Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei

har en oppskrift på en kake til 24 cm rund form (egg,sukker,valnøtter og kakao). Toppes med pisket krem og masse jordbær og kiwi/blåbær etc. Stort lag i helga gjør at jeg kunne tenke meg å lage denne i langpanne - lar det seg gjøre, tro? Noen som vet om det holder å doble oppskriften? Stor langpanne.

Skrevet

Du får ta frem gamle matte-kunnskaper og regne ut arealet på rundforma og på langpanna og øke oppskrifta tilsvarende forskjellen. ;o)

2,5 gang så mye kanskje?

Skrevet

Du får ta frem gamle matte-kunnskaper og regne ut arealet på rundforma og på langpanna og øke oppskrifta tilsvarende forskjellen. ;o)

2,5 gang så mye kanskje?

Ja, det var den matte'n dah..... ;)

Skrevet

Ja, det var den matte'n dah..... ;)

Sirkelens areal = pi x r2 (pi=3,14)

Arealet av langpanna er jo kortside x langside

Om arealet av langpanna er ca. det dobbelte av sirkelen holder det å doble oppskrifta. :o)

Skrevet

Ikke noe problem å lage den i langpanne. Bare husk å bruke bakepapir, det er vanskeligere å få kaken pen ut av en langpanne enn av en springform.

Jeg bakte mye en sjokoladekake i 24 cm springform, skulle jeg ha mye doblet jeg oppskriften, og det var passe til den store langpanna jeg hadde da. Nye komfyrer har litt større langpanner, da er det litt snaut med dobbel porsjon. Hvis det blir en høy kake i rund form og den ikke trenger være så høy i langpanna går det nok greit med dobbel porsjon. Hvis ikke kan du doble mengden 2,5 eller 3 ganger, men hvis det er snakk om en ganske "normal" kake fungerer dobbelt porsjon greit. Men husk at kaken da gjerne blir litt lavere, så steketiden kan bli forkortet.

Skrevet

Ikke noe problem å lage den i langpanne. Bare husk å bruke bakepapir, det er vanskeligere å få kaken pen ut av en langpanne enn av en springform.

Jeg bakte mye en sjokoladekake i 24 cm springform, skulle jeg ha mye doblet jeg oppskriften, og det var passe til den store langpanna jeg hadde da. Nye komfyrer har litt større langpanner, da er det litt snaut med dobbel porsjon. Hvis det blir en høy kake i rund form og den ikke trenger være så høy i langpanna går det nok greit med dobbel porsjon. Hvis ikke kan du doble mengden 2,5 eller 3 ganger, men hvis det er snakk om en ganske "normal" kake fungerer dobbelt porsjon greit. Men husk at kaken da gjerne blir litt lavere, så steketiden kan bli forkortet.

Tusen takk for gode innspill! :)

Har innbyggingsovn, så min langpanne er ikke av de største. Jeg prøver med dobling! :) Takk igjen!

Mvh

Skrevet

Sirkelens areal = pi x r2 (pi=3,14)

Arealet av langpanna er jo kortside x langside

Om arealet av langpanna er ca. det dobbelte av sirkelen holder det å doble oppskrifta. :o)

Mmmm - skjønner... ;)

Går for dobling! Takk for hjelp! :)

Mvh

Skrevet

Tusen takk for gode innspill! :)

Har innbyggingsovn, så min langpanne er ikke av de største. Jeg prøver med dobling! :) Takk igjen!

Mvh

Hvordan gikk det med kaken?

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...