Gå til innhold

Trøtt og uopplagt


Gjest søvnig

Anbefalte innlegg

Gjest søvnig

Jeg har den siste tiden begynt å bli svært trøtt og uopplagt. Hadde samme problemer sist vinter; og gikk da til lege uten at de fant noe galt (tok en masse prøver - alle ok). Konklusjonen da ble vel noe slikt som "vintertåke" eller hva han kallte det og ferdig med det liksom (jeg våknet ikke mer av den diagnosen).

Nå begynner altså formen å dale igjen; jeg sover ca 8 timer pr. natt og er fortsatt i "tåka".

Hva kan jeg gjøre? Jeg tror ikke jeg holder ut en hel vinter når det begynner allerede nå... Det går dessuten utover arbeidsinnsats, konsentrasjon etc; jeg er totalt ukonsentrert og det hender innimellom at jeg plutselig skjønner at jeg ikke har fått med meg noe av hva som har foregått rundt meg de siste 5 minuttene.

Eneste dagslyset jeg får på hverdager er når jeg reiser til/fra jobb. Kontoret mitt ligger i landskap og jeg har ikke muligheten til å se dagslys derifra.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Vet noen som lider av 'vintertrøtthet' bruker en slags lyslampe. Har ikke så veldig god peiling på det - men utfra det jeg leste hadde det positiv virkning på mange.

Ellers så vet jeg ikke om du holder deg i fysisk aktivitet ? Jeg personlig merker god forskjell på både fysisk og psykisk form de periodene hvor jeg ikke trener noe særlig - da blir jeg generelt mer uopplagt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lege Nina Lindstad

Til søvnig vedr. trøtthet.

Dersom du lider av såkalt vinterdepresjon, kan det være svært effektivt med lysbehandling. Lampen bør ha styrke på minst 6000lux hvitt lys. Kan skaffes i endel butikker som fører medisinsk utstyr, noen andre har sikkert andre aktuelle adresser på leverandører. Man kan lese avisen 30min i slikt indirekte lys hver morgen. Andre årsaker til trøtthet bør utelukkes, likeledes andre former for depresjoner og eventuelt utbrenthet.

Informasjon via Internett erstatter ikke konsultasjon med lege eller annet kvalifisert medisinsk personell. For en sikker vurdering av problemstillingen du tar opp i brevet, bør du rådføre deg med din kontaktperson i det offentlige helsevesen.

Vennlig hilsen Nina Lindstad, spesialist i allmennmedisin og idrettslege.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...