Gå til innhold

Geirangerfjorden, Sognefjorden eller Hardangerfj

Anbefalte innlegg

Gjest Where to go?
Skrevet

Jeg har lyst til å se litt av Norge i sommer, og har aldri vært på vestlandet. Vil gjerne se noen av de flotte fjordene, men hvor skal jeg dra. Geirangerfjorden, Sognefjorden eller Hardangerfjorden? Flere av disse er vel på UNESCOs liste.., men hvor er det vakrest? og mest praktisk/lett å komme seg fram til? Noen tips til reiserute. Skal dra fra østlandet. Har gratis overnatting på et thon hotel en helg så turen må enten legges innom Bergen eller Ålesund....Hvor er det best å dra? ,kjøre og tips til overnattingssted på veien? Eller er det noen andre fjorder jeg har glemt..

Gjest Ulvinnen
Skrevet

Jeg vil foreslå at du nyter Geirangerfjorden fra et båtdekk. Ta hurtigruta fra Ålesund inn til Geiranger og tilbake. Det er bare nydelig!

Gjest høstløv
Skrevet

Jeg har kjørt langs alle tre fjordene, flere ganger faktisk, og den vakreste er uten tvil Geirangerfjorden, ingen over og ingen ved siden.

Kjører du til Otta og tar vei nr 15 til Lom og videre ad Strynefjellveien til Grotli, og tar mot nord ad vei nr 63 over Dalsnippa til Geiranger. Her finnes noe av den vakreste naturen i Norge, før du begynner nedstigningen til Geiranger, Det er så vakkert at du nesten mister pusten.

Fra Geiranger går det båt utover Geirangerfjorden til Hellesylt. Men det er en ekstra tur, og det må beregnes en hel dag til turen (tror jeg, den turen har jeg ikke tatt, men de som har berømmer den i høye toner.)

Fra Geiranger kjører du videre ad vei nr 63 opp Ørnesvingen og kjører til Valldal, du må ta en liten ferge over Norddalsfjorden,

Fra Valldal kjører du over fjellet og ned Trollstigen til Åndalsnes. Trollstigen kan ikke beskrives, den må oppleves, det er en helt fantastisk tur.

Men du må ikke være skvetten og like å kjøre bil, for det er fryktelig mange svinger, og farten er veldig lav, men da får du desto mer tid til å nyte naturen.

Jeg planlegger at vi skal ta denne turen i sommer, men vet ikke om vi får det til, for vi skal ha med campingvogn til Vestlandet, og turen er absolutt ikke å anbefale for biler mad campingvogner. Jeg prøver å overtale mannen min til å la vogna stå i Åndalsnes og så kjøre turen frem og tilbake til Geiranger, men jeg vet ikke riktig om han går med på det, men jeg synes at ideen er kjempeflott.

God tur!

• 4 måneder senere...
Skrevet

Jeg har kjørt langs alle tre fjordene, flere ganger faktisk, og den vakreste er uten tvil Geirangerfjorden, ingen over og ingen ved siden.

Kjører du til Otta og tar vei nr 15 til Lom og videre ad Strynefjellveien til Grotli, og tar mot nord ad vei nr 63 over Dalsnippa til Geiranger. Her finnes noe av den vakreste naturen i Norge, før du begynner nedstigningen til Geiranger, Det er så vakkert at du nesten mister pusten.

Fra Geiranger går det båt utover Geirangerfjorden til Hellesylt. Men det er en ekstra tur, og det må beregnes en hel dag til turen (tror jeg, den turen har jeg ikke tatt, men de som har berømmer den i høye toner.)

Fra Geiranger kjører du videre ad vei nr 63 opp Ørnesvingen og kjører til Valldal, du må ta en liten ferge over Norddalsfjorden,

Fra Valldal kjører du over fjellet og ned Trollstigen til Åndalsnes. Trollstigen kan ikke beskrives, den må oppleves, det er en helt fantastisk tur.

Men du må ikke være skvetten og like å kjøre bil, for det er fryktelig mange svinger, og farten er veldig lav, men da får du desto mer tid til å nyte naturen.

Jeg planlegger at vi skal ta denne turen i sommer, men vet ikke om vi får det til, for vi skal ha med campingvogn til Vestlandet, og turen er absolutt ikke å anbefale for biler mad campingvogner. Jeg prøver å overtale mannen min til å la vogna stå i Åndalsnes og så kjøre turen frem og tilbake til Geiranger, men jeg vet ikke riktig om han går med på det, men jeg synes at ideen er kjempeflott.

God tur!

Fant en gammel tråd her om denne turen.

Reiste dere dit i sommer? Vi gjorde det, men motsatt vei. Utrolig flott!!!! Helt fantastisk natur - Trollstigen, Ørne...., Geiranger osv!!!!!

Gjest høstløv
Skrevet

Fant en gammel tråd her om denne turen.

Reiste dere dit i sommer? Vi gjorde det, men motsatt vei. Utrolig flott!!!! Helt fantastisk natur - Trollstigen, Ørne...., Geiranger osv!!!!!

Vi kjørte bare deler av turen, vi var litt pysete, for vi torde ikke å dra campingvognen med opp over Trollstigen, så den parkerte vi nede, og kjørte opp på toppen og ned igjen. Men vi var også i Molde og Kristiansund vi kjørte Atlanterhavsveien.

Mannen min var litt lei av å kjøre med campingvogn, og jeg hadde lyst på tur, så det ble litt kompromissing på den turen.

Men vi har nettopp vært tre uker i Spania, så ferie har vi hatt.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...