Gå til innhold

Lav-kcal-middag!

Anbefalte innlegg

Gjest Ned i vekt!
Skrevet

Noen som kan gi meg en god oppskrift på en middag med lite Kcal.Nå må jeg og gubben ned i vekt:-(

Skrevet

Grete Roedemat. Dette er vår favoritt i heimen. Hvis du melder deg inn i grete roede på nett så får du tilgang til masse oppskrifter.

Marokkanske kjøttboller

400 g kjøttdeig

1 stk løk, finhakket

2 fedd hvitløk, finhakket

1 ts salt

1/2 ts pepper

1/2 ts paprikapulver

1/2 ts kanel

1 ts karve

1 ts tørket mynte

1 stk egg

Tomatsaus

1 boks hermetiske tomater, hakkede

1 ss løk, hakket

1 fedd hvitløk, hakket

1 bunt persille, finhakket

1/2 ts salt

litt kajennepepper

Slik gjør du:

Bland alle ingrediensene til kjøttbollene, og form små boller som stekes gylne i en panne. Rist på pannen av og til slik at kjøttbollene blir runde og pene.

Bland alle ingrediensene til sausen og la det hele småkoke i ca 10 minutter eller til sausen tykner.

Legg kjøttbollene i sausen og server med kokt ris og en blandet grønn salat!

Meny 1-2 3-4 5-6

Porsjon liten middels stor

Ant porsjon 1 1,5 2

Kokt potet 150 225 300

Kcal 350 525 700

jubalong70
Skrevet

Bruk kvalitetskjøtt, -fugl, -fisk, masse grønnsaker og IKKE pasta, potet eller ris til.

Bruk gjerne linser og bønner.

Skrevet

Grete Roedemat. Dette er vår favoritt i heimen. Hvis du melder deg inn i grete roede på nett så får du tilgang til masse oppskrifter.

Marokkanske kjøttboller

400 g kjøttdeig

1 stk løk, finhakket

2 fedd hvitløk, finhakket

1 ts salt

1/2 ts pepper

1/2 ts paprikapulver

1/2 ts kanel

1 ts karve

1 ts tørket mynte

1 stk egg

Tomatsaus

1 boks hermetiske tomater, hakkede

1 ss løk, hakket

1 fedd hvitløk, hakket

1 bunt persille, finhakket

1/2 ts salt

litt kajennepepper

Slik gjør du:

Bland alle ingrediensene til kjøttbollene, og form små boller som stekes gylne i en panne. Rist på pannen av og til slik at kjøttbollene blir runde og pene.

Bland alle ingrediensene til sausen og la det hele småkoke i ca 10 minutter eller til sausen tykner.

Legg kjøttbollene i sausen og server med kokt ris og en blandet grønn salat!

Meny 1-2 3-4 5-6

Porsjon liten middels stor

Ant porsjon 1 1,5 2

Kokt potet 150 225 300

Kcal 350 525 700

Kjøttdeig er ikke lav-kcal-mat! Til nød karbonade, men helst ikke farsemat i det hele tatt.

hidi, the scorpion
Skrevet

Kjøttdeig er ikke lav-kcal-mat! Til nød karbonade, men helst ikke farsemat i det hele tatt.

Karbonadeig eller kjøttdeig er ikke farsemat!

Farse, er deig spedd med mel, melk, krydder eventuelt egg!

Skrevet

Kjøttdeig er rent kjøtt og flesk - ikke farse. Karbonadedeig er enda renere kjøtt.

Sofies mamma
Skrevet

Kokt torsk den som heter gourmet er god), poteter, gulrøtter, litt smeltet vitalett og pepper. Det er min laveste kcal middag.

Skrevet

Karbonadeig eller kjøttdeig er ikke farsemat!

Farse, er deig spedd med mel, melk, krydder eventuelt egg!

Du har selvsagt rett at det ikke er farsemat, men videre sundt er det uansett ikke. Går man på Grete Roede får man beskjed om å holde seg unna kjøttdeig. I alle fall var det sånn før i tida.

hidi, the scorpion
Skrevet

Du har selvsagt rett at det ikke er farsemat, men videre sundt er det uansett ikke. Går man på Grete Roede får man beskjed om å holde seg unna kjøttdeig. I alle fall var det sånn før i tida.

Det er nok fordi kjøttdeig er ispedd litt spekk;) Karbonadedeig er rent kjøtt som ikke er tilsatt spekk, men som kan innehold litt marmorert kjøtt og er ganske sunt;)

Gjest baremei
Skrevet

Karbonadedeig inneholder ca. like mange kcal. per 100 g (litt over 100 kcal) som kyllingfilet, så det er mager mat. Kjøttdeig inneholder ca. det dobbelte.

Gjest baremei
Skrevet

Anbefaler tallerken-modellen:

fyll opp halvparten av tallerkenen med grønnsaker/salat. Den andre halvparten deles likt mellom rent kjøtt/fisk (dvs. ikke blandingsprodukter som pølser, fiskepinner, hamburger) og potet/ris/pasta. (Mange synes poteter metter best. 100 g potet, eller 1,5-2 poteter, inneholder 80 kcal.)

Forsyn dere kun en gang.

Velg bort fete sauser og dressinger til fordel for tomatbaserte/andre lettere varianter. (Mange halvfabrikata-sauser er faktisk ok med tanke på kaloriinnhold!)

Velg frukt eller bær, evt. med en dæsj vaniljeyoghurt/kesam dersom dere ønsker dessert. Eller ta en rute mørk sjokolade til kaffen.

På www.matprat.no, under boksen merket "sunn", finner du mange fristende og lette oppskrifter. Inspirasjon til nye måter å servere fisk på, kan du finne på www.godfisk.no. Anbefaler også den svenske siden www.tasteline.com (Klikk på "recept", velg så i kategorien "smalt och GI").

Gjest baremei
Skrevet

Bruk kvalitetskjøtt, -fugl, -fisk, masse grønnsaker og IKKE pasta, potet eller ris til.

Bruk gjerne linser og bønner.

Bare til opplysning: 200 gram potet, ca. 3 middelstore poteter, inneholder 160 kcalorier.

Samme mengde kokte brune bønner inneholder ca.250 kcalorier.

Poteter er mettende, og som du ser, ganske kalorifattige. Det er dermed ingen grunn til å fraråde trådstarter å spise poteter.

Pasta og ris er det lett å spise for mye av, og disse er også kaloririke, så jeg er til dels enig med deg her. I hvert fall må man passe på mengden.

Når det er sagt, støtter jeg deg i å anbefale økt bruk av bønner/linser, det er en god kilde til protein og fiber, og er både billigere og mindre belastende for miljøet enn kjøtt :-)

Gjest ViViola
Skrevet

Etter kabonadedeigens inntog - og kjøttdeig av kalkun/kylling - er ikke dette lenger neimat i GRs verden.

:-)

Farsemat er derimot fy-fy, og vanlig kjøttdeig er bitte-litt-mat.

Skrevet

Etter kabonadedeigens inntog - og kjøttdeig av kalkun/kylling - er ikke dette lenger neimat i GRs verden.

Farsemat er derimot fy-fy, og vanlig kjøttdeig er bitte-litt-mat.

Det var nå egentlig det faktum at Lula foreslo bruk av kjøttdeig i lav-kcal-middag jeg reagerte på.

Gjest ViViola
Skrevet

Det var nå egentlig det faktum at Lula foreslo bruk av kjøttdeig i lav-kcal-middag jeg reagerte på.

OK - bare leste det du skrev om Grete Roede, og responderte på det.

jubalong70
Skrevet

Bare til opplysning: 200 gram potet, ca. 3 middelstore poteter, inneholder 160 kcalorier.

Samme mengde kokte brune bønner inneholder ca.250 kcalorier.

Poteter er mettende, og som du ser, ganske kalorifattige. Det er dermed ingen grunn til å fraråde trådstarter å spise poteter.

Pasta og ris er det lett å spise for mye av, og disse er også kaloririke, så jeg er til dels enig med deg her. I hvert fall må man passe på mengden.

Når det er sagt, støtter jeg deg i å anbefale økt bruk av bønner/linser, det er en god kilde til protein og fiber, og er både billigere og mindre belastende for miljøet enn kjøtt :-)

Du har så rett. Jeg leste overskriften feil, og fikk det for meg at det sto lav-karb-middag. Nå ser jeg at jeg tok feil.

Takk :)

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...