Gå til innhold

Hva mener dere om dødsstraff?

Anbefalte innlegg

Gjest Dødsens
Skrevet

Da tenker jeg på den type dødsstraff de praktiserer i enkelte stater i USA.

Skrevet

Jeg er innbitt motstander av dødsstraff, og det kommer jeg til å være inntil jeg selv går i ovnen.

For det første: Det går ikke an å forsvare rettsregler av typen "drap er ulovlig, derfor dreper vi deg". Det er umoralsk og alt mulig annet som begynner på u.

For det andre: Justismord er i prinsippet uungåelig, uansett hvor rettferdig man forsøker å være. Før eller senere vil noen bli uskyldig dømt, det er bare å forlenge tidsaksen nok, så vil det skje. Er vedkommende i live, kan vi beklage at vi ødela livet hans / hennes, gi X millioner i erstatning selv om det selvfølgelig ikke er bra _nok_, men la vedkommende dø en naturlig død i visshet om at vi forsøkte å gi en slags oppreisning. Har vi tatt livet av vedkommende, er alt for sent, og sannsynligheten for at systemet slutter å grave i gamle saker, kan lett øke - altså at selvjustisen i rettsvesenet blir dårligere. Tenk f.eks. på hva DNA har gjort for bevisførsel, det er ingen som vet hva som kommer neste gang.

For det tredje: Det er ikke ønskelig at et slikt apparat står klart dersom en eller annen luguber gruppe kommer til makten.

Når det gjelder argumentet om at det ikke er noe liv å f.eks. sitte i fengsel resten av livet (som alternativet er i enkelte land), så er det ikke vi på sidelinja som skal avgjøre det. De som ønsker seg et tau, får nok tak i det.

Skrevet

Jeg tenker at dødsstraff vanskelig kan forsvares, uansett.

Ja, jeg forstår at noen tenker som så at intet mindre fortjenes. Men jeg er i mot dødsstraff.

Skrevet

Jeg synes temaet er vanskelig, men heller mer og mer mot å være motstander.

Skrevet

Jeg er i mot dødstraff, selv om det finnes mennesker jeg ønsker døde. Det er følelser og rent personlig, fra et samfunnsmessig standpunkt har dødstraff få fordeler og framstår rent barbarisk.

Jeg liker at lov og rett i Norge ikke er inspirert av hevntanken.

Gjest Liv er liv
Skrevet

Jeg er imot dødsstraff.

Det forde vi ikke har lov å ta liv. Ikke de livene som har tatt liv en gang.

Strenge straffer derimot er jeg for. Og de aller værste burde vært satt på en øy hvor de var nødt til å integreres i det samfunnet som var der. Jobbe, samarbeide, få til et liv der. Og de kunne bidra til samfunnet på de måter som gikk.

Skrevet

Jeg er imot dødsstraff fordi jeg mener at ingen jeg rett til å ta et annet liv.

Dessuten (som laban sier), dødsstraff er endelig, og hvis det skulle være uskyldige som dømmes, er det jo bare tragisk.

Skrevet

Jeg er innbitt motstander av dødsstraff, og det kommer jeg til å være inntil jeg selv går i ovnen.

For det første: Det går ikke an å forsvare rettsregler av typen "drap er ulovlig, derfor dreper vi deg". Det er umoralsk og alt mulig annet som begynner på u.

For det andre: Justismord er i prinsippet uungåelig, uansett hvor rettferdig man forsøker å være. Før eller senere vil noen bli uskyldig dømt, det er bare å forlenge tidsaksen nok, så vil det skje. Er vedkommende i live, kan vi beklage at vi ødela livet hans / hennes, gi X millioner i erstatning selv om det selvfølgelig ikke er bra _nok_, men la vedkommende dø en naturlig død i visshet om at vi forsøkte å gi en slags oppreisning. Har vi tatt livet av vedkommende, er alt for sent, og sannsynligheten for at systemet slutter å grave i gamle saker, kan lett øke - altså at selvjustisen i rettsvesenet blir dårligere. Tenk f.eks. på hva DNA har gjort for bevisførsel, det er ingen som vet hva som kommer neste gang.

For det tredje: Det er ikke ønskelig at et slikt apparat står klart dersom en eller annen luguber gruppe kommer til makten.

Når det gjelder argumentet om at det ikke er noe liv å f.eks. sitte i fengsel resten av livet (som alternativet er i enkelte land), så er det ikke vi på sidelinja som skal avgjøre det. De som ønsker seg et tau, får nok tak i det.

Skriver under på alt dette.

Skrevet

Jeg er imot dødsstraff. Bl.a er faren for å dømme noen uskyldige til døden absolutt til stede.

Men noen ganger når man leser hva enkelte bestialske monstre har gjort så kan jeg tenke at de fortjener å dømmes til livslang seigpining med f.eks elektrosjokk på ballene som et rutinemessig element.

Noen ganger kjennes det som at det ikke fins streng nok straff, men heldigvis er det ikke mitt behov for hevn som skal få styre.

Skrevet

Ønsker ikke dødsstraff nei, men samtidig tenker jeg at det vel ikke er noen straff. Det må da være verre å sone hele livet i et fengsel.

Men så tror jeg ikke på hverken himmel eller helvete, tror bare vi går i en annen dimensjon når vi dør.

Skrevet

Jeg er for dødstraff,men da må det ikke være noe i tvil om at den rette er tatt.

Men så er jeg litt usikker også.

For hvis en uskyldig blir dømt så er det kanskje ikke verd det med dødtraff.

Det er ikke ett enkelt spørsmål. :-/

candyqueen_83
Skrevet

Jeg syns at å få dødsstraff er å slippe for billig unna.

Skrevet

Jeg er imot dødsstraff fordi:

-faren for at noen kan bli uskyldig dømt

-jeg synes ikke at vi mennesker har noen rett til å drepe andre mennesker, selv om de har gjort noe grusomt

-jeg synes det er en strengere straff å sitte i fengsel livsvarig enn å "slippe unna" med dødsstraff...

Men jeg er FOR strengere straffer i Norge!

Skrevet

Jeg er imot dødsstraff fordi:

-faren for at noen kan bli uskyldig dømt

-jeg synes ikke at vi mennesker har noen rett til å drepe andre mennesker, selv om de har gjort noe grusomt

-jeg synes det er en strengere straff å sitte i fengsel livsvarig enn å "slippe unna" med dødsstraff...

Men jeg er FOR strengere straffer i Norge!

Jeg er enig med deg at man burde få MYE MYE strengere straff i norge.

Å drepe ett menneske gir jo bare 5-10 år.

Hva slags straff er det?

Skrevet

Jeg er for dødstraff,men da må det ikke være noe i tvil om at den rette er tatt.

Men så er jeg litt usikker også.

For hvis en uskyldig blir dømt så er det kanskje ikke verd det med dødtraff.

Det er ikke ett enkelt spørsmål. :-/

Men hvordan skal man kunne være helt sikker på at den rette er tatt? Ved tilståelse fra siktede, kan man regne det som tilnærmet helt sikkert i de fleste tilfeller, men ellers aldri. Og vil det ikke være helt feil å reagere med dødsstraff dersom den siktede selv tilstår og bidrar til oppklaring av saken?

Men ja - det er et vanskelig spørsmål, men jeg er altså mot dødsstraff.

Skrevet

I ekstreme tillfeller så synes jeg dødsstraff er helt OK.

Dette gjelder forbrytere som har ødelagt andre menneskers liv på en ekstrem måte, og som har gjenntatt forbrytelser.

Vi må innse at vi ikke klare å forbedre alle.

Gjest mot dødsstraff
Skrevet

Jeg er imot dødsstraff, av flere grunner.

1) Det er ugjenkallelig. Justismord skjer.

2) Synes ikke det er moralsk riktig å dømme noen til døden.

3) Synes at drapsdom blir for enkelt. Frihetsberøvelse er en vel så god straff, synes jeg.

4) Forskning viser at det ikke har noen preventiv effekt: Ingen potensielle mordere lar vær å myrde fordi de kan bli straffet med døden.

5) Samfunnet kan beskyttes fra forbryterne på andre måter.

Når det er sagt: Jeg synes vi har for milde straffer på enkelte forbrytelser i Norge - f.eks seksuelt misbruk av barn, mord og mishaldning med døden til følge.

Skrevet

Helt imot, selv om jeg gått kunne tenkt meg å drepe noen djevler selv mange ganger..langt fra tanke til handling..

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...