Gå til innhold

Steinerskolen

Anbefalte innlegg

Gjest Tidligere skolekamerater
Skrevet

Jeg har ikke gått på Steinerskolen selv, men har gått på vgs med et par samt at jeg i voksen alder har blitt kjent med flere som har gått der.

Felles for disse er at de er veldig trygge på seg selv, at de har høy selvtillit (i overkant, men det er jo strengt tatt mest deres problem) og stor tro på egne evner og ferdigheter. Mye kunstnerisk og emmosjonelt der, slik jeg har forstått dem.

Jeg ville ikke sendt mine til Steinerskolen i dag etter det vi vet om hvordan skolene faktisk drives. Montessori, derimot, skulle jeg virkelig ønske at var her vi bor...

• Svar 44
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• kaffepiken

6

• laban

4

• jubalong70

4

• morsan

2

Populære dager

Mest aktive i denne tråden

Populære dager

Gjest Kimmie
Skrevet

Jeg har ingen personlige erfaringer fra egen familie.

Men jeg har sett på nært hold at en gutt som hadde motiverte, ressurssterke foreldre som ikke er vanskelige å samarbeide med, endte med å slutte etter ca. 3 år på Steinerskolen. Guttungen er oppvakt, musikalsk og helt uten adferdsproblemer, men strever litt med finmotorikken. F.eks. fikset han ikke hekling, og ble truet med å måtte være inne i friminuttene av den grunn (for å hekle enda mer). Gutten hadde hjemme-undervisning i over et år etter at han sluttet, fordi han hadde utviklet så sterk motstand mot alt som hadde med skole å gjøre etter alle konfliktene. Og dette var altså kun fordi han var litt utafor i håndarbeid og ballspill.

En DOL-mor med mange barn skrev om akkurat de samme Steinerskoleerfaringene her (ikke samme skolen, men et annet sted) for noen år siden. Sønnen hennes var også ørlite annerledes på enkelte punkt, og dette kunne ikke skolen akseptere. Da var det ham det var noe galt med. Han sluttet og fikk det mye bedre på en offentlig skole.

Jeg tror ikke det er opplest og vedtatt at Steinerskolen skal støte ut alle som ikke blomstrer og fungerer 100% i opplegget deres. Men det har vært såpass mange eksempler av denne typen i media, at jeg synes det er litt skremmende. Spesielt etter at jeg så det selv på kloss hold, uten medias sensasjonslyst på toppen.

Dessuten har jeg reagert på det som en annen skrev om her - trangen til å klassifisere barn i personlighetsgrupper ut fra utseende og andre kriterier jeg ikke synes burde brukes i våre dager.

Montesorripedagogikken tiltaler meg langt mer, men det blir et annet tema.

Ok,blir litt skeptisk nå. Noe lignende har blitt meg fortalt tidligere,at barn med bare ørlite behov for noe ekstra ikke er velkommen der. Det blir jo helt feil,alle er ikke perfekte!

Du skjønner,jeg leste "Jonas" av Jens Bjørneboe,han var jo en gutt som trengte mer enn de fleste siden han ikke kunne lese,ja det var jo mye med han i grunn. Han blomstret opp på steinerskolen,men den var jo ikke fra virkeligheten heller da.

Gjest Kimmie
Skrevet

Jeg har ikke gått på Steinerskolen selv, men har gått på vgs med et par samt at jeg i voksen alder har blitt kjent med flere som har gått der.

Felles for disse er at de er veldig trygge på seg selv, at de har høy selvtillit (i overkant, men det er jo strengt tatt mest deres problem) og stor tro på egne evner og ferdigheter. Mye kunstnerisk og emmosjonelt der, slik jeg har forstått dem.

Jeg ville ikke sendt mine til Steinerskolen i dag etter det vi vet om hvordan skolene faktisk drives. Montessori, derimot, skulle jeg virkelig ønske at var her vi bor...

Har tro på Montesorri skolen jeg også,ei venninne har et barn der,det virker helt topp :)

Barnet har virkelig utviklet seg i positiv retning (ble mobbet på vanlig skole),fått masse selvtillit også.

Har ikke det tilbudet her.

Håpet på at steinerskolen var positivt for barn,de skal jo være så flink til å finne barnets ressurser og utvikle dem.

Skrevet

Ok,blir litt skeptisk nå. Noe lignende har blitt meg fortalt tidligere,at barn med bare ørlite behov for noe ekstra ikke er velkommen der. Det blir jo helt feil,alle er ikke perfekte!

Du skjønner,jeg leste "Jonas" av Jens Bjørneboe,han var jo en gutt som trengte mer enn de fleste siden han ikke kunne lese,ja det var jo mye med han i grunn. Han blomstret opp på steinerskolen,men den var jo ikke fra virkeligheten heller da.

De tider er heldigvis forbi da barn med dysleksi blir behandlet som Jonas.

Det finnes sikkert slike lærere som Jonas til slutt fikk, på Steinerskolen. Men jeg tror de finnes i den offentlige skolen også. De monstrene Bjørneboe plasserte på læreværelset på den første skolen Jonas gikk, er det litt lenger mellom. Foreldre og barn trenger heldigvis ikke finne seg i sånt lenger.

Skrevet

Er jo bra at de lærer seg å bli sterke personligheter,men ikke uhøfelige! Det lover ikke godt...

Nei, det er et eller annet ufordragelig over de Steiner-ungene jeg har møtt. Litt for stort ego kanskje?

Vanskelig å si...

Skrevet

Jeg er skeptisk til ideologien som ligger bak (de har jo en såkalt antroposofisk forståelse av mennesket og verden) og jeg frykter at de velger å legge opp undervisning på bakgrunn av ideologi på bekostning av anerkjent kunnskap og sunn fornuft. Vi vurderte en stund steinerskolen, men bestemte oss for å gå for den vanlige skolen.

Bl.a har de et merkelig syn på barn med ADHD og årsakene til det, og det å klassifisere barns personlighet ut fra kroppstyper syns jeg er veldig betenkelig.

Frykter at man kan bli sett skjevt på som foreldre også hvis man ikke deler skolens alternative verdensbilde, og det gjør absolutt ikke vi, vi er bare vanlige folk som ikke kler oss i økologisk bomull og vi spiser mat med tilsetningsstoffer også.... ;-)

Nå kan det godt hende at det merkeligste av det jeg har lest ikke er representativt for flertallet av dem som jobber der, men det var i allefall nok til at vi ble så betenkt at vi valgte vanlig skole.

Gjest Kimmie
Skrevet

Jeg er skeptisk til ideologien som ligger bak (de har jo en såkalt antroposofisk forståelse av mennesket og verden) og jeg frykter at de velger å legge opp undervisning på bakgrunn av ideologi på bekostning av anerkjent kunnskap og sunn fornuft. Vi vurderte en stund steinerskolen, men bestemte oss for å gå for den vanlige skolen.

Bl.a har de et merkelig syn på barn med ADHD og årsakene til det, og det å klassifisere barns personlighet ut fra kroppstyper syns jeg er veldig betenkelig.

Frykter at man kan bli sett skjevt på som foreldre også hvis man ikke deler skolens alternative verdensbilde, og det gjør absolutt ikke vi, vi er bare vanlige folk som ikke kler oss i økologisk bomull og vi spiser mat med tilsetningsstoffer også.... ;-)

Nå kan det godt hende at det merkeligste av det jeg har lest ikke er representativt for flertallet av dem som jobber der, men det var i allefall nok til at vi ble så betenkt at vi valgte vanlig skole.

Hvordan ser de på barn med ADHD?

Får jo inntrykk av at må være litt spesiell for å gå der,trodde det var slik at man fikk utviklet seg i positiv retning jeg. At de såg indivitet mer,men det er mulig det er sånn at alle må !være like" der også.

Skrevet

Hvordan ser de på barn med ADHD?

Får jo inntrykk av at må være litt spesiell for å gå der,trodde det var slik at man fikk utviklet seg i positiv retning jeg. At de såg indivitet mer,men det er mulig det er sånn at alle må !være like" der også.

Det handler om reinkarnasjon og at barn med adhd og asperger har en dragning mot lucifer - husker ikke helt men det var for meg helt søkt. Har funnet etpar linker der det står i kortversjon.

Se under nederste avsnitt:

http://www.dagbladet.no/kultur/2005/06/25/435629.html

Og under ADHD og inkarnasjonsvansker:

http://www.aftenposten.no/meninger/kronikker/article1551244.ece

Gjest Kimmie
Skrevet

Det handler om reinkarnasjon og at barn med adhd og asperger har en dragning mot lucifer - husker ikke helt men det var for meg helt søkt. Har funnet etpar linker der det står i kortversjon.

Se under nederste avsnitt:

http://www.dagbladet.no/kultur/2005/06/25/435629.html

Og under ADHD og inkarnasjonsvansker:

http://www.aftenposten.no/meninger/kronikker/article1551244.ece

Aha,takk. Uff dette liker jeg sletts ikke!

Skrevet

Jeg har ikke veldig mange erfaringer med Steinerskolen. Det jeg har observert er barn som kom på bussen jeg kjørte med, og som skulle på Steinerskolen. Disse barna var uten unntak uhøflige og voldsomt dominerende.

Dette kan ha vært personligheten til barna, men de var ganske mange...

Vet av ei jente som slet veldig i den vanlige skolen, og som har blomstret opp på Steinerskolen. Hennes personlighet er også ganske påtrengende...

Veldig interessant, med tanke på at Ari Behn har gått på Steineskolen, og faren hans visstnok var lærer der.

Skrevet

Veldig interessant, med tanke på at Ari Behn har gått på Steineskolen, og faren hans visstnok var lærer der.

Ikke så rart at Ari og Märtha Louise fant hverandre da, hun har jo også et noe alternativt syn på verden. De passer nok godt sammen :)

Gjest Kimmie
Skrevet

Ikke så rart at Ari og Märtha Louise fant hverandre da, hun har jo også et noe alternativt syn på verden. De passer nok godt sammen :)

Jeg har gså et alternativt syn på verden,men dette blir litt for ekstremt. Blir rett og slett skremt,som om det var en del av en psykose. Får ikke håpe de forteller alt dette de tror på til barna!

Skrevet

Jeg har gså et alternativt syn på verden,men dette blir litt for ekstremt. Blir rett og slett skremt,som om det var en del av en psykose. Får ikke håpe de forteller alt dette de tror på til barna!

Enig med deg! Jeg har forresten ikke noe imot at folk er litt alternative altså, bare så det er sagt :-) Jeg er ikke så alternativ selv, men folk er forskjellige og det er bra at ikke alle tenker helt likt.

Gjest Kimmie
Skrevet

Enig med deg! Jeg har forresten ikke noe imot at folk er litt alternative altså, bare så det er sagt :-) Jeg er ikke så alternativ selv, men folk er forskjellige og det er bra at ikke alle tenker helt likt.

Ja det er sant,jammen bra at folk tenker ulikt slik at vi får litt nyanser i samfunnet :)

Skrevet

He, he - der har man en forklaring god nok :)

Skrevet

For balansens skyld: Statsministeren og utenriksministeren vår har også gått på Steinerskolen.

Det er sikkert mange som er uenige med dem i litt av hvert, men de er ikke like sfæriske som visse andre.

Skrevet

For balansens skyld: Statsministeren og utenriksministeren vår har også gått på Steinerskolen.

Det er sikkert mange som er uenige med dem i litt av hvert, men de er ikke like sfæriske som visse andre.

Jeg kjenner flere helt OK folk som har gått på Steinerskole, inklusive sjefen min;-)

Men det rokker ikke ved min generelle oppfatning om skolen, og det er, for å si det enkelt med en svensk tv-komiker på 90-tallet: "Jag är skeptisk!"

Gjest Kimmie
Skrevet

Vet det,en av grunnene til at jeg tenkte det måtte være en bra skole. Har mistet "gløden" for den nå..

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...