Gå til innhold

Sterke magesmerter bukspyttkjertelbetennelse?


Gjest Elinor

Anbefalte innlegg

Jeg har tidligere fjernet galleblæren. Det er flere år siden.

I lengre tid har jeg hatt sterke smerter under høyre ribbensbue, smertene stråler ut mot ryggen. Jeg brekker meg, av og til kommer det noe opp, men ikke alltid. Dette er veldig vondt.

Kan dette ha noe med gallegangene å gjøre eller er det helt utelukket? Det kjennes veldig ut som de smertene jeg hadde før jeg fikk fjernet galleblæren. Har også lurt på om det kan være bukspyttkjertelen det er noe galt med.

Hva kan dette være? Hva slags undersøkelser kan være aktulle?

Jeg har fått undersøkt magen, men det er ikke funnet noe galt med den.

Kan også nevne at jeg har hatt noe forhøiede leververdier, har lavt stoffskifte (bruker thyroxin), samt hormoner for overgangsplager. Som smertestillende bruker jeg fenazonkoffein.

Jeg vet snart ikke hva jeg skal gjøre, det tar sånn på å leve med disse smertene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg bruker og thyroxin og hormontabletter mot overgangsalderen. Jeg var og plaget med slike smerter og betennelse i bukspyttkjertelen. Fikk Lanzo av min lege, da bukspyttproblemene kunne stamme fra dårlige slimhinner i magen. Disse hjelper meg fint. Kan nevne at legen nå tror jeg har Sjøgrens pga jeg ikke har tåreveske i øynene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lege Nina Lindstad

Til Elinor vedr. magesmerter.

Disse smertene skal undersøkes. Selvom galleblæren er fjærnet, kan det sitte små stener i gallegangene. Årsak kan også være betennelser i selve levervevet, eller i bukspyttkjertel som du nevner. I siste tilfelle lindres ofte smertene ved å sitte fremoverbøyd. Blodprøver kan fortelle mye om årsak, men det høres ut som bildediagnostikk også bør gjøres.

Informasjon via Internett erstatter ikke konsultasjon med lege eller annet kvalifisert medisinsk personell. For en sikker vurdering av problemstillingen du tar opp i brevet, bør du rådføre deg med din kontaktperson i det offentlige helsevesen.

Vennlig hilsen Nina Lindstad, spesialist i allmennmedisin og idrettslege.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Hei

Hun jeg er gift med har akkurat samme plagene etter fjerning av galleblæren,

Hun hadde diagnosen biliary dyskinesia. Dette er en skjelden lidelse som jeg var bejelpelig med å finne opplysninger om på nettet i forbindelse med at hun ble diagnostisert, opperert og fikk fjernet galleblæren. Hun har fremdeles plager. Smerter under høyre ribben og stadig kvalme Vi ønsker å komme i kontakt med andre som har samme diagnosen eller lignende plager.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...