Gå til innhold

øyebetennelse - lege?

Anbefalte innlegg

Gjest røde øyer
Skrevet

Hei

Våknet i dag morges med skikkelig sammenklistrede øyne og mye puss. Øynene er fortsatt veldig røde, men det virker ikke som om pusser så mye nå. Det svir og klør tidvis. Har prøvd å skylle med øyebadevann i løpet av dagen, men jeg har ikke blitt mindre rød.

Bør jeg dra til legevakten og få det sjekket opp, evt få en resept, eller kommer jeg bare til å få beskjed om å avvente det?

Skrevet

Jeg synes ikke det er "akutt nok" for legevakt ettersom det er søndag kveld og fastlegens kontor åpner i morgen, men jeg ville gått til lege da for å få medisin. Men fortsett å skylle i mellomtiden.

Skrevet

Jeg synes ikke det er "akutt nok" for legevakt ettersom det er søndag kveld og fastlegens kontor åpner i morgen, men jeg ville gått til lege da for å få medisin. Men fortsett å skylle i mellomtiden.

takk for svar. Tror det er mulighet for å bestille time på legevakta her nede, så kan hende jeg ringer for å høre om de har mye å gjøre. Hadde vært kjekt å slippe å dra til legen i morra tidlig, skal på jobb. Men må man, så må man.

Hadde aller helst sett at du sa det absolutt ikke var vits i å dra til legen... ;)

Skrevet

Intensiv skylling med saltvann, og pinlig hygiene kan gjøre mye.

Skrevet

Intensiv skylling med saltvann, og pinlig hygiene kan gjøre mye.

takk. Satser på at det tar knekken på det hele, hadde vært veldig deilig.

Gjest oppsøker legevakta, ja.
Skrevet

Er helt uenig med deg. Syns absolutt det er grunn nok til å oppsøke legevakta. Det svir, klør og gjør vondt, og er hypersmittsomt. Har selv oppsøkt legevakta på både lørdag og søndag med øyekatarr, fått salve (klorafemikol, tror jeg det here) Har vært i grei form på mandag og slipper å belaste min arbeidsgiver med en fraværsdag. Samt at jeg får tatt knekken på det før jeg smitter resten av famiien.

Skrevet

Er helt uenig med deg. Syns absolutt det er grunn nok til å oppsøke legevakta. Det svir, klør og gjør vondt, og er hypersmittsomt. Har selv oppsøkt legevakta på både lørdag og søndag med øyekatarr, fått salve (klorafemikol, tror jeg det here) Har vært i grei form på mandag og slipper å belaste min arbeidsgiver med en fraværsdag. Samt at jeg får tatt knekken på det før jeg smitter resten av famiien.

''Samt at jeg får tatt knekken på det før jeg smitter resten av famiien.''

Jeg kan ikke skjønne at det skal være så vanskelig å unngå at en voksen person smitter resten av familien! At det smitter fort blant barna på småbarnsavdelingen i barnehagen er nå én sak, men en voksen bør kunne klare å ha rutiner slik at dette unngås.

Jeg hadde alvorlig øyeinfeksjon i påsken et år, hvor jeg var på påskeferie i et hus med mann & barn + en annen familie med 2 barn + et par voksne til, og ingen andre ble smittet. dette var en meget gjenstridig katarr hvor den behandlingen jeg fikk ikke virket og attpåtil ga meg allergisk reaksjon slik at tilstanden bare ble forverret. Så først kur nummer tre hjalp, og jeg gikk derfor med alvorlig infeksjon hele påskeuka med alle disse folkene.

Det var verst for meg, for jeg ble fryktelig lysømfindtligt pga den allergiske reaksjonen, og kunne derfor ikke oppholde meg særllig mye utendørs med sol og kritthvit snø.

men som sagt - INGEN ble smittet.

Gjest oppsøker legevakta, ja.
Skrevet

''Samt at jeg får tatt knekken på det før jeg smitter resten av famiien.''

Jeg kan ikke skjønne at det skal være så vanskelig å unngå at en voksen person smitter resten av familien! At det smitter fort blant barna på småbarnsavdelingen i barnehagen er nå én sak, men en voksen bør kunne klare å ha rutiner slik at dette unngås.

Jeg hadde alvorlig øyeinfeksjon i påsken et år, hvor jeg var på påskeferie i et hus med mann & barn + en annen familie med 2 barn + et par voksne til, og ingen andre ble smittet. dette var en meget gjenstridig katarr hvor den behandlingen jeg fikk ikke virket og attpåtil ga meg allergisk reaksjon slik at tilstanden bare ble forverret. Så først kur nummer tre hjalp, og jeg gikk derfor med alvorlig infeksjon hele påskeuka med alle disse folkene.

Det var verst for meg, for jeg ble fryktelig lysømfindtligt pga den allergiske reaksjonen, og kunne derfor ikke oppholde meg særllig mye utendørs med sol og kritthvit snø.

men som sagt - INGEN ble smittet.

Det er nå engang slik at ikke alle har like god motstandskraft mot basselusker uansett hvor gode forholdsregler man tar. Min kjære er som en svamp. Er jeg litt forkjøla er han pottetett neste uke. Får jeg magesjau i et halvt døgn, ligger han i to døgn.

Jeg har smittet min egen sønn med øyekatarr flere ganger. Han kan bare se på meg og dermed får han det også. Og vi er IKKE slurvete med hygiene heller.

Oppsøker legevakta, får salve, og resten av familien holder seg da, som regel, friske.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...