Gå til innhold

Må man på dressurkurs med ny hund/valp?

Anbefalte innlegg

Gjest Kunne tenke meg hund

Jeg syns "alle" går på valpekurs etc. når de får hund. Jeg kunne godt tenkt meg hund, men er ikke så sosialt anlagt at jeg kunne tenke meg å gå i samlet flokk med ukjente hundeeiere for å lære bikkja mi ting og tang. Dyrt blir det vel også?

Kommer man ikke langt med sunn fornuft, samt at man plukker opp tips fra bekjente, blader og annen litteratur? Er jo opptatt av at en evt. hun skal te seg fint, men kan man ikke klare å få til det på egenhånd?

Fortsetter under...

Gjest erteposebutikk

Valpekurs er jo også for å sosialisere hunden. Noe som er veldig viktig om du skal få en omgjengelig hund som ikke gneldrer på alle.

Vi har bare hatt hunden vår i tre dager, men merker at den bjeffer mye på andre hunder den møter, til og med andre søte små valper.

Hvorfor er den så usikker, og hvordan vil den lære seg å slutte med dette?

Vi skal på valpe-sosialisering i morgen, men er det noen tips jeg kan få før vi møter opp der?

Vet ett; at jeg skal ha skuldrene senket og ikke være nervøs selv og at jeg ikke skal løfte den opp.

Men finnes det andre slevsagte ting jeg ikke kommer på? Altså; Hvordan skal vi reagere når den bjeffer? Bare overse den?

candyqueen_83

Vi har bare hatt hunden vår i tre dager, men merker at den bjeffer mye på andre hunder den møter, til og med andre søte små valper.

Vi skal på valpe-sosialisering i morgen, men er det noen tips jeg kan få før vi møter opp der?

Vet ett; at jeg skal ha skuldrene senket og ikke være nervøs selv og at jeg ikke skal løfte den opp.

Men finnes det andre slevsagte ting jeg ikke kommer på? Altså; Hvordan skal vi reagere når den bjeffer? Bare overse den?

Det står mye skrevet om det i tråder under her. Skrevet av f.eks waxo. Ellers så lærer du jo masse på kurset. Pleier å være dyktige hundeistruktører på hundeskolene :o) Vi er hvertfall veldig fornøyde.

candyqueen_83

Et tips vi fikk før vi møtte på kurs var å ha med GODE godbiter :o) Karbonade, fiskekaker, pølser, ikke tørrfor. Og ikke for små strimler ettersom valpen din har ganske skarpe tenner :o) Går fort utover fingrene dine. Hehe..

Må og må. Selvfølgelig kan man lese seg til masse. Ikke noe problem det. Men hvis du vil at hunden din skal bli et sosialt vesen må dere ut i verden litt :-) Om man er med på kurs eller bare passer på å møte forskjellige hunder og folk i nærmiljøet, det spiller ingen trille :-)

Annonse

*drømmende*

Man MÅ ikke på dressurkurs/valpekurs. Men om man velger å ikke gå, så bør man trene masse på egenhånd.

Jeg har valgt å ikke gå kurs så lang med min hund. Han er 11 måneder gammel nå. Vi har istedet brukt masse tid på sosialisering på egenhånd. Bussturer, turer i byen, hundetreff...

Det eneste han fortsatt bjeffer litt på er sykler/mopeder. Det ser vi desverre ikke så ofte... I tillegg driver vi mye med hverdagslydighet. Hunden skal jo gjerne ikke bare være sosial, men også kunne litt "triks".

Så vi har klart å få en sosial og lydig hund på egenhånd. -Men det krever ganske mye jobb!

Skal vite det er morsomt å sette ham i gang med triks midt i byen f.eks. (han må jo være lydig med bråk og mennesker rundt seg også) -En chihuahua som danser (bl.a) er det nok ikke ofte folk ser... Det vanker endel hakeslepp og morsomme kommentarer da;)

Nå er det selvfølgelig ikke dansingen som er det viktige å trene mest på. Men det er fryktelig morsomt å se at han _ser_ meg, og gjør som jeg ber ham om, selv om det er masse folk rundt.

Kontakt-trening kaller man vel det... ;)

Lykke til med valp, kurs eller ikke, dette blir nok bra;)

Gjest Har japaner nå

Nei, det må du ikke.

Hvis det ikke tiltaler deg å gå på noe sånt så la være, skal du være en god "lærer" så bør også du være engasjert.

Lån deg bøker, les om dressur og hold av hund. Det er mye å hente på å sette seg inn dyrenes adferd og hva vi kan gjøre feil og hva som er bra.

Sosialisere hunden er særdeles viktig, så pass på å gå mye tur blandt folk og andre hunder, om ikke annet så den får se og lukte og hilse litt. Har du venner med hund så kom sammen på en tur i ny og ne.

Du vil ha mye igjen for å lære hunden din sosialisering, la den bli kjent med bråk, mennesker osv.

Man må ingenting, men det er utrolig lurt.

De små valpene er veldig lærevillige - både til å lære gode ting og til å lære dårlige ting...

På et dressurkurs får dere tips og verktøy til å gjøre valpen til en lykkelig hund. Det er alt for mange som ikke klarer dette selv med sunn fornuft :)

Gjest Aimabel

Et tips vi fikk før vi møtte på kurs var å ha med GODE godbiter :o) Karbonade, fiskekaker, pølser, ikke tørrfor. Og ikke for små strimler ettersom valpen din har ganske skarpe tenner :o) Går fort utover fingrene dine. Hehe..

Vi brukte tubeost, makrellitomat og leverpostei på tube! :-)

candyqueen_83

Vi brukte tubeost, makrellitomat og leverpostei på tube! :-)

Det funker også bra. Sett andre bruke det. Jeg har ikke gjort det, for han var veldig ivrig på å bruke tennene. Den metalltuten kan vel gjøre at tennene lettere brekker?

Gjest Aimabel

Det funker også bra. Sett andre bruke det. Jeg har ikke gjort det, for han var veldig ivrig på å bruke tennene. Den metalltuten kan vel gjøre at tennene lettere brekker?

jo, det er kanskje ikke så bra å bite i. Min hund slikket på tuben.

Annonse

candyqueen_83

jo, det er kanskje ikke så bra å bite i. Min hund slikket på tuben.

Jeg har en biter.. hehe.. Han biter ikke for å bite og være slem, men er veldig raskt ute med å ta godbiter. Bedre nå, men da han var 3-4 mnd på valpekurs var det ekstremt :o) De sylspisse tennene :o)

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...