Gå til innhold

Hvilke frokostblandinge er de sunneste?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Etter tips fra venner skal jeg forsøke å kutte ut brød en periode. Lurer på om det er det som gjør at vekten bare øker. Synes jeg spiser sunt, trener mye etc, men det går i feil retning, og det er ikke bra. Tenkte jeg skulle gå over til frokostblanding i steden for brød, men vil ha en sunn variant. Mange av dem inneholder for mye sukker og for lite sunne korngreier. Noen som kan guide meg i frokostblandingsjungelen?

Skrevet

Hvorfor mener du brød er verre enn frokostblanding?

Gjest Elextra
Skrevet

Andre kan sikkert dette bedre enn meg, men enig i at de mange tilsynelatende "sunne" blandningene fra Kellogs og tilsvarende inneholder alt for mye sukker og for lite fiber og annet sunt.

Jeg ville anta at de rene kornblandingene ("Hver dag" o.l.) er langt sunnere, og de har jo også diverse i helsekostforretninger.

Du får sikkert mer kvaliviserte svar fra andre, men her finnes i det minste en test: http://forbrukerportalen.no/filearchive/testfrokost.pdf

Gjest togli
Skrevet

Kanskje ikke helt frokostblanding, men noe som garantert er veldig sunt og som vil hjelpe til med å få orden på vekta:

Bland frosne jordbær og blåbær, havregryn, yoghurt naturell (bare et par-tre ss), ren appelsinjuice (evt. også eplejuice) i en blender. Kjør det godt sammen og drikk :)

Vi pleier å fylle i flere glass og sette i kjøleskapet. Veldig enkelt å hente når man blir småsulten.

Drikker du dette hver morgen istedetfor frokost, så vil du holde deg mett fram til lunsj (pga den fiberrike havregrynen).

Hærlig og forfriskende start på dagen :)

Til andre måltider kan du f.eks. spise knekkebrød - ryvita synes jeg er godt. Kalkunpålegg, makrell i tomat, tunfisk med pepper etc. er kjempesunt og godt:)

Skrevet

Kanskje ikke helt frokostblanding, men noe som garantert er veldig sunt og som vil hjelpe til med å få orden på vekta:

Bland frosne jordbær og blåbær, havregryn, yoghurt naturell (bare et par-tre ss), ren appelsinjuice (evt. også eplejuice) i en blender. Kjør det godt sammen og drikk :)

Vi pleier å fylle i flere glass og sette i kjøleskapet. Veldig enkelt å hente når man blir småsulten.

Drikker du dette hver morgen istedetfor frokost, så vil du holde deg mett fram til lunsj (pga den fiberrike havregrynen).

Hærlig og forfriskende start på dagen :)

Til andre måltider kan du f.eks. spise knekkebrød - ryvita synes jeg er godt. Kalkunpålegg, makrell i tomat, tunfisk med pepper etc. er kjempesunt og godt:)

Hvor stort glass av denne blandingen trenger du for å bli mett, og holde deg mett fram til lunsj?

Gjest togli
Skrevet

Hvor stort glass av denne blandingen trenger du for å bli mett, og holde deg mett fram til lunsj?

Jeg pleier å drikke ca. 3-4 dl hver morgen rundt klokka 07.30. Da begynner jeg å bli sulten igjen når klokka er 10.30.

Skrevet

All Bran er av de sunnere.

Müsli som er uten sukker er også sunt, men vær obs på for mye frukt.

Skrevet

Hvorfor mener du brød er verre enn frokostblanding?

Har fått inspill fra div venner og kollegaer at jeg kanskje er den "type menneske" som ikke har godt av brød. Tenkte derfor jeg skulle gi det et forsøk. Jeg baker forøvrig eget brød som vel er rimelig sunt, men det inneholder jo også rent hvetemel da...

Skrevet

Jeg pleier å drikke ca. 3-4 dl hver morgen rundt klokka 07.30. Da begynner jeg å bli sulten igjen når klokka er 10.30.

Kan du si noe om mengder? Jeg er så ille dårlig på å se for meg hvor mye bær, korn o.l :-)

Dette hørtes veldig friskt og godt ut :-)

Skrevet

Har fått inspill fra div venner og kollegaer at jeg kanskje er den "type menneske" som ikke har godt av brød. Tenkte derfor jeg skulle gi det et forsøk. Jeg baker forøvrig eget brød som vel er rimelig sunt, men det inneholder jo også rent hvetemel da...

Kan du ikke lage noen gode rugbrød da? Det ville jeg gjort.

Gjest togli
Skrevet

Kan du si noe om mengder? Jeg er så ille dårlig på å se for meg hvor mye bær, korn o.l :-)

Dette hørtes veldig friskt og godt ut :-)

Jeg tar det helt på slump og smaken kan nok variere litt fra gang til gang;-)

Stort sett lager jeg til hele familien på en gang (dvs en full blender). Jeg har i kanskje 3 dl frosne jordbær og fire dl. frosne blåbær (får kjøpt rimelige frossenpakker på Rema). Dernest har jeg i ca 3-4 dl havregryn og noen ss yoghurt naturell. Tilslutt har jeg i appelsinjuice (en god del) og kjører blenderen. Jeg heller i mer juice dersom drikken blir for tykk. Den skal være fyldig, men ikke for tynn eller for tykk.

Tilsammen blir det ca 6-7 litt store glass. Det som ikke drikkes med det samme settes i kjøleskapet og drikkes f.eks. på kvelden når man er søtsugen og småsulten ;) Evt kan man drikke den neste dag også.

Lykke til :)

Skrevet

Kan du ikke lage noen gode rugbrød da? Det ville jeg gjort.

Spis havregryn/havregrøt. Sunt og enkelt. Skummet melk og feks hakkede epler over.

Jobber som treningsinstruktør, starter dagen med dette. Holder stabilt blodsukker gjennom dagens første trening, gir meg nok fiber til å spise mer proteinbasert mat resten av dagen.

Om jeg spiser for mye brød binder jeg vann i kroppen og føler meg generellt uopplagt.

Gir mye kostråd i jobben. Havregryn er en vinner.

Gjest Aimabel
Skrevet

Du kan lage din egen! Jeg bruker havregryn, 4korn, linfrø, solsikkefrø og rosiner.

Gjest togli
Skrevet

Spis havregryn/havregrøt. Sunt og enkelt. Skummet melk og feks hakkede epler over.

Jobber som treningsinstruktør, starter dagen med dette. Holder stabilt blodsukker gjennom dagens første trening, gir meg nok fiber til å spise mer proteinbasert mat resten av dagen.

Om jeg spiser for mye brød binder jeg vann i kroppen og føler meg generellt uopplagt.

Gir mye kostråd i jobben. Havregryn er en vinner.

Høres sunt ut :)

Et lite tips: Kanel på toppen! Kanel på epler er utrolig godt og også sunt :)

Skrevet

Stort sett lager jeg til hele familien på en gang (dvs en full blender). Jeg har i kanskje 3 dl frosne jordbær og fire dl. frosne blåbær (får kjøpt rimelige frossenpakker på Rema). Dernest har jeg i ca 3-4 dl havregryn og noen ss yoghurt naturell. Tilslutt har jeg i appelsinjuice (en god del) og kjører blenderen. Jeg heller i mer juice dersom drikken blir for tykk. Den skal være fyldig, men ikke for tynn eller for tykk.

Tilsammen blir det ca 6-7 litt store glass. Det som ikke drikkes med det samme settes i kjøleskapet og drikkes f.eks. på kvelden når man er søtsugen og småsulten ;) Evt kan man drikke den neste dag også.

Tusen takk :-)

Skal testes i morgen :-)

Gjest togli
Skrevet

Tusen takk :-)

Skal testes i morgen :-)

Du får komme med rapport ;-)

Gjest bare noen få
Skrevet

Jeg spiser heller ikke brød, pga jeg merker at jeg tåler ikke gjær særlig godt. (Dette gjelder visstnok mange)

Så og si alle frokostblandinger har altfor mye sukker, ikke minst Kellogs sine.

Derfor sjekket jeg i fjor flere "best-i-test" når det gjaldt frokostblandinger. De to som kom best ut, og som vi bruker, er Tau Mølle 7 Fullkorn (desidert den som kom best ut, men det er ikke alle steder de har den) samt AXA Go'dag Frukt. Det er sukker i begge, men mindre enn i de fleste andre, og den totale sammensetningen er veldig bra.

Og så er de gode! Både jeg og barna veksler nå mellom disse to.

Skrevet

Dette ble veldig populært, både hos barn og mor :-)

Jeg ble ikke mett av blandingen, så jeg tilsetter nok havregryn til at det blir en tykk smørje jeg må spise med skje, da holder det et par tre timer :-) Da blir det ca en halv liter.

Sikkert ganske sundt også vil jeg tro, med blåbær og greier :-)

Kunne levd på dette hele dagen jeg, men erneringsmessig blir det kaskje litt snevert, så jeg fyller på med middag og knekkebrød :-)

Gjest togli
Skrevet

Dette ble veldig populært, både hos barn og mor :-)

Jeg ble ikke mett av blandingen, så jeg tilsetter nok havregryn til at det blir en tykk smørje jeg må spise med skje, da holder det et par tre timer :-) Da blir det ca en halv liter.

Sikkert ganske sundt også vil jeg tro, med blåbær og greier :-)

Kunne levd på dette hele dagen jeg, men erneringsmessig blir det kaskje litt snevert, så jeg fyller på med middag og knekkebrød :-)

Så bra at dere likte det :)

Holdt du deg ikke mett i to-tre timer? Ha evt i mer havgreryn! Jeg blir fryktelig tissetrengt av denne smoothien, så den er ganske vanndrivende ;)

Man kan ikke leve på _bare_ dette, men det er et fint supplement til andre måltider og veldig grei "mat" når man ikke orker fast føde :)

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...