Gå til innhold

Sånn "båtrampe"

Gjest Har lyst til å dra litt rundt

Anbefalte innlegg

Skrevet

Eller hva det nå kalles det som en bruker når en kommer med en henger med båt på og skal ha båten ut på vann.

De finnes flere steder og er lagt opp som en hellende bakke ned i vannet, så kan en kjøre hengeren ned der og ta av båten.

Av en eller annen merkelig grunn så er det innimellom at folk kjører for langt ut og får fuktet bilen også ;)

Hvordan fungerer det med disse i forhold til tillatelse til bruk?

Er de gratis til bruk? For de som leier båtplass i nærheten, for alle?

Hva er makshøyden på båt som kan kjøres ut på en slik en? (en maksdybden heter det vel kanskje da)

Noen som er kjent med hvor det er slike ramper i Østfolddistriktet, rundt Fr. Stad, Særp, Halden osv?

Gjest Hilsen fra andre sida fjorden
Skrevet

Jeg er ikke fra det distriktet du skal sette ut båt. Men kan si litt om hvordan det er her jeg bor. Her er det etterhvert få steder hvor en kan sette ut båt fra bilhenger. Båtforeningene har ofte stengt av området med bommer, slik at bare medlemmer kommer inn på området med bil. Mulig en kan kontakte dem og betale for bruk av slipp (som det vel heter hvis jeg ikke husker feil). Hvis du kontakter turistkontoret så vet kanskje de om det er noen slipper i området en kan komme gratis til.

Når det gjelder dybden så vil jeg tro det også varierer, så du må iallefall ta en sjekk før du prøver hvis du har en båt som stikker dypt.

Lykke til! Nå er jo snart godværet over for denne gang, så håper du får den ut før regnet begynner!

Skrevet

Jeg er ikke fra det distriktet du skal sette ut båt. Men kan si litt om hvordan det er her jeg bor. Her er det etterhvert få steder hvor en kan sette ut båt fra bilhenger. Båtforeningene har ofte stengt av området med bommer, slik at bare medlemmer kommer inn på området med bil. Mulig en kan kontakte dem og betale for bruk av slipp (som det vel heter hvis jeg ikke husker feil). Hvis du kontakter turistkontoret så vet kanskje de om det er noen slipper i området en kan komme gratis til.

Når det gjelder dybden så vil jeg tro det også varierer, så du må iallefall ta en sjekk før du prøver hvis du har en båt som stikker dypt.

Lykke til! Nå er jo snart godværet over for denne gang, så håper du får den ut før regnet begynner!

Mmm...jo, tusen takk for den du :)

Driver å vurderer å kjøpe en familiebåt som vi kan kose oss med men har en 14 foter som trenger motor og som ligger veldig godt på vannet (sånn hardplast) Tenkte vi skulle sjøsette den litt innimellom for først og fremst litt saltvannsfiske hvis vi ikke/inntil vi evnt. får en familiebåt.

Vet det bla er en slik rampe som vi snakker om i Skjebergkilen, lurer ille på om jeg kan bruke den og andre lik denne.

Vi har en liten hytte ved ferskvann, men innimellom kunne jeg tenke meg å lukte salt. Det er jo så topp på sjøen. Og så makrellen da ;)

Skrevet

Driver å vurderer å kjøpe en familiebåt som vi kan kose oss med men har en 14 foter som trenger motor og som ligger veldig godt på vannet (sånn hardplast) Tenkte vi skulle sjøsette den litt innimellom for først og fremst litt saltvannsfiske hvis vi ikke/inntil vi evnt. får en familiebåt.

Vet det bla er en slik rampe som vi snakker om i Skjebergkilen, lurer ille på om jeg kan bruke den og andre lik denne.

Vi har en liten hytte ved ferskvann, men innimellom kunne jeg tenke meg å lukte salt. Det er jo så topp på sjøen. Og så makrellen da ;)

Det finnes opptaks/utsettingsramper veldig mange steder. Og med en såpass liten båt, så vil det gå greit på de fleste rampene. Og det koster ingenting å bruke dem.

Vi setter ut båter i Oslo - helt opp til 3 tonn med henger /vinsj(gjennom jobben min) og da foretrekker vi de to rampene som vi vet er ok til såpass store båter. Hengeren er ute i vannet - men ikke bilen:-)

Gjest Hilsen fra andre sida fjorden
Skrevet

En 14" kan settes ut på alle ramper. Det er kose med en saltvannstur også ja! Ring de aktuelle båtforeningene og hør hvor dere kan sette ut! Lykke til!

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...