Gå til innhold

Lei halsbetennelse!herpessår?Vær så snill å svare!

Anbefalte innlegg

Gjest vallie

Jeg har hatt en del halsbetennelser før, men denne er den verste jeg har hatt...jeg lever på suppe fordi alt annet "sjærer" i halsen. Mens jeg sover, blir jeg helt tørr i munnen, og våkner hele tiden for å drikke vann. Av dette har jeg fått et relativt stort sår på tunga.

I tillegg har jeg fått to sår på leppa. Det ene fikk jeg en stund før jeg ble syk, men nå som jeg har 40 i feber og halsbetennelse har det blitt kjempestort og stygt. Jeg lurer på om det kan være herpes?

Sist sex var for en drøy uke siden. Kan jeg ha fått de sårene(visst det er herpes)bare av kyssing visst han hadde munnsår?

Jeg har lest at chlamydia kan sette seg i halsen...blir det som en halsbetennelse, så det kan være at jeg har det i halsen?

Jeg var til legen og fikk penicilin(Apocilin)mot halsbetennelse, dosen var 1+1+1, pleier det ikke være 1+1+2? Det har jeg alltid fått før...han tok ingen prøver fra halsen eller fra sårene heller...

Håper du kan svare meg!!

Klem fra

Fortsetter under...

Gjest Christian Anker, spesialist i allmennmed

Dersom legen undersøkte bakteriene i svelget ditt og påviste streptokokker, er det nærliggende å tor at det er forklaring på plagene dine og at du blir bedre i løpet av 1-2 døgn etter at behandling med penicillin blir igangsatt.

Ved manglende bedring kan man overveie om symptomene skyldes en herpesinfeksjon i og omkring munnen. Første gang man blir rammet av en slik infeksjon, kan man få høy feber og føle seg ganske dårlig. Herpesvirus kan overføres på den måten du beskriver.

En annen mulighet det også er verdt å overveie er kyssesyke (mononukleose).

Herpes og mononukleose påvises egne tester.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...