Gå til innhold

ikke råd til å gifte oss

Gjest ønsker bryllup men har ikke råd

Anbefalte innlegg

Gjest ønsker bryllup men har ikke råd
Skrevet

Jeg og min samboer har lyst å forlove og gifte oss, helst i løpet av et par år. Men vi har ikke råd til et stort bryllup som vi ønsker oss. Vi har pratet om å gifte oss nå, og så ta festen med familie og venner om 5-10 år når vi mest sannsynligvis har råd til det. Men vi er litt tradisjonelle av oss og føler at det ikke blir helt det samme.

Jeg må si jeg blir litt oppgitt av at økonomien vår skal avgjøre om vi får gifte oss nå eller om vi må vente i 10 år. Noen som har alternativer? Jeg har om så bare lyst å bli forlovet for markeringensskyld, men min samboer (mannen) mener at skal vi forlove oss skal vi sette en dato for bryllupet. Noe vi ikke har mulighet til pga den økonomiske situasjonen.

Jeg vet ikke om jeg spør om råd eller bare tanker i fra andre om denne "problemstillingen".

Hva ville dere gjort? Ventet? Giftet dere i stillhet på rådhuset?

• Svar 45
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• morsan

4

• KaVa

3

• Spirello

3

• Bookworm

3

Populære dager

Mest aktive i denne tråden

Skrevet

Nå vet ikke jeg hva dere legger i drømmebryllupet, men mye kan gjøres for lite penger :)

Dere kan ha feste i et forsamlingshus og lage maten selv (evt. med hjelp fra gode venner og familie). Kaker bakes på dugnad. Gjestene kan ta med mat til en flott buffet. Blomster plukker dere selv, evt. får fra en fin hage. Det er sikkert noen som er flinke til å binde blomster som kan hjelpe med brudebukett etc.

Jeg er av de som mener at til en forlovelsesring hører det faste planer om et bryllup. Men de faste planene behøver ikke å være til året etter. Dere kan jo godt sette en dato 3-4 år frem i tid - og så spare penger så mye dere bare kan.

Og når det gjelder kjoler finnes det mye fint å leie, eller kjøpe brukt. Til herrene er det også mye flott å leie.

Når det gjelder antall gjester så går det jo an å begrense seg litt. Foreldres venner behøver ikke å inviteres. Og grandtante Bjørg sitt søskenbarn kan også utelates ;)

Invitasjoner, menyer og bordkort lager dere selv.

Drikke kjøper dere, eller får dere noen til å kjøpe med til dere etterhvert som de er utlandet :)

Lykke til :D

Gjest fortsattanonym
Skrevet

Da vi giftet oss for 15 år siden, var det mine foreldre som betalte. Vi holdt selv leie av klær, og drikkevarer. Er det slutt på at foreldre hjelper til?

Hvis det er slik at dere har lyst til å gifte dere, men ikke har råd til selskap, så hadde jeg giftet meg på kontor. Og latt det være med det. Ikke love folk at det blir selskap når dere får råd. Har noen kjenninger som giftet seg for 1 1/2 år siden på kontor. Og de sa at de skulle ha DEN festen etterhvert. det har ikke skjedd til dags dato. Og de to HAR god råd.

Gjest Elextra
Skrevet

Jeg ville ikke utsatt bryllupet på grunn av selskapet, i hvertfall.

Ville heller hatt et mindre bryllup (enten bare nærmeste familie, bare dere eller en kan tenke seg div. andre alternativer), og tatt sikte på en heidundrende feiring av f.eks. fem års bryllupsdag med slekt og venner! :D

Skrevet

Jeg ville gifta meg, selv om dere ikke føler dere har råd til bryllup.

Samtidig mener jeg at det ikke nødvendigvis trenger å koste all verden å feire bryllup, heller! Kanskje noen du kjenner har et partytelt dere kan låne, og ha feiringen i en hage eller lignende? (sparer kostnader til å leie lokaler). Engasjer venner og familie til kakelaging, dropp om så middagen og ha folk til kaffe og kake, samt fest utigjennom kvelden. Kok en stor gryte suppe til nattmat (koster ikke mye).

Muligheten for å ha et "budsjettbryllup" er mange og bryllupet kan bli minst like fint og artig som et påkosta et!

Skrevet

Hvis dere ønsker dere et stort, dyrt bryllup, synes jeg ditt forslag er greit - forlov dere, og ta bryllupet når dere får råd. Man trenger slett ikke sette noen bryllupsdato selv om man forlover seg.

Som de andre har nevnt, er det slett ikke nødvendig å ha noe stort, dyrt bryllup. Men jeg forsto det som at dere selv ønsker å ha litt størrelse på det, og da koster det jo fort en god del.

Skrevet

Kanskje dere kan arrangere et enkelt bryllup så dere kan gifte dere nå?

Be inn de nærmeste?

Selv tror jeg aldri at jeg ville "spandert" f.eks. 200.000,- for EN dag for at mange av mine fjerne slektninger skulle få en flott kveld med god mat. Det er for meg en dårlig prioritering av mine penger. Uansett om jeg har eller ikke har råd til det.

Kanskje dere også kan høre med foreldrene deres om de kunne tenke seg å være med på å spleise på selskapet i stedet for å kjøpe gave?

Skrevet

Nå vet ikke jeg hva dere legger i drømmebryllupet, men mye kan gjøres for lite penger :)

Dere kan ha feste i et forsamlingshus og lage maten selv (evt. med hjelp fra gode venner og familie). Kaker bakes på dugnad. Gjestene kan ta med mat til en flott buffet. Blomster plukker dere selv, evt. får fra en fin hage. Det er sikkert noen som er flinke til å binde blomster som kan hjelpe med brudebukett etc.

Jeg er av de som mener at til en forlovelsesring hører det faste planer om et bryllup. Men de faste planene behøver ikke å være til året etter. Dere kan jo godt sette en dato 3-4 år frem i tid - og så spare penger så mye dere bare kan.

Og når det gjelder kjoler finnes det mye fint å leie, eller kjøpe brukt. Til herrene er det også mye flott å leie.

Når det gjelder antall gjester så går det jo an å begrense seg litt. Foreldres venner behøver ikke å inviteres. Og grandtante Bjørg sitt søskenbarn kan også utelates ;)

Drikke kjøper dere, eller får dere noen til å kjøpe med til dere etterhvert som de er utlandet :)

Her synes jeg det var mange gode tips:-)

Gjest Elextra
Skrevet

''Foreldres venner behøver ikke å inviteres''

Helt enig! Eller - i så fall må i hvertfall foreldre være med å spandere festen (slik mine gjorde)! :P

Skrevet

Jeg kjenner noen som inviterte til ganske stort bryllup - som spleiselag. Ønsket seg en matrett fra hver - i praksis fikk de jo gave i tillegg,- men sånn på papiret var det kun maten de ønsket seg. Det ble et ganske rimelig bryllup,- men minst like hyggelig og flott som et dyrt et, tror jeg.

Jeg selv har aldri hatt drømmen om brylluppet eller brudekjolen med stor B - da jeg giftet meg var det bare den aller, aller nærmeste familien - og vi holdt det hjemme.

Skrevet

''Hva ville dere gjort? Ventet? Giftet dere i stillhet på rådhuset?''

Hva er det som er det viktigste for dere da? Giftemålet eller festen?

Skrevet

Har dere mulighet til å spare noe da? Noe dere "sløser" penger på nå dere kan legge av? Røyk f.eks? ;) dere MÅ jo ikke ha et stort og flott bryllup.. be de aller nærmeste, lei en grendehus eller eldresenter, eller annet billig lokale. "Lei" inn kollegaer f.eks. som serveringshjelp. Få hjelp til å lage i stand mat selv.. Gryterett, tapas eller koldtbord. Kan bli minst like hyggelig det som hjortefilet +++ Hamster litt og litt fra systembolaget. Ønsk deg kjole av foreldrene dine. Kjøp brukt kjole.

Dere kan jo forlove dere nå uten å sette dato, og spare opp litt og finne ut hvor dere kan billig lokale, mat, hjelp til div. utgifter osv. i mellomtiden, og når dere får råd så gifter dere dere.

Skrevet

Har dere mulighet til å spare noe da? Noe dere "sløser" penger på nå dere kan legge av? Røyk f.eks? ;) dere MÅ jo ikke ha et stort og flott bryllup.. be de aller nærmeste, lei en grendehus eller eldresenter, eller annet billig lokale. "Lei" inn kollegaer f.eks. som serveringshjelp. Få hjelp til å lage i stand mat selv.. Gryterett, tapas eller koldtbord. Kan bli minst like hyggelig det som hjortefilet +++ Hamster litt og litt fra systembolaget. Ønsk deg kjole av foreldrene dine. Kjøp brukt kjole.

Dere kan jo forlove dere nå uten å sette dato, og spare opp litt og finne ut hvor dere kan billig lokale, mat, hjelp til div. utgifter osv. i mellomtiden, og når dere får råd så gifter dere dere.

''Kan bli minst like hyggelig det som hjortefilet +++ Hamster''

slik leste jeg setninga først... Hjortefilet og hamster. Interessant middagskombinasjon :-)

Skrevet

Vi var i samme situasjon som dere, og giftet oss borgerlig. Det var en nydelig seremoni (vi møtte ikke opp i lunchen i olabuksa da, liksom)... Og hadde middag sammen med foreldre,søsken og forlovere etter vielsen. Det var kjempekoselig og den største dagen i mitt liv.

Vi bestemte at når økonomien var litt bedre, skulle vi ta festen med hele slekta og venner og virkelig markere bryllupet (gjerne velsignelse i kirken også), men det som har skjedd er at denne dagen nok aldri kommer... Den blir bare utsatt og utsatt, siden vi nå allerede faktisk er gift:-) Men jeg har planer om at 10-års bryllupsdag skal bli markeringen...

Gjest høstløv
Skrevet

Det er vel ikke kostnadene for en evt. fest, som skal avgjøre om dere skal gifte dere eller ikke. Det er deres egne følelser, og føler dere for å gifte dere, så gjør det.

Det går jo an å lage en høytidelighet omkring selve vielsen, selv om hele slekta ikke er til stede, Reist til Paris oller Roma og giftet seg på ambassaden, eller noe i den duren.

Skrevet

slik leste jeg setninga først... Hjortefilet og hamster. Interessant middagskombinasjon :-)

*LOL* er det mulig???? HAHA.. Ler så jeg griner her.. ja, det hørtes jo delikat ut. :) Uff, må begynne å lese svarene mine før jeg sender dem tror jeg...

Jeg mente så klart at de skulle hamstre polvarer from sweden. Så gæli kan det gå når man ikke prater, men skriver.. Hoho.. *tørker tårer ennå*

Skrevet

*LOL* er det mulig???? HAHA.. Ler så jeg griner her.. ja, det hørtes jo delikat ut. :) Uff, må begynne å lese svarene mine før jeg sender dem tror jeg...

Jeg mente så klart at de skulle hamstre polvarer from sweden. Så gæli kan det gå når man ikke prater, men skriver.. Hoho.. *tørker tårer ennå*

Setningen var egentlig klar, den, men i mitt mandaghode (på en tirsdag) kom jeg meg liksom ikke forbi hamsteren, jeg :-)

Skrevet

Det hørtes rimelig eksklusivt ut,- ja - hamsterfilet - det må jo bli mignon isåfall :-)

Gjest Elextra
Skrevet

''Hjortefilet og hamster''

Hehe, jeg tenkte også på at hamster ikke ville vært mitt førstevalg til en bryllupsmeny :P

Skrevet

Det hørtes rimelig eksklusivt ut,- ja - hamsterfilet - det må jo bli mignon isåfall :-)

Bedre med marsvin da.. :) Litt mer kjøtt

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...