Gå til innhold

Trrenger råd


zoti

Anbefalte innlegg

Nylig fikk jeg en henvendelse fra en jente som har blitt voldtatt.

Grunnen til at hun henvendte seg til meg, var at hun trengte hjelp for spiseforstyrrelsene sine, men hun fortalte at alt begynte etter at hun ble voldtatt for mange år siden.

Hun har ikke fortalt dette til noen andre.

Jeg tenker som så, at for å klare å bli friskere, bør hun kanskje først og fremst få hjelp til å bearbeide voldtekten, og siden jobbe mer med Sf`en.

Problemet er at hun bor i en liten bygd, hvor det ikke eksisterer noe støtteapparat, eller andre plasser hvor hun kan søke hjelp. Hun har heller ikke tilgang på internett.

Jeg har vært inne på DIXIE sine sider, og ser at dere har telefonvakt der noen dager i uken. Spørsmålet mitt er om det finnes andre telefonnummer/organisasjoner hvor hun også kan henvende seg?

DIXIE er nok det beste alternativet, men dersom hun skulle få behov for å snakke med noen når DIXIE har stengt, finnes det andre hun kan ringe, som har i hvert fall litt kompetanse på dette området?

Håper dere kan hjelpe meg litt her. Jeg vet ikke nok om overgrep, til at jeg føler at jeg kan være til nok hjelp selv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hei!

Så fint at du forsøker å hjelpe denne jenta! Det er definitivt en tillitserklæring at hun har våget å betro seg til deg, det skal du være klar over.

Hvor gammel er hun nå? Hvis hun går på skolen, kan det være en god idé å kontakte Helsestasjon for vg.skoler, eventuelt helsesøster hvis hun går på ungdomsskolen. De har etter hvert fått erfaring med å hjelpe jenter som har vært utsatt for seksuelle overgrep. Her i Stavanger gjør Helsestasjon for vg.skoler en kjempegod jobb!

Videre kan det være til hjelp å snakke med primærlegen hennes, hvis hun har det. Du kan jo tilby deg å være med henne, det føles godt når noen man har tillit til stiller opp på slikt.

Det finnes dessverre ikke noe tilbud utover DIXI for oss som har blitt utsatt for seksuelle overgrep. Men DIXI Ressurssenter i Oslo har en rimelig god åpningstid synes jeg. Vi i Stavanger har dessverre bare kontortid en gang i uken. Dette fordi sentrene drives frivillig og idealistisk av jenter som selv har gått i DIXI-grupper.

Du kan jo ringe og snakke med en av telefonvaktene i DIXI, og avtale en time der jenta kan ringe og prate med en av dem - hvis hun vil det.

Lykke til!

Vennlig hilsen Grete, leder DIXI

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei!

Så fint at du forsøker å hjelpe denne jenta! Det er definitivt en tillitserklæring at hun har våget å betro seg til deg, det skal du være klar over.

Hvor gammel er hun nå? Hvis hun går på skolen, kan det være en god idé å kontakte Helsestasjon for vg.skoler, eventuelt helsesøster hvis hun går på ungdomsskolen. De har etter hvert fått erfaring med å hjelpe jenter som har vært utsatt for seksuelle overgrep. Her i Stavanger gjør Helsestasjon for vg.skoler en kjempegod jobb!

Videre kan det være til hjelp å snakke med primærlegen hennes, hvis hun har det. Du kan jo tilby deg å være med henne, det føles godt når noen man har tillit til stiller opp på slikt.

Det finnes dessverre ikke noe tilbud utover DIXI for oss som har blitt utsatt for seksuelle overgrep. Men DIXI Ressurssenter i Oslo har en rimelig god åpningstid synes jeg. Vi i Stavanger har dessverre bare kontortid en gang i uken. Dette fordi sentrene drives frivillig og idealistisk av jenter som selv har gått i DIXI-grupper.

Du kan jo ringe og snakke med en av telefonvaktene i DIXI, og avtale en time der jenta kan ringe og prate med en av dem - hvis hun vil det.

Lykke til!

Vennlig hilsen Grete, leder DIXI

Tusen takk for gode råd!

Nå håper jeg bare at hun våger å ta de neste skrittene...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...