;))

Uansett, så er det veldig viktig å holde såret tørt! Bandasje som trekker til seg fuktighet, er å foretrekke fremfor alle typer plaster, men det beste er å la såret få være i friluft;)

Skrevet

Kjæresten hadde noen jævlige gnagsår under føttene i fjor på denne tiden og det jeg gjorde var å rense dem med pyrisept eller klorhexidin, ha pyriseptsalve på en selvklebende kompress som vi skiftet hver - annenhver dag etter behov. Han gikk med såpass trange sokker hele døgnet at kompressen satt fint.

brilleslangen
Skrevet

høres ut fpr meg som om såret er betent, og da vil du trenge noe mot betennelsen. Og så høres det ut som om du burde ta noe mot smertene også. Når du kontakter lege ville jeg ha snakket om et betent sår (og ikke et gnagsår...) Kom deg til lege før det blir for ille. Inntil videre bør du rense og ha på antiseptisk middel, kanskje bacimicin pulver siden det hjelper til med å holde såret tørt iom at pulveret trekker til seg fuktighet? Og jeg vil også anbefale å gi såret såmye luft som mulig, fordi det blir klamt innenfor kompresser og plaster, og det igjen skaper grobunn for bakterier. Og så burde du ta noe smertestillende så du slipper å ha det så vondt,

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...