Gå til innhold

Dere som har ME (utmattelse), har dere hatt...

Anbefalte innlegg

Gjest høres logisk ut
Skrevet

...kyssesyken tidligere?

Hører at det kan være en sammenheng der.

Skrevet

_KAN_ være en sammenheng ja, men det er mange med ME som aldri har hatt kyssesyken.

Skrevet

I forbindelse med påstanden om at meningokokkvaksinen kunne være årsak til ME, ble det påvist en sammenheng mellom kyssesyke og ME, men ikke mellom vaksiner og ME.

Sammenhenger er statistikk, ikke nødvendigvis årsak - virkning.

Det kan f.eks. tenkes at de som (av foreløpig ukjent årsak) er disponert for ME, får symptomene etter at kroppen har vært utsatt for påkjenning, f.eks. i form av en kraftig infeksjon slik kyssesyken er. Siden kyssesyke er relativt vanlig, kan det se ut som om den sykdommen peker seg ut i en slik (relativt liten) studie.

Gjest en av dem
Skrevet

I forbindelse med påstanden om at meningokokkvaksinen kunne være årsak til ME, ble det påvist en sammenheng mellom kyssesyke og ME, men ikke mellom vaksiner og ME.

Sammenhenger er statistikk, ikke nødvendigvis årsak - virkning.

Det kan f.eks. tenkes at de som (av foreløpig ukjent årsak) er disponert for ME, får symptomene etter at kroppen har vært utsatt for påkjenning, f.eks. i form av en kraftig infeksjon slik kyssesyken er. Siden kyssesyke er relativt vanlig, kan det se ut som om den sykdommen peker seg ut i en slik (relativt liten) studie.

Det spørs vel hvem som sitter med sannheten her. Påstanden om at vaksinene ikke har ført til ME, slik Staten sier (så slipper de erstatningsansvar), det er det nok mange som er uenige i. Men som så ofte før, kan det jo ta flere tiår før beklagelsene kommer....

http://www.morgenbladet.no/apps/pbcs.dll/article?AID=/20090508/ODEBATT/785824946

Gjest en av dem
Skrevet

_KAN_ være en sammenheng ja, men det er mange med ME som aldri har hatt kyssesyken.

Ja det stemmer nok. Men det er også temmelig mange som har ME som TROR at de aldri har hatt kyssesyken, fordi de ikke blir undersøkt grundig nok.

Skrevet

Ja det stemmer nok. Men det er også temmelig mange som har ME som TROR at de aldri har hatt kyssesyken, fordi de ikke blir undersøkt grundig nok.

Det er klart, men ME er en såpass kompleks sykdom, og jeg tror det er mange utløsende faktorer for sykdommen. Kyssesyken er defninitvt en av dem, det samme tror jeg hjernehinnebetennelsesvaksinen er - og en hel haug med andre tilstander.

Jeg tror derimot ingen FÅR ME pga noen av dette, jeg tror de har sykdommen liggende latent i kroppen, og når kroppen blir utsatt for stress på en eller annen måte, utløses sykdommen...

Skrevet

Det spørs vel hvem som sitter med sannheten her. Påstanden om at vaksinene ikke har ført til ME, slik Staten sier (så slipper de erstatningsansvar), det er det nok mange som er uenige i. Men som så ofte før, kan det jo ta flere tiår før beklagelsene kommer....

http://www.morgenbladet.no/apps/pbcs.dll/article?AID=/20090508/ODEBATT/785824946

Jeg uttaler meg ikke om sannheten eller om noe erstatningsansvar. Jeg omtaler ett bestemt forskningsprosjekt som utførte en sammenlikning mellom spørreskjemasvar fra en gruppe som hadde fått den aktuelle vaksinen og en kontrollgruppe fra samme årskull som ikke hadde fått den. I dette utvalget ble resultatet slik jeg refererte. Slike analyser utføres av statistikere som bruker matematiske modeller, som ikke har noen personlig interesse av hva utfallet skal bli.

Det er ikke det minste rart at et vaksineprosjekt fra 1970-tallet ikke oppfyller kvalitetskravene vi stiller idag. Verden har gått framover, heldigvis.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...