Gå til innhold

Velger trygd fremfor å jobbe

Anbefalte innlegg

Gjest Nickløsheletia
Skrevet

Jeg tenker noen ganger at en del av de som er uføretrygdede kanskje kunne jobbet om de hadde valgt jobb etter hva helsa tåler.

Jeg kunne ikke hatt en jobb hvor jeg må bøye og løfte tunge ting. Ryggen min kan pluselig slå seg vrang. Har et svakt punkt nederst i ryggen og får hekseskudd rett som det er.

Men jeg kan fint ha den jobben jeg har. Jeg sitter stort sett og skriver på en pc hele dagen. Går litt i gangene når jeg skal levere fra meg ting til kolegaer, men stort sett sitter jeg forran pcèn og skriver. Jeg har en kontorstol jeg kan regulere som jeg vil og jeg dytter en pute bak meg.

Når jeg kan sitte med pc hjemme, kan jeg gjøre det på jobb også. Jeg ser ingen forskjell på det.

Og før jeg får alle de med fybromyalgi etter meg, så får jeg skynde meg og si at jeg forstår at det er noe helt annet og verre enn bare ryggvondt det dere sliter med.

Jeg vet også at det er grader av ryggsmerter og at mine smerter ikke er verre enn at jeg kan trosse dem, ta noe smertestillende og gå meg frisk med joggeskoa. Bare noen få ganger har jeg ikke kunnet reise meg.

Likevel vil jeg si at også jeg vet om folk som har gått på uføretrgd i årevis pga. ryggproblemer, men likevel både kan sitte i en stol å bruke pc, klippe plen, jobbe i hagen osv.

Det er slike tilfeller jeg stusser over. Da tenker jeg lett at de sikkert hadde greid en slik jobb som jeg har.

• Svar 142
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• Colette

20

• BMS!

19

• Bookworm

19

• black wealch

6

Mest aktive i denne tråden

Skrevet

''Man nekter vel ikke å bli kjent med folk selv om de jobber svart eller snylter på trygd/sykepenger?

Man kommer jo i kontakt med folk i mange sammenhenger, og må nesten forholde seg til dette. Kan selvfølgelig si sin mening om saken, men å nekte å kjenne noen blir en smule merkelig ;-)''

Det samme tenkte jeg :-) Jeg har "slike folk" rundt meg i mange sammenhenger. Og en annen ting er at skulle jeg begynne å angi alle som driver med dette- så ville jeg få det travelt :-)

''Og en annen ting er at skulle jeg begynne å angi alle som driver med dette- så ville jeg få det travelt :-)''

Og det i seg selv, er vel egentlig bare underbyggende for undersøkelsen som det ble linket til her, og bare i seg selv ett fryktelig trist utsagn.

Det er slike som snylter og lurer, som ødelegger for alle i norge som virkelig trenger uføre, og gjør at uføre er ett negativladetet ord.

Bare veldig trist, syns jeg, om det er slik at flesteparten kjenner MASSE mennesker som gjør dette.

Skrevet

Jeg tenker noen ganger at en del av de som er uføretrygdede kanskje kunne jobbet om de hadde valgt jobb etter hva helsa tåler.

Jeg kunne ikke hatt en jobb hvor jeg må bøye og løfte tunge ting. Ryggen min kan pluselig slå seg vrang. Har et svakt punkt nederst i ryggen og får hekseskudd rett som det er.

Men jeg kan fint ha den jobben jeg har. Jeg sitter stort sett og skriver på en pc hele dagen. Går litt i gangene når jeg skal levere fra meg ting til kolegaer, men stort sett sitter jeg forran pcèn og skriver. Jeg har en kontorstol jeg kan regulere som jeg vil og jeg dytter en pute bak meg.

Når jeg kan sitte med pc hjemme, kan jeg gjøre det på jobb også. Jeg ser ingen forskjell på det.

Og før jeg får alle de med fybromyalgi etter meg, så får jeg skynde meg og si at jeg forstår at det er noe helt annet og verre enn bare ryggvondt det dere sliter med.

Jeg vet også at det er grader av ryggsmerter og at mine smerter ikke er verre enn at jeg kan trosse dem, ta noe smertestillende og gå meg frisk med joggeskoa. Bare noen få ganger har jeg ikke kunnet reise meg.

Likevel vil jeg si at også jeg vet om folk som har gått på uføretrgd i årevis pga. ryggproblemer, men likevel både kan sitte i en stol å bruke pc, klippe plen, jobbe i hagen osv.

Det er slike tilfeller jeg stusser over. Da tenker jeg lett at de sikkert hadde greid en slik jobb som jeg har.

Jeg er stadifg forundret over hva folk som er uføretrygdet kan få til i jobbsammenheng. Jeg driver eget firma, og de beste erfaringene har jeg fra folk som kan tjene 1G, og et par av dem er tidligere rusmisbrukere som har kommet seg ned på beina. De er samvittighetsfulle, ivrige etter å vise at de er arbeidsomme og ikke minst til å stole på, i alle sammenhenger. Jeg ser dem for meg som folk som egentlig alltid har stilt så store krav til seg selv at de ikke har mulighet til å lykkes i det lange løp.

Vi kunne raskt ha tilbudt dem fast jobb - men det vil de ikke. De vil kun tjene sin 1 G (ca. 70 000) fordi de redde for å miste den trygden de har. De kunne kanskje ikke ha fungert i alle jobber, og hos hvem som helst, men hos oss har de trives og kunne egentlig tenkt seg å jobbe fast. Men det å gi avkall på trygden de har skaffet seg - sitter langt inne.

Skrevet

''Og en annen ting er at skulle jeg begynne å angi alle som driver med dette- så ville jeg få det travelt :-)''

Og det i seg selv, er vel egentlig bare underbyggende for undersøkelsen som det ble linket til her, og bare i seg selv ett fryktelig trist utsagn.

Det er slike som snylter og lurer, som ødelegger for alle i norge som virkelig trenger uføre, og gjør at uføre er ett negativladetet ord.

Bare veldig trist, syns jeg, om det er slik at flesteparten kjenner MASSE mennesker som gjør dette.

Det er nok systemet som er feil - først og fremst. Vi mennesker er bare mennesker på godt og vondt- og gjør det vi kan for å klare oss som best vi kan. Moralen i Norge er nok ikke særlig høy, dessverre, når det kommer til sike ting. De fleste ser forskjell på det å snyte staten og det å snyte sine nærmeste. Tror nok dessverre at det er slik:-(

Gjest Ja, det er ikke bare, bare
Skrevet

Javel, så får jeg heller være umoden :-) Jeg legger i alle fall ikke ut om hvor teit jeg syns vennene mine er her inne, som snylter å står på. Dobbeltmoralen lenge leve.

Men vi er enige om at å snylte ødelegger for alle di som trenger det mest, og det er fryktelig leit, og hvordan vi hanskes med et er foreskjellig.

Ha en flott helg :-D

ps. minner om at jeg forsvarte gitte par overfor deg, da jeg ikke syns det er så ille, mens det er du som nå syns jeg er helt på jordet fordi dette er jo dine venner som man ikke kan snu ryggen til ....

Jeg har ikke skrevet at noen er teite. Hele tråden begynte med at innskriver mente det var altfor lett å få trygd her i landet, eller/og at det var mange skuespillere her i landet.

Mitt svar var bare et bidrag til det.

Du mente det var ikke var noe galt i den ene historien jeg skrev om og jeg fordypet det siden jeg vet at hun ikke er så syk som hun får trygd for.

Enkelt og greit. Jeg forsvarer ingen og dømmer ingen. Jeg forteller fakta, enkelt og greit.

Forøvrig så har jeg ikke vært nær venn med dette paret på et tiår eller noe, men det har med at jeg har flyttet å gjøre og har ingen ting med hennes trygd å gjøre.

Skrevet

Tillegg: Jeg ble på et annet forum på internett kalt "kriminell" fordi jeg ble tatt i å smugle en kartong med sigaretter på grensen mellom Norge og Sverige. Jeg måtte betale 600 kr i forenklet forelegg og ble fratatt kartongen. Synes du dette er kriminalitet - eller noe "alle gjør" når de ser en mulighet for det?

Skrevet

Det er nok systemet som er feil - først og fremst. Vi mennesker er bare mennesker på godt og vondt- og gjør det vi kan for å klare oss som best vi kan. Moralen i Norge er nok ikke særlig høy, dessverre, når det kommer til sike ting. De fleste ser forskjell på det å snyte staten og det å snyte sine nærmeste. Tror nok dessverre at det er slik:-(

Ja, tydelig at systemet er feil siden dette er så såre enkelt som det høres ut her. Og at så mange tydelig gjør slike ting.

I min vennekrets er yngste 33 og eldste 54, så ikke føler jeg at vi er spesielt unge lenger heller, og ikke har vi venner som driver å snylter. Jeg har en ufør venninne på 39 år, men hun er ingen snylter, og en kompis med ME, og heller ikke snylter, selvom di er uføre for en periode, eller lenger.... Men mulig er vi heldige da, for om vi andre ikke jobber fult, så trenger vi ikke snylte på staten av den grunn.

Og om noen nære venner av oss skulle vise seg å være noen skikkelige "lurendreiere", så vi jeg tro at det er fler ting der som etterhvert ikke ville stemt overnes med hvordan vi velger å leve vårt liv, og det hadde nok etterhvert ikke hatt så mye annet felles heller, da vi hadde hatt helt forskjellige moralske rettningslinje.

Skrevet

Tillegg: Jeg ble på et annet forum på internett kalt "kriminell" fordi jeg ble tatt i å smugle en kartong med sigaretter på grensen mellom Norge og Sverige. Jeg måtte betale 600 kr i forenklet forelegg og ble fratatt kartongen. Synes du dette er kriminalitet - eller noe "alle gjør" når de ser en mulighet for det?

Syns overhodet ikke å være falsk ufør i årevis og ta med en kartong sigaretter formye kan sammenlignes ;-)

Men jeg syns di som brauter på fest over hva di tok over svinesundsbrua sist di handlet, ikker er særlig sjarmernde.

Men å kalle en kriminell for en kartong med røyk ville jeg ikke gjort. Men jeg blir ikke nervøs om tollvesenet er ute når jeg kommer forbi, verken på flyplasser eller i bil. (men jeg syns det er ekkelt at di går igjennom tingene mine, skittentøy etc, men det liker vel ingen...)

Skrevet

Ja, tydelig at systemet er feil siden dette er så såre enkelt som det høres ut her. Og at så mange tydelig gjør slike ting.

I min vennekrets er yngste 33 og eldste 54, så ikke føler jeg at vi er spesielt unge lenger heller, og ikke har vi venner som driver å snylter. Jeg har en ufør venninne på 39 år, men hun er ingen snylter, og en kompis med ME, og heller ikke snylter, selvom di er uføre for en periode, eller lenger.... Men mulig er vi heldige da, for om vi andre ikke jobber fult, så trenger vi ikke snylte på staten av den grunn.

Og om noen nære venner av oss skulle vise seg å være noen skikkelige "lurendreiere", så vi jeg tro at det er fler ting der som etterhvert ikke ville stemt overnes med hvordan vi velger å leve vårt liv, og det hadde nok etterhvert ikke hatt så mye annet felles heller, da vi hadde hatt helt forskjellige moralske rettningslinje.

Hm.....dette høres rart ut. Etter som jeg leste i et annet innlegg her i kveld fra deg, så bor du i et område hvor folk flest har god økonomi. Kanskje det blir annerledes i områder hvor folk tjener mindre, og har dårligere råd?

Skrevet

Hm.....dette høres rart ut. Etter som jeg leste i et annet innlegg her i kveld fra deg, så bor du i et område hvor folk flest har god økonomi. Kanskje det blir annerledes i områder hvor folk tjener mindre, og har dårligere råd?

Nå skjønner ikke jeg hva du mener.

Jeg sier jo at jeg er heldig som kan VELGE å IKKE jobbe fulltid selv.

Skrevet

Syns overhodet ikke å være falsk ufør i årevis og ta med en kartong sigaretter formye kan sammenlignes ;-)

Men jeg syns di som brauter på fest over hva di tok over svinesundsbrua sist di handlet, ikker er særlig sjarmernde.

Men å kalle en kriminell for en kartong med røyk ville jeg ikke gjort. Men jeg blir ikke nervøs om tollvesenet er ute når jeg kommer forbi, verken på flyplasser eller i bil. (men jeg syns det er ekkelt at di går igjennom tingene mine, skittentøy etc, men det liker vel ingen...)

Jeg ble kalt kriminell av den grunn:-( Og det var ikke særlig behagelig. Jeg er ofte i Sverige siden jeg bor like ved grensen, og ser at folk hamstrer "store topper" på vinmonopolet i handlekurvene sine. Det ser ikke ut til at en eneste en tar med seg kvoten sin - for å si det sånn:-)

Det er bare så merkverdig at holdningene/erfaringene man møter på internett er så langt fra den virkeligheten man ellers møter:-) Og slik blir det mht folk som har glede av velferdsgodene våre også:-)

Skrevet

Nå skjønner ikke jeg hva du mener.

Jeg sier jo at jeg er heldig som kan VELGE å IKKE jobbe fulltid selv.

OK:-) "Nøden lærer naken kvinne at spinne", som de sier:-)

Skrevet

OK:-) "Nøden lærer naken kvinne at spinne", som de sier:-)

Nå skjønner jeg mindre å mindre, sikkert fordi jeg er stup trøtt...

God natt :-D

Skrevet

Jeg kjenner også ei som har det som deg og det er lett å se på hele henne at hun har vondt.

Når jeg startet tråden, var ikke det for å kritisere deg eller andre somhar det slik.

Jeg tok heller ikke innlegget ditt som kritikk, det er jo noe veldig viktig du påpeker jeg. Jeg hadde faktisk tenkt å starte tråd om dette selv, før jeg så at du hadde gjort det.

Det er jo ikke det andre sier om uføretrygdede som er problemet, problemet er jo nettopp disse som snyter på ordningen - som gjør at "alle" ser på oss med et skjevt blikk...

Skrevet

Jeg tok heller ikke innlegget ditt som kritikk, det er jo noe veldig viktig du påpeker jeg. Jeg hadde faktisk tenkt å starte tråd om dette selv, før jeg så at du hadde gjort det.

Det er jo ikke det andre sier om uføretrygdede som er problemet, problemet er jo nettopp disse som snyter på ordningen - som gjør at "alle" ser på oss med et skjevt blikk...

''Det er jo ikke det andre sier om uføretrygdede som er problemet, problemet er jo nettopp disse som snyter på ordningen - som gjør at "alle" ser på oss med et skjevt blikk...''

Og særlig når det i visse kretser tydelig er så utbrent som det er også.

Bare så det er sagt, jeg ser ikke ned på uføre, men di som ikke egentlig er "uføre", ja di tillater jeg meg å "uglese"litt :-D

Skrevet

Nå skjønner jeg mindre å mindre, sikkert fordi jeg er stup trøtt...

God natt :-D

Jeg mener jo bare at de som har dårligst råd er de som oftest lar seg friste til å jobbe svart ved siden av å ha velferdsgoder. Ikke så rart det, kanskje. Du bor i et strøk hvor mange har god råd- og støter derfor ikke så ofte på denne formen for svindel. For det var vel det som var spørsmålet- om hvor vidt du kunne tenke deg å kjenne den slags mennesker, eller ikke.

Ok:-) Godnatt:-) Det er i hvert fall få av oss som lier noen nød i Norge :-)

Skrevet

''Det er jo ikke det andre sier om uføretrygdede som er problemet, problemet er jo nettopp disse som snyter på ordningen - som gjør at "alle" ser på oss med et skjevt blikk...''

Og særlig når det i visse kretser tydelig er så utbrent som det er også.

Bare så det er sagt, jeg ser ikke ned på uføre, men di som ikke egentlig er "uføre", ja di tillater jeg meg å "uglese"litt :-D

''Bare så det er sagt, jeg ser ikke ned på uføre, men di som ikke egentlig er "uføre", ja di tillater jeg meg å "uglese"litt :-D''

Det har jeg ingen problemer med å skjønne, jeg ugleser dem faktisk selv - kanskje mer enn alle dere andre...

Gjest dodlido
Skrevet

Lukrativ og lett tilgjengelig??? Denne ordningen har ikke jeg sett noe til og jeg er tidsbegrenset ufør. Er det en ny ordning det snakkes om her?

Det var svært vanskelig og heller ikke ønskelig å bli uføretrygdet. Det var et års sykemelding, 2 års medisinsk rehabilitering, som ikke ga det jeg håpet på (bedring i sykdom for mulig å komme noe tilbake i arbeid). Tårer over å ha bli rammet av en kronisk sykdom, tårer over tap av et liv som ble så annerledes enn man hadde forestillt seg, tårer over å måtte kaste inn håndkleet i forhold til en fantastisk jobb og arbeidsplass, tårer over tapt sosialt liv og miste sine venner, tapt samboerskap, tårer over å ikke lenger fungere som mamma, tårer over å føle seg ubrukelig og bli ansett som det og tårer over en håpløs økonomisk situasjon. Hvor i h' er det lukrative det snakkes om???

Hvis det oppleves slik det hevdes her for enkelte i forhold til å bli trygdet, da tyder alt på at disse i utgangspunktet ikke skulle mottat denne ordningen. De bør de fange opp! Det stemmer nemlig fint lite med virkeligheten som treffer deg når du rammes av en alvorlig sykdom at dette er lett tilgjengelig og lukrativt.

Gjest skamseg
Skrevet

http://www.vg.no/nyheter/innenriks/artikkel.php?artid=544379

Ingen kan velge uføretrygd fremfor å jobbe. Det er for de aller fleste en lang prosess å få innvilget uføre. Det er ikke du som som avgjør om dette til slutt blir den rette ytelsen for deg. Det gjøres av de i behandlingsapparatet rundt deg, så dummere overskrift og mer pølsevev enn dette kan vel vanskelig produseres.

Skrevet

http://www.vg.no/nyheter/innenriks/artikkel.php?artid=544379

Ingen kan velge uføretrygd fremfor å jobbe. Det er for de aller fleste en lang prosess å få innvilget uføre. Det er ikke du som som avgjør om dette til slutt blir den rette ytelsen for deg. Det gjøres av de i behandlingsapparatet rundt deg, så dummere overskrift og mer pølsevev enn dette kan vel vanskelig produseres.

Signerer denne!!

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...