Gå til innhold

Eier ikke ungdommen moral?

Anbefalte innlegg

Gjest fornuft og moral
Skrevet

Hva er det som har skjedd? Greier ikke foreldre å oppdra de unge lenger? Ungdommen følger sine dyriske lyster, opptrer som dyr, knuller uten kjærlighet osv. Får alle slags kjønnsykdommer som de bare sprer videre, sutrer over uønskede graviditeter som de har all skyld i selv.Blir kalde som is. Æsj, slik vil vi vel ikke ha det i Norge? Ble helt over desse nyhetene i går.

Gjest fornuft og moral
Skrevet

Ble helt kvalm av desse nyhetene skulle det stå.

Skrevet

Ungdom i dag er vel ikke verre enn ungdommen var før. Og det finnes mange ansvarsfulle, flotte ungdom!

Gjest fornuft og moral
Skrevet

Ungdom i dag er vel ikke verre enn ungdommen var før. Og det finnes mange ansvarsfulle, flotte ungdom!

Joda men når rundt 23 000 får klamydia hvert år så er det da fryktelig mange teite kjøtthuer også.

Gjest JUSTaMinute
Skrevet

Ungommer en ikke verre en før, det er bare det at det er mer åpenhet i samfunnet nå, og media tør å skrive mer om intime og seksuelle ting enn det de gjorde før. Før var det jo bannlyst å skrive om slikt eller si noe om det på TV.

Gjest Dr. Agathe
Skrevet

Ble helt kvalm av desse nyhetene skulle det stå.

Stemmer De KrF?

Skrevet

Det å (nesten) tråkke over grensene og å leve i øyeblikket uten å tenke så mye på konsekvensene, har vel alltid vært mange ungdommers måte. Så når samfunnets / de voksnes moral blir mindre streng, "må" de unge også gå lenger for å få følelsen av å sprenge grenser.

Inntil jeg ble tenåring, var samboerskap, altså etablert samliv uten ekteskap, forbudt ved lov i Norge. Det samme var homofili. Riktignok en ganske sovende lov de siste årene. Da var det ikke så rart at man gikk stillere i dørene med seksuelle utskeielser.

Det er mange unge som er fornuftige. Jeg reagerer mer på medias framstilling av hva som er "det normale" (slik at 17-åringer føler seg som tapere hvis de ikke puler vilt rundt) og på egoismen i samfunnet generelt, enn på akkurat de ungdommene som går lengst.

Jeg er enig i at det burde være unødvendig med så mange graviditeter og kjønnssykdommer blant tenåringer. Men "det-hender-ikke-meg"-tankegangen får konsekvenser i takt med aktivitetsnivået.

Skrevet

For ca 2400 år siden sa den kjente filosofen Sokrates følgende: "Ungdommen nå for tiden er tyranner. De trosser sine foreldre, hiver maten i seg og tyranniserer sine lærere."

Lite nytt under solen....

Skrevet

Det å (nesten) tråkke over grensene og å leve i øyeblikket uten å tenke så mye på konsekvensene, har vel alltid vært mange ungdommers måte. Så når samfunnets / de voksnes moral blir mindre streng, "må" de unge også gå lenger for å få følelsen av å sprenge grenser.

Inntil jeg ble tenåring, var samboerskap, altså etablert samliv uten ekteskap, forbudt ved lov i Norge. Det samme var homofili. Riktignok en ganske sovende lov de siste årene. Da var det ikke så rart at man gikk stillere i dørene med seksuelle utskeielser.

Det er mange unge som er fornuftige. Jeg reagerer mer på medias framstilling av hva som er "det normale" (slik at 17-åringer føler seg som tapere hvis de ikke puler vilt rundt) og på egoismen i samfunnet generelt, enn på akkurat de ungdommene som går lengst.

Jeg er enig i at det burde være unødvendig med så mange graviditeter og kjønnssykdommer blant tenåringer. Men "det-hender-ikke-meg"-tankegangen får konsekvenser i takt med aktivitetsnivået.

''Inntil jeg ble tenåring, var samboerskap, altså etablert samliv uten ekteskap, forbudt ved lov i Norge''

Hæ???? Du er litt eldre enn meg såvidt jeg husker, men i så fall har jeg flere lovbrytere i nær familie. :o)

Gjest Elextra
Skrevet

For ca 2400 år siden sa den kjente filosofen Sokrates følgende: "Ungdommen nå for tiden er tyranner. De trosser sine foreldre, hiver maten i seg og tyranniserer sine lærere."

Lite nytt under solen....

:D

hidi, the scorpion
Skrevet

''Inntil jeg ble tenåring, var samboerskap, altså etablert samliv uten ekteskap, forbudt ved lov i Norge''

Hæ???? Du er litt eldre enn meg såvidt jeg husker, men i så fall har jeg flere lovbrytere i nær familie. :o)

Klart du har!

Alle familier har det, som er over en viss alder riktignok....;)

Gjest Ulvinnen
Skrevet

Egentlig er det rart ikke tallene er verre. På skolen består seksualundervisningen i å fortelle ungdommen hvor "normalt" alt er, og helsesøster deler ut p-piller uten at det følger med noen advarsler mot blodpropp eller hormonpåvirkning. Det blir ikke nevnt at det er "lov" å vente. Så de som ikke vil ha sex føler at det er dem det er noe rart med.

Ikke heng ungdommen før rådgiverne blir bedre.

hidi, the scorpion
Skrevet

Egentlig er det rart ikke tallene er verre. På skolen består seksualundervisningen i å fortelle ungdommen hvor "normalt" alt er, og helsesøster deler ut p-piller uten at det følger med noen advarsler mot blodpropp eller hormonpåvirkning. Det blir ikke nevnt at det er "lov" å vente. Så de som ikke vil ha sex føler at det er dem det er noe rart med.

Ikke heng ungdommen før rådgiverne blir bedre.

Helt enig! Men vi foreldre har et ansvar òg....

Gjest Ulvinnen
Skrevet

Helt enig! Men vi foreldre har et ansvar òg....

Selvsagt. I dagens samfunn er det ikke foreldrenes oppgave å fortelle om bier og blomster, men å formidle gode holdninger. Så får vi bare krysse fingrene for at vi klarer å gjøre det på en måte som ikke vekker trass, men ettertanke.

hidi, the scorpion
Skrevet

Selvsagt. I dagens samfunn er det ikke foreldrenes oppgave å fortelle om bier og blomster, men å formidle gode holdninger. Så får vi bare krysse fingrene for at vi klarer å gjøre det på en måte som ikke vekker trass, men ettertanke.

Og, som jeg har oppdaget, er det en tynn, tynn, linje......

Skrevet

Både samboerskap og homofili var forbudt frem til 1972.

Skrevet

Både samboerskap og homofili var forbudt frem til 1972.

Jeg lurer da på om ikke mine besteforeldre bodde sammen uten å være gift alt på 30-tallet?? De fikk i alle fall et barn sammen før de giftet seg. Mener jeg å huske.

Og mine foreldre var i alle fall samboende uten å være gift på 60-tallet.

hidi, the scorpion
Skrevet

Jeg lurer da på om ikke mine besteforeldre bodde sammen uten å være gift alt på 30-tallet?? De fikk i alle fall et barn sammen før de giftet seg. Mener jeg å huske.

Og mine foreldre var i alle fall samboende uten å være gift på 60-tallet.

Mine forfedre var vikinger.... Har ikke så lyst til å vite mer enn det;)

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...