Gå til innhold

Tidsbegrenset uførestønad/ung ufør

Anbefalte innlegg

Gjest Lykkeliten123
Skrevet

Hei Jeg har psykisk sykdom og mottar for tiden tidsbegrenset uførestønad denne varer til 2011. Jeg er 35 år, fyller 36 i september. Jeg kom i kontakt med Barne og ungdomspsykiatrisk poliklinikk når jeg va 18 år og fikk konstatert lidelsen. Der ble det skrevet sykemelding og jeg kom inn i NAV systemet (den gang trygdekontoret) da jeg hadde problemer med å få gjennomført videregåande skole. Fikk til slutt gjennomført videregående, da hadde jeg rehabiliteringspenger. Ble ferdig i 97. Forsøkte så på Høyskole, men dette gikk heller dårlig, har forsøkt å bli ferdig med studiet flere ganger, men er fortsatt ikke ferdig og det ser nok ikke så lyst ut. Jeg har hatt attføring og rehabiliteringspenger siden. For et år siden fikk jeg innvilget tidsbegrenset uførestønad. Denne varer som nevnt til 2011. Nå har det seg slik at jeg har lest litt på NAV sine sider og der står det følgende: Du må ha en alvorlig og klart dokumentert sykdom. Dersom du har en slik sykdom før du fyller 26 år, men fortsatt er mer enn 50 prosent yrkesaktiv, kan du likevel få garantert minste tilleggsytelse dersom du søker om uføreytelse før du fyller 36 år. Formålet med særregelen er at unge uføre som har redusert mulighet til selv å tjene opp rettigheter med egen inntekt, skal sikres en garantert minste ytelse. Hvis du er ung ufør og uførepensjonist blir tilleggspensjonen beregnet etter et poengtall på 3,50 Hvis du er ung ufør og mottar tidsbegrenset uførestønad blir stønaden beregnet etter de samme bestemmelsene som gjelder for beregning av rehabiliteringspenger til unge uføre. Hvordan skal jeg tolke dette? Får jeg ikke pensjon regnet som ung ufør (3,50) dersom jeg ikke søker varig uførepensjon før 2011??? I 2011 er jeg jo 38. Bør jeg og legen hive oss rundt og søke om varig uførestønad nå? Det er jo ikke særlig mye å klare seg på 12000 i måneden slik som jeg får nå. Eller vil jeg være sikret ung ufør fordi jeg var i systemet til NAV allerede fra 18 års alderen??? Takknemlig for utfyllende svar. Mvh Usikker og undrende

Advokat Thomas Myran
Skrevet

Hei!

Det er ikke mulig å søke variog eller tidsbegrenset, dette er en og samme sak og avgjøres av NAV. Man søker på Uføreytelser, også er det NAV som "velger" om man skal ha varig eller tidsbegrenset.

Valget av disse har ingenting med ung ufør fordelsberegning å gjøre.

Et annet problem er at hvis du ikke har fått dette, noe du også kunne ha hatt rett på i rehabiliteringspenger og attføring, så må du klage på det.

Mvh.

Thomas Myran

Advokat

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...