Gå til innhold

Når foreldre forlater konserter

Anbefalte innlegg

Skrevet

Har vært på kulturskolekonsert i dag, med selvfølgelig varierende grad av talenter som ble vist fram. Synes det er så herlig å se disse barna vise fram det de har lært...

Men én ting jeg reagerte på, var at så mange foreldre (tanter, onkler og besteforeldre) forlot konserten! Greit nok; de hadde sannsynligvis ikke vært tilstede i det hele tatt hvis ikke deres håpefulle skulle opptre - men jeg synes det er i overkant frek/uhøflig å forlate stedet før konserten er over. Stakkars sistemann som skal opptre, som bare har igjen halvparten som publikum...

Hva slags tanker har dere andre om dette?

Gjest mora2
Skrevet

Det syns jeg er dårlig ja...Uff, kan ikke være mye moro å være sistemann til å opptre da.. :0/

Skrevet

Det samme opplevde vi på vårens turnoppvisning nylig.

Det er ikke det at jeg forstår at å se andres håpefulle, parti nr 14 etter ens egne har vært i ilden, kan ha begrenset interesse, men det er rimelig uhøflig da. For ikke å snakke om leitt for dem som skal opptre sist.

Skrevet

Jeg er helt enig med deg i at dette er uhøflig! Slikt gjør man bare ikke, uansett hvor kjedelig det er å se ukjente unger opprte.

Gjest Elextra
Skrevet

Helt enig, dårlig fjort overfor de siste som skulle opptre.

På den annen side skal du ikke se _helt_ bort fra at jeg kunne gjort det av "nødvendighetshensyn" i forbindelse med den daglige logistikken. Tenker da på at jeg f.eks. måtte gå for å hente lillebror et sted, eller noe sånt. Ville aldri gått bare fordi min håpefulle var ferdig.

Skrevet

På den annen side skal du ikke se _helt_ bort fra at jeg kunne gjort det av "nødvendighetshensyn" i forbindelse med den daglige logistikken. Tenker da på at jeg f.eks. måtte gå for å hente lillebror et sted, eller noe sånt. Ville aldri gått bare fordi min håpefulle var ferdig.

Det er selvfølgelig en helt annen sak, hvis man faktisk MÅ gå for å rekke noe annet viktig... Men dette er da på en søndag, så jeg tviler på at det var så mange som måtte hente på SFO eller i barnehage;-)

Gjest majas mamma
Skrevet

Har opplevd det samme. Riktignok ikke på kulturskolen, men på en skolekorpskonsert. Her skulle alle elevene vise hva de hadde lært, og hadde brukt lang tid på å øve inn hvert sitt lille stykke. Etter pausen var salen med ett bare halvfull, og etterhvert som de håpefulle hadde spilt forlot folk salen midt under andre forestilling. Når de siste skulle spille var salen bare kvartfull, og de stakkarene som skulle spille sist sto der med tårer i øynene. De hadde øvd lenge og iherdig og ingen gadd og høre på dem. Jeg syntes så synd på dem, så jeg klappet lenge og iherdig. Samme kveld skrev jeg et meget harmdirrende innlegg til lokalavisa, hvor jeg i klare ordelag fortalte hva jeg syntes om den slags type oppførsel. Men ingen hadde såpass til forsvar å komme med slik at de turte å forsvare seg.

På kulturskolen er de litt smartere. Der låser de døra, en gammel dør som knirker skikkelig når man må åpne den. Så hvis noen sniker seg ut under naboens jamrende fiolinspill både hører og ser alle hvem som går. Kakene og kaffen får man som belønning helt til slutt.

Skrevet

Har opplevd det samme. Riktignok ikke på kulturskolen, men på en skolekorpskonsert. Her skulle alle elevene vise hva de hadde lært, og hadde brukt lang tid på å øve inn hvert sitt lille stykke. Etter pausen var salen med ett bare halvfull, og etterhvert som de håpefulle hadde spilt forlot folk salen midt under andre forestilling. Når de siste skulle spille var salen bare kvartfull, og de stakkarene som skulle spille sist sto der med tårer i øynene. De hadde øvd lenge og iherdig og ingen gadd og høre på dem. Jeg syntes så synd på dem, så jeg klappet lenge og iherdig. Samme kveld skrev jeg et meget harmdirrende innlegg til lokalavisa, hvor jeg i klare ordelag fortalte hva jeg syntes om den slags type oppførsel. Men ingen hadde såpass til forsvar å komme med slik at de turte å forsvare seg.

På kulturskolen er de litt smartere. Der låser de døra, en gammel dør som knirker skikkelig når man må åpne den. Så hvis noen sniker seg ut under naboens jamrende fiolinspill både hører og ser alle hvem som går. Kakene og kaffen får man som belønning helt til slutt.

Bra du skrev leserinnlegg om det - håper virkelig folk klarer å skjønne hva dette gjør med våre små, håpefulle...

Skrevet

Enig i at det er uhøflig.

Dette har de løst glimrende hos oss ved at alle skal spille et fellesnummer til slutt:-)

Skrevet

Enig i at det er uhøflig.

Dette har de løst glimrende hos oss ved at alle skal spille et fellesnummer til slutt:-)

Smart! :-)

Skrevet

Ja, det kan være slike nødvendighetsting som gjør seg gjeldende.

Skrevet

Det fenomenet har jeg også irritert meg over på turnstevner.

Husker spesielt et turnstevne der det var en kjempestor tropp småjenter som opptrådte ca midt i programmet. Alle jentene hadde iøyenfallende like drakter. Da de var ferdig med sin opptreden, brøt omtrent samtlige familier til disse jentene opp og dro hjem, lett å se pga draktene til jentene.

Vi som satt igjen på tribunene fikk knapt sett troppen som opptrådte etterpå fordi alle disse folkene sperret for utsikten, foreldre, besteforeldre, digre slagskip av noen barnevogner som skulle forbi osv osv.

Jeg syns det er dårlig folkeskikk og ganske dårlig gjort overfor dem som ikke har opptrådt enda.

Skrevet

Fryktelig respektløst!!!

Er man på konsert, så blir man til konserten er over - i alle fall slike konserter!

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...