Gå til innhold

øm kul under armen


lene1981

Anbefalte innlegg

Hei!

Eg er veldig bekymra akkurat no.. For eg har nemleg oppdaga ein øm kul under armen (kan sjåast på huda). Den ligg ikkje midt i armhola, men ca. 6-7 cm lenger ut på undersida av armen (målt fra midten av armhola). Den er vond å ta på.

Eg er veldig forkjøla no, og lurer på om det er det som er årsaka til kulen, eller om det kan vere kreft. Er forøvrig 19 år gammal.

mvh

Lene

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Victoria_Therese

Ikke en øm svettekjertel da? Jeg har vært plaget med det samme flere ganger, men det viser seg å bare være en øm kjertel...

Hvis du er usikker, få en lege til å se på det. Det kan ikke skade!

Lykke til, håper alt går bra!

*klem*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lege Nina Lindstad

Til Lene vedr. øm kul under armen.

Dette høres ikke ut som kreft eller noe annet farlig. Ømme kuler i armhulen er oftest betennelser i hårsekker, talgkjertler eller svettekjertel. Dersom du har sår på armen eller huden i nærheten, vil og skal lymfekjertelen hovne opp; denne produserer forsvarsceller som skal bekjempe infeksjonen i såret. De fleste infeksjoner i området går over av seg selv, dersom hevelsen blir stor, kan det lønne seg å få stukket hull, slik at verken kommer ut. En vedvarende kul bør undersøkes av lege. kreftsvulster er oftest ikke ømme.

Informasjon via Internett erstatter ikke konsultasjon med lege eller annet kvalifisert medisinsk personell. For en sikker vurdering av problemstillingen du tar opp i brevet, bør du rådføre deg med din kontaktperson i det offentlige helsevesen.

Vennlig hilsen Nina Lindstad, spesialist i allmennmedisin og idrettslege.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...