Gå til innhold

Velger trygd fremfor å jobbe

Anbefalte innlegg

Skrevet

OK:-) Jeg skjønner hva du mener, bookworm. Jeg har nok også mine plager mer eller mindre konstant. Men jeg ser på dem som en noenlunde naturlig del av det å jobbe og slite gjennom mange år. Vi kommer ikke lytefrie fra det, for å si det sånn:-)

Jeg respekterer at ditt sykdomsbilde er et helt annet enn mitt, og misunner deg ikke en hverdag fylt av smerter. Bare så det er sagt.

Litt plager skal man selvfølgelig holde ut, ingen tvil om det. Man kommer som du sier, ikke lytefri gjennom livet.

Poenget er at når disse plagene har gått så langt som at det faktisk er en sykdom, som slår deg helt ut og hvor du faktisk bruker morfin for å holde smertene i sjakk - da er det ikke lenger noe man bare kan bite tenna sammen og komme seg igjennom.

Jeg "holdt ut" i 10 år før jeg måtte kaste inn håndkleet, jeg jobbet meg gjennom smerter, forsømte alt som het familieliv og husarbeid fordi jeg ikke hadde krefter igjen når arbeidsdagen var slutt - i tillegg til så intense smerter at jeg ikke kan forklare dem en gang (det er ikke snakk om noen stiv nakke, altså)...

Revmatologen sa at hvis jeg hadde kastet inn håndkleet på et tidligere tidspunkt, hadde jeg sannsynligvis ikke vært så syk som jeg er i dag, kanskje jeg hadde vært bare 50% ufør - så det er noe med å innse når ting går over stokk og stein, nå har jeg sannsynligvis ødelagt hele resten av mitt liv (i hvert fall det yrkesaktive), og det er ingen god tanke skal jeg love...

• Svar 142
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• Colette

20

• BMS!

19

• Bookworm

19

• black wealch

6

Mest aktive i denne tråden

Gjest Miguela
Skrevet

Du sier mye vesentlig her, fordi det er veldig mange som er ufør som faktisk ønsker å jobbe, i hvert fall benytte seg av den restarbeidsevnen de har. Men arbeidslivet er slik at jeg som har fibromyalgi f.eks. har mange gode dager, men også mange dårlige - jeg kunne ha jobbet de periodene hvor jeg har det bra, men er ikke i stand til å gjøre det når jeg er dårlig. Problemet er at jeg ikke kan si at jeg er bra to dager i uka, eller en uke i måneden. Jeg har ikke peiling på når de gode og dårlige periodene kommer. Ingen arbeidsgiver vil gi meg en jobb på dette grunnlaget - dermed har jeg ikke noe valg.

Det samme gjelder f.eks. rullestolbrukere - mange av dem blir nærmest tvunget til ufør fordi de ikke får seg jobb, selv om de så gjerne vil, og kunne ha gjort en minst like god jobb som hvem som helst annen...

Ja det å få jobb som funksjonshemmet er mye vanskeligere i Norge enn fleste andre land. En med fibromyalgi, i rullestol, døv, blind osv. kan gjøre mye.

Det er for lett å få alle over på samfunnets forsørgelse. Og jeg snakker ikke om enkelte individer. Er ikke interessert i slike historier.

Skrevet

Ja det å få jobb som funksjonshemmet er mye vanskeligere i Norge enn fleste andre land. En med fibromyalgi, i rullestol, døv, blind osv. kan gjøre mye.

Det er for lett å få alle over på samfunnets forsørgelse. Og jeg snakker ikke om enkelte individer. Er ikke interessert i slike historier.

Jeg mener at samfunnet generelt kunne ha lagt ting bedre til rette for å få folk i arbeid, så vi er enige der.

Skrevet

Ja, det er omtrent det verste en kan gjøre om en har slike smerter mener jeg. Jeg forstår det ikke, men det er sikkert en psykologisk greie som overstyrer fornuften. Manglende forståelse av handling og konsekvens ville jeg sagt, men jeg er bare en lekmann og bør sikkert hamres.

Jeg sitter nok også mye mer ved pc-en enn jeg burde gjøre. Har mistanke om musearm bla.a. Og hadde jeg gått til lege - så hadde det sikkert blitt en diagnose og muligens sykemelding. Men jeg nekter - både fordi jobben og det sosiale ved pc-en er viktig for meg. Så får vi se hvordan det går etter hvert:-)

Gjest Miguela
Skrevet

Jeg mener at samfunnet generelt kunne ha lagt ting bedre til rette for å få folk i arbeid, så vi er enige der.

Ting ble lagt bedre til rette før i tiden, i et samfunn hvor det var bruk for alle.

Skrevet

Litt plager skal man selvfølgelig holde ut, ingen tvil om det. Man kommer som du sier, ikke lytefri gjennom livet.

Poenget er at når disse plagene har gått så langt som at det faktisk er en sykdom, som slår deg helt ut og hvor du faktisk bruker morfin for å holde smertene i sjakk - da er det ikke lenger noe man bare kan bite tenna sammen og komme seg igjennom.

Jeg "holdt ut" i 10 år før jeg måtte kaste inn håndkleet, jeg jobbet meg gjennom smerter, forsømte alt som het familieliv og husarbeid fordi jeg ikke hadde krefter igjen når arbeidsdagen var slutt - i tillegg til så intense smerter at jeg ikke kan forklare dem en gang (det er ikke snakk om noen stiv nakke, altså)...

Revmatologen sa at hvis jeg hadde kastet inn håndkleet på et tidligere tidspunkt, hadde jeg sannsynligvis ikke vært så syk som jeg er i dag, kanskje jeg hadde vært bare 50% ufør - så det er noe med å innse når ting går over stokk og stein, nå har jeg sannsynligvis ødelagt hele resten av mitt liv (i hvert fall det yrkesaktive), og det er ingen god tanke skal jeg love...

Jeg aner absolutt ingenting om denne formen for sykdom. Så jeg er ytterst ydmyk når det gjelder din beskrivelse av noe som for meg høres ut som et helvete. Det må jo være bittert også- å oppleve etterpåklokskapen? Du har min fulle sympati.

Jeg er typen om nekter å være syk eller å ha vondt. Jeg makter rett og slett ikke et liv innenfor helsevensenet som pasient. Bare tanken på å være pasient - gjør meg nesten syk..... Men har man ikke valg lenger - så har man det selvfølgelig ikke. Alt har jo sin grense.

Skrevet

Jeg aner absolutt ingenting om denne formen for sykdom. Så jeg er ytterst ydmyk når det gjelder din beskrivelse av noe som for meg høres ut som et helvete. Det må jo være bittert også- å oppleve etterpåklokskapen? Du har min fulle sympati.

Jeg er typen om nekter å være syk eller å ha vondt. Jeg makter rett og slett ikke et liv innenfor helsevensenet som pasient. Bare tanken på å være pasient - gjør meg nesten syk..... Men har man ikke valg lenger - så har man det selvfølgelig ikke. Alt har jo sin grense.

Takk Colette:-)

Skrevet

http://www.vg.no/nyheter/innenriks/artikkel.php?artid=544379

Sitat:

" En undersøkelse blant revmatiske kvinner viste at de sto i arbeid alt for lenge, lenger enn helsen deres tilsa, nettopp fordi de ønsket å være i arbeid. ''

Sier Rødt-leder Torstein Dahle:-) Han er jo ganske kontroversiell da:-)

Helt ærlig: Det er mange i vårt land som er syke og trenger uføretrygd. Og heldigvis at det da er mulig å få hjelp til å leve som normalt. Men vi ligger som sagt i verdenstoppen når det gjelder sykemeldinger/uføretrygd. Og det tilsier enten at vi er en befolkning som er sykere enn andre- eller at det skal mindre til for å få disse godene. Sier ikke det seg selv? Og vi kjenner alle noen som utnytter systemet, og det går dessverre ofte urettmessig utover de som virkelig trenger det. Synd- men sant.

Det er jo skummelt at hvis utviklingen fortsetter som nå- så vil hver 2. nordmann i "arbeidsfør" alder være uføretrygdet om noen år - og hvem skal da ta jobben med å "drive Norge"? Sannsynligvis innvandrere:-) For noen må jo jobbbe:-)

Skrevet

Sier Rødt-leder Torstein Dahle:-) Han er jo ganske kontroversiell da:-)

Helt ærlig: Det er mange i vårt land som er syke og trenger uføretrygd. Og heldigvis at det da er mulig å få hjelp til å leve som normalt. Men vi ligger som sagt i verdenstoppen når det gjelder sykemeldinger/uføretrygd. Og det tilsier enten at vi er en befolkning som er sykere enn andre- eller at det skal mindre til for å få disse godene. Sier ikke det seg selv? Og vi kjenner alle noen som utnytter systemet, og det går dessverre ofte urettmessig utover de som virkelig trenger det. Synd- men sant.

Det er jo skummelt at hvis utviklingen fortsetter som nå- så vil hver 2. nordmann i "arbeidsfør" alder være uføretrygdet om noen år - og hvem skal da ta jobben med å "drive Norge"? Sannsynligvis innvandrere:-) For noen må jo jobbbe:-)

Torstein Dale var ikke den eneste som kritiserte rapporten, det var flere eksperter som mente det samme.

Men ja, jeg er enig med det i mye av det du sier - jeg er bare veldig opptatt av at de som faktisk ER syke blir tatt på alvor. Derfor blir jeg veldig engasjert i slike diskusjoner:-)

Gjest mimi le clown
Skrevet

Jeg sitter nok også mye mer ved pc-en enn jeg burde gjøre. Har mistanke om musearm bla.a. Og hadde jeg gått til lege - så hadde det sikkert blitt en diagnose og muligens sykemelding. Men jeg nekter - både fordi jobben og det sosiale ved pc-en er viktig for meg. Så får vi se hvordan det går etter hvert:-)

Å, du er en av dem. Jeg føler meg lurt. Da kan du bare ha det så godt;)

Gjest Nickløsheletia
Skrevet

Torstein Dale var ikke den eneste som kritiserte rapporten, det var flere eksperter som mente det samme.

Men ja, jeg er enig med det i mye av det du sier - jeg er bare veldig opptatt av at de som faktisk ER syke blir tatt på alvor. Derfor blir jeg veldig engasjert i slike diskusjoner:-)

''jeg er bare veldig opptatt av at de som faktisk ER syke blir tatt på alvor''

Det mener jo faktisk trådstarter også:-)

black wealch
Skrevet

OK:-) Min x-svigermor som slet med både det ene og det andre, kom med et gullkorn i denne sannenhengen, da vi yngre diskuterte om vi "skulle orke ditt- og orke datt". Hun sa da: " En må bare slutte å kjenne så fryktelig godt etter hva en orker og ikke orker - og sette i gang!"

''" En må bare slutte å kjenne så fryktelig godt etter hva en orker og ikke orker - og sette i gang!"''

Godt sagt!

Mange hadde hatt godt av å leve litt mer dette dette.

Skrevet

Ok:-) Det skjønner jeg veldig godt:-) For nok en gang å referere til min x som er psykolog-- så vet jeg jo godt hvordan han betraktet slike sykdommer som du har. Ikke minst fordi det som oftest rammer kvinner:-) Så jeg skjønner godt at du lett kommer i forsvarsposisjon når det gjelder dette. Det må rett og slett være vanskelig.

Skrevet

''jeg er bare veldig opptatt av at de som faktisk ER syke blir tatt på alvor''

Det mener jo faktisk trådstarter også:-)

Jeg har heller ikke argumentert mot trådstarter heller da... Jeg er bare med i diskusjonen på genrelt grunnlag...

Gjest Nickløsheletia
Skrevet

Jeg kjenner også ei som har det som deg og det er lett å se på hele henne at hun har vondt.

Når jeg startet tråden, var ikke det for å kritisere deg eller andre somhar det slik.

Skrevet

''" En må bare slutte å kjenne så fryktelig godt etter hva en orker og ikke orker - og sette i gang!"''

Godt sagt!

Mange hadde hatt godt av å leve litt mer dette dette.

''Mange hadde hatt godt av å leve litt mer dette dette''

Ja, jeg tror faktisk det. Gode, gamle leveregler er ikke alltid de dummeste. Jeg følger den selv, og merker at de gangene jeg gir etter for å ta for mye hensyn til meg selv, så blir jeg dorsk, lat og uopplagt. Faktisk er jeg slik at jo mer jeg gjør - jo mer energi får jeg:-)

Gjest Ja, det er ikke bare, bare
Skrevet

ps. Jeg vet litt om en adopsjonsprosess, men du er vist ekspert :)

Jeg har da aldri sakt at jeg er ekspert! Men vi fikk da alle detaljene fra dette paret om både det ene og det andre mens det pågikk, så jeg vet i allefall godt hvordan akkurat denne ene prosessen gikk for seg. Til og med summene i kroner fikk vi vite.

Gjest Ja, det er ikke bare, bare
Skrevet

Tja, ikke vet jeg om du vet hele fakta, jeg gjør det i alle fal ikke, kjenner ikke gitte ekspempel par i det hele tatt ;)

Vi kan enes om at jeg vi er enig om at snylting er feil.

Så får du klage over hvordan andre gjør det, og feie for egen dør. Men skjønner ikke at du orker å kjenne så mange som snylter, jobber svart osv.

"Men skjønner ikke at du orker å kjenne så mange som snylter, jobber svart osv"

Så umoden du virker! Vi velger vel ikke ut omgangskrets på bakgrunn av om de snylter eller ikke.

Sånt kommer vel heller frem etter hvert som bekjentskapet eldes.

Vi kan jo bare snu ryggen til alle da, men så var det det med egen dør igjen da. Du har sikkert dine svin på skogen du også. Og er du så mye bedre enn alle andre at du kan fly rundt som en minipoliti og angi gud og hvermann som gjør feil?

Jeg er det ikke.

Skrevet

"Men skjønner ikke at du orker å kjenne så mange som snylter, jobber svart osv"

Så umoden du virker! Vi velger vel ikke ut omgangskrets på bakgrunn av om de snylter eller ikke.

Sånt kommer vel heller frem etter hvert som bekjentskapet eldes.

Vi kan jo bare snu ryggen til alle da, men så var det det med egen dør igjen da. Du har sikkert dine svin på skogen du også. Og er du så mye bedre enn alle andre at du kan fly rundt som en minipoliti og angi gud og hvermann som gjør feil?

Jeg er det ikke.

Javel, så får jeg heller være umoden :-) Jeg legger i alle fall ikke ut om hvor teit jeg syns vennene mine er her inne, som snylter å står på. Dobbeltmoralen lenge leve.

Men vi er enige om at å snylte ødelegger for alle di som trenger det mest, og det er fryktelig leit, og hvordan vi hanskes med et er foreskjellig.

Ha en flott helg :-D

ps. minner om at jeg forsvarte gitte par overfor deg, da jeg ikke syns det er så ille, mens det er du som nå syns jeg er helt på jordet fordi dette er jo dine venner som man ikke kan snu ryggen til ....

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...