Gå til innhold

Sykmelding

Anbefalte innlegg

tveita1365380780
Skrevet

Noen som har peil på følgende: en person er sykmeldt men ønsker å avvikle ferie i 3 uker i sommer og legen har derfor friskmeldt vedk for så å igjen sykmelde etter tre ukers ferie. Må du jobbe en periode mellom to sykmeldinger eller høres dette riktig ut?

mariaflyfly
Skrevet

Nei, det høres ikke riktig ut. Enten er du sykmeldt, eller så jobber du. Er man sykemeldt i ferien, får man ferien tilgode. Er man sykmeldt, men likevel skal reise utenlands, må legen godkjenne dette overfor NAV før avreise.

tveita1365380780
Skrevet

Nei, det høres ikke riktig ut. Enten er du sykmeldt, eller så jobber du. Er man sykemeldt i ferien, får man ferien tilgode. Er man sykmeldt, men likevel skal reise utenlands, må legen godkjenne dette overfor NAV før avreise.

Det som er problemet er at vedk vil ha store problemer med å få avviklet ferie senere og ville derfor i samråd med legen friksmeldes slik at ferien kunne avvikles, Lurer på om du må ha jobbet et antall dager for å kunne bli sykmeldt gjen etter ferien

mariaflyfly
Skrevet

Det som er problemet er at vedk vil ha store problemer med å få avviklet ferie senere og ville derfor i samråd med legen friksmeldes slik at ferien kunne avvikles, Lurer på om du må ha jobbet et antall dager for å kunne bli sykmeldt gjen etter ferien

Jeg mener at dersom vedkommende ikke får avviklet ferien på et seinere tidspunkt, vil h*n ha krav på å få inntil 12 feriedager overført til neste år. Dersom ferien ikke kan tas ut før arbeidsforholdet avsluttes, og dette i hovedsak skyldes arbeidsgiver, vil vedkommende ha krav på å få denne utbetalt.

Jeg synes det høres dodgy ut av legen å friskmelde, for så å sykmelde igjen, og ville utvilsomt sjekka med NAV før jeg gjorde noe som muligens ikke er riktig.

Skrevet

Det er fullt mulig å bli sykemeldt umiddelbart etter ferien. Må ikke jobbe noen dager.

tveita1365380780
Skrevet

Jeg mener at dersom vedkommende ikke får avviklet ferien på et seinere tidspunkt, vil h*n ha krav på å få inntil 12 feriedager overført til neste år. Dersom ferien ikke kan tas ut før arbeidsforholdet avsluttes, og dette i hovedsak skyldes arbeidsgiver, vil vedkommende ha krav på å få denne utbetalt.

Jeg synes det høres dodgy ut av legen å friskmelde, for så å sykmelde igjen, og ville utvilsomt sjekka med NAV før jeg gjorde noe som muligens ikke er riktig.

Legen gjorde det slik pga at vedkommende har som jeg skrev ikke muligheter til å avvikle ferien før h*n går ut i permisjon.

Gjest MayLynn
Skrevet

Det er VELDIG lite lurt økonomisk å gjøre dette....

Full sykemelding hele ferien. Man har så rett til å få utbetalt ubenyttet ferie første lønning påfølgende år. Eller få utbetalt noe og overføre noe av den til neste år. Dermed er det ikke noe problem at man ikke får avviklet den før permisjon.

Skal man til utlandet i ferien må legen skrive en ærklæring...

Gjest MayLynn
Skrevet

Det er VELDIG lite lurt økonomisk å gjøre dette....

Full sykemelding hele ferien. Man har så rett til å få utbetalt ubenyttet ferie første lønning påfølgende år. Eller få utbetalt noe og overføre noe av den til neste år. Dermed er det ikke noe problem at man ikke får avviklet den før permisjon.

Skal man til utlandet i ferien må legen skrive en ærklæring...

Dette går ikke med delvis sykemelding - bare full.

Skrevet

Legen gjorde det slik pga at vedkommende har som jeg skrev ikke muligheter til å avvikle ferien før h*n går ut i permisjon.

Når det gjøres på denne måten så lurer jeg også på om arbeidsgiver må betale for ny 16-dagers periode.

Ellers er det jo ikke noe problem å være sykmeldt i ferien. Den får du jo utbetalt da (evt. flyttes en del til neste år)

Gjest juks og fanteri
Skrevet

Det høres ut som tvilsom triksing med sykemeldinger i mine ører! Og slik vil det nok klinge i både arbeidsgivers og NAV's ører også.

Er vedkommende frisk, skal vedkommende friskmeldes. Er vedkommende syk, så blir ferie kompensert seinere. Om det ikke passer i fhd til andre ting, så er det selvsagt trist. Men sykemeldingssystemet skal ikke brukes kompenserende for andre forhold i livet. Det brukes når man er syk.

Gjest MayLynn
Skrevet

Det høres ut som tvilsom triksing med sykemeldinger i mine ører! Og slik vil det nok klinge i både arbeidsgivers og NAV's ører også.

Er vedkommende frisk, skal vedkommende friskmeldes. Er vedkommende syk, så blir ferie kompensert seinere. Om det ikke passer i fhd til andre ting, så er det selvsagt trist. Men sykemeldingssystemet skal ikke brukes kompenserende for andre forhold i livet. Det brukes når man er syk.

Hva er det som gjør her at man tror personen ikke er syk?

Gjest juks og fanteri
Skrevet

Hva er det som gjør her at man tror personen ikke er syk?

Den enkle tingen at det er behov for å friskmelde for at vedkommende skal få gjennomført ferien, vel!

Hvis det er snakk om en feriereise som er såpass krevende, eller langt unna norsk helsevesen, at det ikke er godt for pasienten, så skal ferien utsettes. Da er vedkommende for syk til å bli friskmeldt. SYstemet kan ikke være sånn at vi er sykemeldt når det passer oss best, og friskmeldt når det er greiest for den enkelte.

Attekattenoa
Skrevet

Den enkle tingen at det er behov for å friskmelde for at vedkommende skal få gjennomført ferien, vel!

Hvis det er snakk om en feriereise som er såpass krevende, eller langt unna norsk helsevesen, at det ikke er godt for pasienten, så skal ferien utsettes. Da er vedkommende for syk til å bli friskmeldt. SYstemet kan ikke være sånn at vi er sykemeldt når det passer oss best, og friskmeldt når det er greiest for den enkelte.

Jeg tenkte kanskje at vedkommende var gravid, og kombinasjonen gravid og akkurat denne sillingen gikk dårlig sammen. Slik at man er frisk nok til å avvikle ferien på vanlig vis, men ikke i stand til å arbeide i den stillingen man har til daglig.

Gjest MayLynn
Skrevet

Jo - men jeg antok at problemet her er at de ikke vet at man har rett til å få utsatt ferie?

Det stod ingenting om en utelandsreise men hvis man skal til utlandet mens man er sykmeldt så kan man få legen til å skrive en ærklæring om at det ikke er noe problem i forhold til diagnose så skal det også gå greit igjennom.

Gjest juks og fanteri
Skrevet

Jo - men jeg antok at problemet her er at de ikke vet at man har rett til å få utsatt ferie?

Det stod ingenting om en utelandsreise men hvis man skal til utlandet mens man er sykmeldt så kan man få legen til å skrive en ærklæring om at det ikke er noe problem i forhold til diagnose så skal det også gå greit igjennom.

Legen vet selvsagt om retten til å få kompensert ferien hvis man er sykemeldt i ferien.

Gjest juks og fanteri
Skrevet

Jeg tenkte kanskje at vedkommende var gravid, og kombinasjonen gravid og akkurat denne sillingen gikk dårlig sammen. Slik at man er frisk nok til å avvikle ferien på vanlig vis, men ikke i stand til å arbeide i den stillingen man har til daglig.

Hvis det er graviditet som er årsak til at man ikke kan stå i en bestemt stilling, så utbetales svangerskapspenger, ikke sykemelding. Sykemelding skal man ha fordi man er syk - graviditet er ingen sykdom og derfor heller ingen godkjent grunn til å skrive ut sykemeldinger som NAV vil godta.

Skrevet

Man trenger ikke å avvikle ferien før man går ut i permisjon.

Man kan avbryte permisjonen og ta ferie i permisjonstiden.

De fleste som har fødselspermisjon gjør dette. Mange mødre tar ut ferien sin mens pappan har sin permisjon, slik at de kan reise til varmere strøk.

Jeg regner med at det samme gjelder ved andre typer permisjon.

Forresten er man vel ikke pliktig til å bruke ferien sin. Det er en rett man har. Kanskje du finner mer her: http://www.lovdata.no/

Gjest herminegrang
Skrevet

Hvis det er graviditet som er årsak til at man ikke kan stå i en bestemt stilling, så utbetales svangerskapspenger, ikke sykemelding. Sykemelding skal man ha fordi man er syk - graviditet er ingen sykdom og derfor heller ingen godkjent grunn til å skrive ut sykemeldinger som NAV vil godta.

Det var nå skrekkelig så sikker du var i den sak, da!

Selvfølgelig kan du være sykemeldt om du er gravid!!!

mariaflyfly
Skrevet

Men da ville det vært naturlig at legen skriver bekreftelse til NAV om at det er greit at vedkommende reiser til utlandet, hvis det er det som er på trappene. Så får man ferien tilgode, og kan ta den ut når som helst i permisjonstiden (man "fryser" permisjonen og tar videre permisjon etter at ferieukene er avviklet).

Men man må jo formode at legen veit hva h*n skal gjøre, og at det er riktig. :)

Gjest juks og fanteri
Skrevet

Det var nå skrekkelig så sikker du var i den sak, da!

Selvfølgelig kan du være sykemeldt om du er gravid!!!

''Selvfølgelig kan du være sykemeldt om du er gravid!!!''

Ja, selvsagt. Og om du er i stand til å forstå det du leser, så har jeg skrevet at man ikke sykemeldes FORDI man er gravid. Om det er graviditeten i seg selv som gjør at du ikke kan stå i stillingen, så har du rett på svangerskapspenger.

MEN: Om det er tilleggskomplikasjoner som blodtrykk, bekkenløsning med mer, så kan man selvsagt bli sykemeldt av den grunn. Ikke fordi vedkommende er gravid, men fordi vedkommende er gravid OG syk. Graviditet i seg selv er ikke og vil aldri bli en sykdom. Om du er flyvertinne og settes på bakken etter 3 mnd svangerskap, så mottar du svangerskapspenger, ikke syketrygd.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...