Gå til innhold

Koloskopi - ubehag og vondt hele dagen?


Gjest togpassasjeren

Anbefalte innlegg

Gjest togpassasjeren

Jeg har fått time til koloskopi samme dag som jeg skal ta toget i 5 timer, og ha ansvar for et todagers arrangement de to påfølgende dagene.

Går dette greit? Har måttet avlyse timen to ganger, så jeg har lyst til å få det unnagjort, men hvis jeg får mye smerte og ubehag og kvalme, etterpå, er det jo ikke så greit å sitte på et tog i timesvis etterpå....

Hva tror dere?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Shira :o)

Jeg hadde ikke vondt etterpå. Magen var litt ustabil, men jeg tåler ikke avføringsmiddel og blir dårlig i lang tid etterpå. De fleste tåler det OK, men var litt obs på at du spiser lett mat, siden tarmen har vært helt tømt.

Jeg hadde beroligende, men jeg var inneliggende pasient, og fikk Dormikum som gjorde at jeg sov i noen timer etterpå. Dette er visstnok ikke så vanlig, de fleste får mindre beroligende og er poliklinisk pasient.

Du vil ha luft i magen etterpå. De andre jeg kjenner som har tatt den, har vært i fin form etterpå, men som sagt hatt litt luft i magen.

Du kan jo ta en telefon og høre hva deres erfaringer er, og si at du lurer på hvordan formen vanligvis er etter en kolonscopi.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tok koloskopi i går, fikk bedøvelse rett i blodåra og kjente ingentig. Var litt susete ca en havl time etter underskelsen men hadde ikke vondt i hele tatt. En del luft i magen i dag men ellers helt fin.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest togpassasjeren

Jeg tok koloskopi i går, fikk bedøvelse rett i blodåra og kjente ingentig. Var litt susete ca en havl time etter underskelsen men hadde ikke vondt i hele tatt. En del luft i magen i dag men ellers helt fin.

Dette hørtes betryggende ut. Da tror jeg at jeg satser på den timen.

Måtte du be spesielt om bedøvelse, eller gir de det automatisk?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest togpassasjeren

[quote name=Shira :o)' timestamp='1241441454' post='4143105]

Jeg hadde ikke vondt etterpå. Magen var litt ustabil, men jeg tåler ikke avføringsmiddel og blir dårlig i lang tid etterpå. De fleste tåler det OK, men var litt obs på at du spiser lett mat, siden tarmen har vært helt tømt.

Jeg hadde beroligende, men jeg var inneliggende pasient, og fikk Dormikum som gjorde at jeg sov i noen timer etterpå. Dette er visstnok ikke så vanlig, de fleste får mindre beroligende og er poliklinisk pasient.

Du vil ha luft i magen etterpå. De andre jeg kjenner som har tatt den, har vært i fin form etterpå, men som sagt hatt litt luft i magen.

Du kan jo ta en telefon og høre hva deres erfaringer er, og si at du lurer på hvordan formen vanligvis er etter en kolonscopi.

Luft i magen på et fullt tog er kanskje ikke helt maksimalt, men....

Tror jeg prøver det likevel. Takk for svar!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest togpassasjeren

Jeg hadde ikke vondt etterpå, men var FULL av luft...

Det blir kanskje synd på mine medpassasjerer da?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette hørtes betryggende ut. Da tror jeg at jeg satser på den timen.

Måtte du be spesielt om bedøvelse, eller gir de det automatisk?

Jeg trengte ikke å be om det, tvert i mot,de sa at det var vanlig praksis hos dem (Aker sykehus). Har aldri blitt så godt behandlet noen gang.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...
Gjest togpassasjeren

[quote name=Shira :o)' timestamp='1241441454' post='4143105]

Jeg hadde ikke vondt etterpå. Magen var litt ustabil, men jeg tåler ikke avføringsmiddel og blir dårlig i lang tid etterpå. De fleste tåler det OK, men var litt obs på at du spiser lett mat, siden tarmen har vært helt tømt.

Jeg hadde beroligende, men jeg var inneliggende pasient, og fikk Dormikum som gjorde at jeg sov i noen timer etterpå. Dette er visstnok ikke så vanlig, de fleste får mindre beroligende og er poliklinisk pasient.

Du vil ha luft i magen etterpå. De andre jeg kjenner som har tatt den, har vært i fin form etterpå, men som sagt hatt litt luft i magen.

Du kan jo ta en telefon og høre hva deres erfaringer er, og si at du lurer på hvordan formen vanligvis er etter en kolonscopi.

Jeg hadde undersøkelsen i dag. Det gikk forsåvidt greit fra begynnelsen av uten smertestillende, men ble sabla vondt etter en stund, og da fikk jeg smertestillende i armen, først en dose, og så en dose til etterpå. De stoppet heldigvis når jeg skreik, så det var ikke noe langvarig vondt, men det var jo ubehagelig da.

Hadde ikke luft i magen etterpå, og togturen gikk greit. Det var fantastisk å spise etterpå, etter 1,5 døgn med fasting!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest togpassasjeren

Jeg trengte ikke å be om det, tvert i mot,de sa at det var vanlig praksis hos dem (Aker sykehus). Har aldri blitt så godt behandlet noen gang.

De prøvde først på meg uten smertestillende, og det gikk greit en stund, men så sa jeg at jeg måtte ha det, og da fikk jeg det, Gikk greit nok da.

Hadde ikke luft i magen etterpå.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Shira :o)

Jeg hadde undersøkelsen i dag. Det gikk forsåvidt greit fra begynnelsen av uten smertestillende, men ble sabla vondt etter en stund, og da fikk jeg smertestillende i armen, først en dose, og så en dose til etterpå. De stoppet heldigvis når jeg skreik, så det var ikke noe langvarig vondt, men det var jo ubehagelig da.

Hadde ikke luft i magen etterpå, og togturen gikk greit. Det var fantastisk å spise etterpå, etter 1,5 døgn med fasting!

Å få spise etter dager med fasting er ganske godt ja :o)

Bra at det gikk fint med deg. Jeg spør om bedøvelse i forkant, jeg er blitt en stor pingle etterhvert ;o)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest togpassasjeren

[quote name=Shira :o)' timestamp='1243370717' post='4155790]

Å få spise etter dager med fasting er ganske godt ja :o)

Bra at det gikk fint med deg. Jeg spør om bedøvelse i forkant, jeg er blitt en stor pingle etterhvert ;o)

De hadde ikke så lyst til å gi meg bedøvelse siden jeg skulle rett på toget etterpå, men jeg måtte ha det. Satt ca 20 minutter etterpå igjen for å finne meg selv igjen - jeg rotet og vaset visst litt og spurte om ting om igjen - og jeg sa at det føltes som om jeg hadde tatt noen glass vin.. Han gliste veldig han legen da :-)

Er så utrolig glad for at jeg er ferdig! Og så utrolig glad for at de ikke fant noe farlig!!!!! Diagnosen ble "irritabel tarm", og det var ikke farlig, og ikke noe å gjøre noe med.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Shira :o)

De hadde ikke så lyst til å gi meg bedøvelse siden jeg skulle rett på toget etterpå, men jeg måtte ha det. Satt ca 20 minutter etterpå igjen for å finne meg selv igjen - jeg rotet og vaset visst litt og spurte om ting om igjen - og jeg sa at det føltes som om jeg hadde tatt noen glass vin.. Han gliste veldig han legen da :-)

Er så utrolig glad for at jeg er ferdig! Og så utrolig glad for at de ikke fant noe farlig!!!!! Diagnosen ble "irritabel tarm", og det var ikke farlig, og ikke noe å gjøre noe med.

Godt å få vite at det ikke var noe farlig.

Jeg har vrøvlet utav meg det utroligste jeg etter diverse undersøkelser, men jeg tror de har hørt det meste ;o)

Jeg påstod bl.a en gang under kolonscopi at tarmene mine var myglet, dette fant jeg svært morsomt *rødme* (det var ikke myggel, men grønn galle jeg så *rødmer litt mer*) ;o)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest togpassasjeren

[quote name=Shira :o)' timestamp='1243371079' post='4155800]

Godt å få vite at det ikke var noe farlig.

Jeg har vrøvlet utav meg det utroligste jeg etter diverse undersøkelser, men jeg tror de har hørt det meste ;o)

Jeg påstod bl.a en gang under kolonscopi at tarmene mine var myglet, dette fant jeg svært morsomt *rødme* (det var ikke myggel, men grønn galle jeg så *rødmer litt mer*) ;o)

HA HA :-DDDD

Nå ler jeg nesten så jeg detter av stolen :-))))

Det var egentlig en surrealistisk opplevelse å se seg selv innenfra...! Og at en kunne bli så ren....!!!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Shira :o)

HA HA :-DDDD

Nå ler jeg nesten så jeg detter av stolen :-))))

Det var egentlig en surrealistisk opplevelse å se seg selv innenfra...! Og at en kunne bli så ren....!!!!

Jeg har sett både tykk og tynntarm, og det er helt snodig ja.

Ren, huff, ren kan man bli! Jeg hadde 3 dager med fullt ømming før en operasjon, og da snakker vi gullende rent. Jaja, får tatt vårvasken innvendig om ikke annet ;o)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest togpassasjeren

[quote name=Shira :o)' timestamp='1243371372' post='4155809]

Jeg har sett både tykk og tynntarm, og det er helt snodig ja.

Ren, huff, ren kan man bli! Jeg hadde 3 dager med fullt ømming før en operasjon, og da snakker vi gullende rent. Jaja, får tatt vårvasken innvendig om ikke annet ;o)

AKkurat det sa jeg til mannen min i går - at nå har jeg i alle fall tatt vårrengjøringen grundig :-)

Men 3 dager???? Jeg var helt tom etter ca 12 timer (2 flasker med Phosforus eller noe sånt) - og legen var meeeeget fornøyd med det.

For en jobb de har på den avdelingen.... Tror du de får smusstillegg... *s*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Shira :o)

AKkurat det sa jeg til mannen min i går - at nå har jeg i alle fall tatt vårrengjøringen grundig :-)

Men 3 dager???? Jeg var helt tom etter ca 12 timer (2 flasker med Phosforus eller noe sånt) - og legen var meeeeget fornøyd med det.

For en jobb de har på den avdelingen.... Tror du de får smusstillegg... *s*

He he, smusstillegg, den var god!

Phosforal du drakk sikkert, smaker fælt synes jeg. Jeg kaster det ofte opp, så jeg sliter med å få det i meg.

Jeg ble operert i tarmene, og måtte da ha 3 dager med mange avføringstabletter + phosforal morgen og kveld, slik at det var helt tomt, og helt rent hele systemet. Frister ikke til gjentagelse ;o)

Verst er vel det å ikke få spise, fikk litt flytendes, men det er noe med den tyggingen og føle at jeg faktisk har mat i magen.

Bra det er over for deg, og at du fikk tatt toget slik du skulle. Det ligger en god del informasjon på nett om irritabel tarm dersom du vil lese litt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 6 år senere...
Koloskop 58 år

Dette var ikkje smertefullt; berre ubehageleg i starten av prosedyren. Som kraftig oppblåst mage.

 

-Du startar to dagar før med tilpassa mat; siste døgnet ingen mat og siste to timar ingen drikke. Picoprep med appelsinsmak nam-nam. Er litt pysete (men held meg unna bedøvelse stort sett ved tannlegebesøl), måtte køyra bil så då var det berre å droppa dop. No problem. Legen på Diakon sa at med 90 kg og litt ølvom var det enklare å køyra gjennom meteren med røyr enn i desse slanke topptrimma ungjentene. 

 

Litt utenfor min komfortable sone dette. Dei ikler deg ei spesialbukse med lekkert hol bak og legg deg på sida på benken. Så er det jo deilig å få legen sin vaselinsmurde finger opp som ein forrett. Magen leverar avfall til tarmen kontinuerleg så den er ikkje heilt tom etter eit døgn. Legen må følgjeleg gjera litt etterarbeid på meteren inn i tunellen. Dette vert sugd ut uten at du merkar det; det er luft dei bles inn som er ubehageleg. Men det er fantastisk å følgja med på på skjermen! Der er også ein video på nett som viser veien. Litt av eit system dette som bearbeidar maten me får i oss!

 

Har du litt frykt i forkant så går det betre enn forventa, og det hjelper å pusta og slappa av.

Alternativt legg på deg 20 kilo. Og hald deg nær dassen siste 24 timar før øvelsen; god fornøyelse!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har fått time til koloskopi samme dag som jeg skal ta toget i 5 timer, og ha ansvar for et todagers arrangement de to påfølgende dagene.

Går dette greit? Har måttet avlyse timen to ganger, så jeg har lyst til å få det unnagjort, men hvis jeg får mye smerte og ubehag og kvalme, etterpå, er det jo ikke så greit å sitte på et tog i timesvis etterpå....

Hva tror dere?

Jeg gikk rett på jobb, men var glad for å ha toalett i nærheten. Jeg hadde masse luft, men etter et par toalettbesøk var jeg helt fin igjen. Ta med et truseinnlegg eller to, og fest dem langt bak. Det sivet bittelitt væske da jeg gikk fra legekontoret, men også dét ga seg fort. All mulig lykke til - det er et h%&$!!e mest det står på syns jeg, men er som sagt omrent over når slangen er ut :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg gikk rett på jobb, men var glad for å ha toalett i nærheten. Jeg hadde masse luft, men etter et par toalettbesøk var jeg helt fin igjen. Ta med et truseinnlegg eller to, og fest dem langt bak. Det sivet bittelitt væske da jeg gikk fra legekontoret, men også dét ga seg fort. All mulig lykke til - det er et h%&$!!e mest det står på syns jeg, men er som sagt omrent over når slangen er ut :)

 

Tråden var fra 2009, så vi får tro trådstarters ubehag har gitt seg nå ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...