novemberjente Skrevet 6. august 2001 Del Skrevet 6. august 2001 Jeg er nå i uke 13 og har enda ikke vært hos lege. Begynner å bli redd for at det haster noe. Hun gikk først ut i ferie, etter det har hun blitt sykemeldt. Jeg har vært hos jordmoren der jeg fikk fyllt ut de nødv. papirene, hørte etter hjertelyden til fosteret og målte blodtrykket. Viss jeg da reiser på legesenteret og får tatt de nødvendige blodprøvene denne uka, itillegg har jeg fått henvisning til en privat lege for GU, men det kommer visst til å ta noen uker før jeg får time. Holder dette da? er det andre ting jeg må få gjort og i tilfellet før? Et lite spørsmål til: jeg er glad i te, skader det å ta en kopp om dagen? Takk! Er litt vanskelig å organisere dette med kontroller og hva jeg skal ta av prøver når legen min ikke er tilgjengelig. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/32815-svangerskapskontroller-haster/ Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest slapp av Skrevet 6. august 2001 Del Skrevet 6. august 2001 Hei novemberjente! Nå har jeg vært gravid bare en gang, men kan prøve å huske litt fra den gangen (det er bare to år siden, men hjelp, man glemmer fort...)! Du har vært hos jordmor og fylt ut papirene og fått lyttet på hjertet osv - det er helt flott. Mener at det er kun en gyn. undersøkelse i løpet av svangerskapet, og det har du jo fått bestilt. Noen får denne undersøkelsen tidlig i svangerskapet, mens andre får den et stykke ut, sånn som du. Jeg var kyn hos lege gjennom hele svskapet, mens andre kun er hos jordmor, så det skal du ikke bekymre deg for. Det som er litt greit er jo å få tatt de nødvendige prøvene (blodtrykk, blodprosent og sånt), men det får du jo tatt på legesenteret uten konsultasjon med lege. De første ca 30 ukene var jeg til sånn kontroll en gang pr måned. Ellers er det ultralyd i rundt uke 18-20, og den bør sikkert bestilles noen uker på forhånd. Kanskje jordmor har bestilt og at du får time i posten? Kan du ikke kontakte henne og spørre om hun har bestilt UL-time til deg, da? Sånn for å være sikker. Ellers skal du ikke være redd for å drikke te, men man skal vel passe seg for å drikke store mengder (på kannevis) med svart te, tror jeg. Lurer på om det har noe med koffein-nivået i de teene... Ellers kan du jo kontakte legesenteret og legge fram saken din og si at du er bekymret og har tusen ting du lurer på og at du ikke har peiling på hva du skal gjøre når osv. Det kan vel være du får komme inn hos en annen lege da, vel! Mener at gravide har krav på ett eller annet i forbindelse med legetimer osv, men er ikke sikker... Ikke sikkert dette hjalp særlig, men lykke til - og stå på! Du har ei fin tid foran deg. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/32815-svangerskapskontroller-haster/#findComment-128264 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Venice Skrevet 6. august 2001 Del Skrevet 6. august 2001 Hei novemberjente! Først får jeg vel si gratulerer tenker jeg(: Dersom du er svært bekymret for hvorvidt du gjør alt "riktig" synes jeg at du bør ta kontakt med legekontoret ditt og legge frem saken din. Du er ikke den eneste som ikke har oversikt i jungelen av jordmorktr, legektr, ultralyd, Gu o.l. Det du ivertfall kan gjøre er å få utført de faste prøvene som du ikke trenger legetime for: ktr av hemoglobin, urinstix (sukker), vekt og Bt om du vil. Føler du deg ellers i fin form skal du ikke bekymre deg for at det skal gå "for lang tid" mellom kontrollene. Du har jo vært hos jordmor for sjekk av deg og fosteret, og har sannsyneligvis fått ny time for ktr hos henne. Så fremst du ikke føler deg i dårlig form kan du nok trygt vente en uke eller to før legebesøket og GU. MEN: Er du veldig usikker så ta kontakt med jordmoren eller legekontoret. Svangerskapet skal være en fin tid, og jordmoren kan svare deg på alle spørsmål du måtte ha i forhold til svangerskapet. Bruk henne, hun er der for at du skal føle deg trygg, og ingen spørsmål er for dumme. Lykke til! 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/32815-svangerskapskontroller-haster/#findComment-128274 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Christian Anker, spesialist i allmennmed Skrevet 7. august 2001 Del Skrevet 7. august 2001 Hei novemberjente! Først får jeg vel si gratulerer tenker jeg(: Dersom du er svært bekymret for hvorvidt du gjør alt "riktig" synes jeg at du bør ta kontakt med legekontoret ditt og legge frem saken din. Du er ikke den eneste som ikke har oversikt i jungelen av jordmorktr, legektr, ultralyd, Gu o.l. Det du ivertfall kan gjøre er å få utført de faste prøvene som du ikke trenger legetime for: ktr av hemoglobin, urinstix (sukker), vekt og Bt om du vil. Føler du deg ellers i fin form skal du ikke bekymre deg for at det skal gå "for lang tid" mellom kontrollene. Du har jo vært hos jordmor for sjekk av deg og fosteret, og har sannsyneligvis fått ny time for ktr hos henne. Så fremst du ikke føler deg i dårlig form kan du nok trygt vente en uke eller to før legebesøket og GU. MEN: Er du veldig usikker så ta kontakt med jordmoren eller legekontoret. Svangerskapet skal være en fin tid, og jordmoren kan svare deg på alle spørsmål du måtte ha i forhold til svangerskapet. Bruk henne, hun er der for at du skal føle deg trygg, og ingen spørsmål er for dumme. Lykke til! Jeg synes svarene til Venice og "Slapp av" er gode. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/32815-svangerskapskontroller-haster/#findComment-128353 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Christian Anker, spesialist i allmennmed Skrevet 7. august 2001 Del Skrevet 7. august 2001 Hei novemberjente! Først får jeg vel si gratulerer tenker jeg(: Dersom du er svært bekymret for hvorvidt du gjør alt "riktig" synes jeg at du bør ta kontakt med legekontoret ditt og legge frem saken din. Du er ikke den eneste som ikke har oversikt i jungelen av jordmorktr, legektr, ultralyd, Gu o.l. Det du ivertfall kan gjøre er å få utført de faste prøvene som du ikke trenger legetime for: ktr av hemoglobin, urinstix (sukker), vekt og Bt om du vil. Føler du deg ellers i fin form skal du ikke bekymre deg for at det skal gå "for lang tid" mellom kontrollene. Du har jo vært hos jordmor for sjekk av deg og fosteret, og har sannsyneligvis fått ny time for ktr hos henne. Så fremst du ikke føler deg i dårlig form kan du nok trygt vente en uke eller to før legebesøket og GU. MEN: Er du veldig usikker så ta kontakt med jordmoren eller legekontoret. Svangerskapet skal være en fin tid, og jordmoren kan svare deg på alle spørsmål du måtte ha i forhold til svangerskapet. Bruk henne, hun er der for at du skal føle deg trygg, og ingen spørsmål er for dumme. Lykke til! Jeg synes svarene til Venice og "Slapp av" er gode. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/32815-svangerskapskontroller-haster/#findComment-128365 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.