Gå til innhold

regneark og mva, sum osv

Anbefalte innlegg

Gjest blir snart gal!!
Skrevet

Sukk. Kan noen forbarme seg over meg og min excel-lesing?

Jeg regner ut sum og mva av en vare. Og en ting er å regne det ut uten regneark, en annen ting å finne rett formel som godtas. Det er nytt for meg dette.

Hvis pris på varen er 100 kroner, regner jeg ut prisen etter moms ved å ta =mva*pris+pris. Svaret blir 125. Dette får jeg rett svar på.

Men ;

Men hvordan regner jeg ut hvor stor momsen er? Pris ganger 25/100. Hvordan skal den formelen se ut?

Gjest blir gal snart
Skrevet

du bruker bare % tegnet.

Hvis jeg har 25% i celle B2. Og pris på varen i feks. C9(100 kr) prøver jeg følgende der det skal regnes ut mva. =C9*B2. Svaret blir da 25000%..??

Jeg får det bare ikke til. Men takk for svar.

Gjest Lilje30
Skrevet

Hvis jeg har 25% i celle B2. Og pris på varen i feks. C9(100 kr) prøver jeg følgende der det skal regnes ut mva. =C9*B2. Svaret blir da 25000%..??

Jeg får det bare ikke til. Men takk for svar.

øverst midt på siden ca. står det prosent hos deg, skift til standard i den cellen.

Gjest blir gal
Skrevet

øverst midt på siden ca. står det prosent hos deg, skift til standard i den cellen.

Men selve regneoppgaven er oppgitt med 25% i cellen. Det er en oppgave som er gitt på den måten og skal løses uten å forandre på celleinnhold.

Gjest litt mindre gal enn så lenge:o)
Skrevet

Ok, nå gikk det inn. Hjertelig takk.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...